Čovjek koji je ubio Don Quijotea

The Man Who Killed Don Quixote, igrani, avanturistički, humorna drama, Španjolska, Belgija, Portugal, UK, 2018

REŽIJA: Terry Gilliam

Čovjek koji je ubio Don Quijotea

ULOGE:
Jonathan Pryce (Don Quixote),
Adam Driver (Toby),
Stellan Skarsgård (šef),
Olga Kurylenko (Jacqui,
šefova supruga),
Joana Ribeiro (Angélica Fernández),
Óscar Jaenada

SCENARIJ:
Terry Gilliam,
Tony Grisoni (prema romanu Miguela de Cervantesa y Saavedre)

FOTOGRAFIJA:
Nicola Pecorini

GLAZBA:
Roque Baños

MONTAŽA:
Teresa Font,
Lesley Walker

Sadržaj:

Mladi Toby samoživi je američki redatelj reklamnih spotova koji u Španjolskoj snima svoj novi projekt. Lokacije na kojima se snimanje odvija su iste one na kojima je desetljeće ranije Toby snimio studentski film o Don Quijoteu i gdje je upoznao Javiera, obućara savršenog za ulogu viteza tužnog lika. Nakon što slučajno pronađe DVD s tim filmom, Toby će doznati da je Javier stari odrpanac i čudak koji se u međuvremenu razišao sa zdravim razumom te koji uistinu živi i ponaša se poput Don Quijotea. Pri njihovom ponovnom susretu doći će do nezgode u kojoj će mladi redatelj nepažnjom izazvati požar u kojem će gotovo čitavo starčevo selo biti spaljeno. No to je tek početak njihova ponovnog druženja i priče u kojoj će se Toby najprije prometnuti u Sancha Pansu, a u završnici i u Don Quijotea. Dok s Javierom bude tragao za prelijepom Dulcineom, Toby će u jednom trenutku vjerovati da doživljava pustolovinu u 17. stoljeću, da bi već u sljedećem njega i starca u sadašnjosti progonila policija. Istodobno će i mladić pokušati pronaći Angelicu, djevojku koju je desetljeće ranije angažirao u ulozi Dulcineje.

Godine 2018. prikazana izvan konkurencije u službenom programu festivala u Cannesu te godinu kasnije od pet nominacija za španjolsku filmsku nagradu Goya ovjenčana onima u kategorijama najboljeg produkcijskog managementa i šminke, intrigantna pikarska pustolovna drama s elementima fantasyja Čovjek koji je ubio Don Quijotea suscenarista i redatelja Terryja Gilliama vrlo je slobodno temeljena na glasovitom romanu El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha Miguela de Cervantesa. Premda se ne ubraja među osobito uspjela redateljeva ostvarenja, film na kojem je Gilliam s prekidima radio gotovo četvrt stoljeća možda je i njegovo najosobnije djelo, oda plemenitim gubitnicima kojoj svakako ne nedostaje šarma i zabavnosti. Najslikovitiji filmski lik jest tipičan Gilliamov antijunak, baš kao što i čitav film nosi prepoznatljiv redateljev potpis, a i formalni protagonist će se od samožive osobe na početku postupno prometnuti u također antijunaka i plemenitog gubitnika. Gilliam i u ovom filmu briše granice između stvarnosti i mašte, a kao što smo u njegovim djelima i naviknuli, svijet mašte je bolji, pravedniji, pošteniji, plemenitiji i normalniji, i pozitivno konzervativan, dok je realnost nepodnošljivo prozaična, gruba, manipulativna i pohlepna. Posrijedi je dramaturški neuredno ostvarenje, što je zasigurno posljedica i dugotrajnog rada na njemu, film kojem bi stroži producentski nadzor osigurao više koherentnosti i generalne suvislosti, a veći proračun kvalitetnije i atraktivnije specijalne efekte. Djelo koje nose prilično raspoloženi nastupi Adama Drivera i Jonathana Prycea svojevrstan je Gilliamov životni projekt koji obiluje duhovitim i sjajno režiranim segmentima, no u cjelini je neuravnotežen, nedovoljno discipliniran i povremeno kaotičan. Dok je Don Quijotea još na početku pripremanja projekta u 90-ima prvotno trebao tumačiti Sean Connery, a nakon njegova odustajanja Nigel Hawthorne, za ulogu Tobyja prvi je izbor bio Colin Farrell, a potom Johnny Depp. No kako se produkcija oduljila te je rezultat postao neizvjestan, studio Phoenix Pictures planirao je Gilliama zamijeniti redateljem Fredom Schepisijem, a za vodeće uloge angažirati Johna Cleesea i Robina Williamsa. Gilliam je naposljetku zbog nesigurnosti konce projekta u potpunosti preuzeo u svoje ruke.

boja, 132'

Trailer