Doba ljubavi i doba smrti
A Time to Love and a Time to Die, igrani, ratna drama, romantični, SAD, 1958
REŽIJA: Douglas Sirk
ULOGE:
John Gavin (Ernst Graeber),
Liselotte Pulver (Elizabeth Kruse Graeber),
Jock Mahoney (Immerman),
Don DeFore (Hermann Boettcher),
Keenan Wynn (Reuter),
Erich Maria Remarque (profesor Pohlmann)
SCENARIJ:
Orin Jannings (prema romanu Erich Marije Remarquea)
FOTOGRAFIJA:
Russell Metty
GLAZBA:
Miklós Rózsa
MONTAŽA:
Ted J. Kent
Sadržaj:
Tijekom ratne 1944. godine njemački vojnik Ernst Graeber sudjeluje u borbama na rusko-njemačkom bojištu. Kad jednom prilikom sa svojim suborcima Steinbrennerom i Hirschlandom dobije zapovijed za ubijanje ruskih civila, sva trojica će to odbiti a Hirschland će počiniti samoubojstvo. Ubrzo potom Ernst otiđe na dugo očekivani dopust, da bi po povratku u rodni grad četvrt u kojoj su mu živjeli roditelji pronašao potpuno razrušenom. Odlučan pronaći ih pod svaku cijenu, Ernst će u jeku savezničkih bombardiranja i borbe za preživljavanje njegovih sugrađana upoznati mladu Elizabeth Kruse, kći političkog zatvorenika. A kad se s njom počne zbližavati, Ernst će shvatiti da jedno drugom predstavljaju najvažniji oslonac u okrutnom i tragičnom vremenu.
Godine 1958. prikazana u konkurenciji Berlinalea te slijedeće godine nominirana za Oscara u kategoriji najboljeg zvuka, romantična ratna drama za glavnu ulogu u kojoj je izvrsni John Gavin (Imitacija života, Psycho, Spartak) osvojio Zlatni globus kao najperspektivniji novi glumac, dok je film bio nominiran i u kategoriji najuspjelijeg promicanja međunarodnog razumijevanja, izuzetno je uspjela ekranizacija istoimenog romana Ericha Marie Remarquea (Na zapadu ništa novo). Riječ je o izvrsno režiranom ostvarenju snažne antiratne poruke koje se smatra jednim od četiri najuspjelija Sirkova filma. Na scenariju je surađivao i sam pisac, koji se u filmu pojavljuje u cameo ulozi profesora Pohlmanna, a čiji je sin Klaus Detlef Sierck u dobi od 18 godina pred kraj Drugog svjetskog rata u Ukrajini poginuo kao vojnik u sastavu njemačke oklopne divizije. Čelnici studija Universal za glavne su uloge odabrali dvoje dotad razmjerno nepoznatih glumaca, želeći tako izbjeći gledateljsku apriornu identifikaciju s glumačkim zvijezdama te ostvariti što veću autentičnost i sugestivnost djela. U tome su posve uspjeli, realiziravši film koji je živ, autentičan, gdjekad šokantno brutalan ali i vrlo emotivan, dojmljivo atmosferičan, čemu pridonosi i fotografija Sirkova stalnog suradnika, oskarovca Russella Mettyja, i odlično glumljen.
boja, 132'