Douglas Sirk

26.04.1900, Hamburg, Njemačka - 14.01.1987, Lugano, Švicarska

 

Director
Poznati redatelj holivudskih filmova pedesetih godina prošloga stoljeća karijeru je započeo u Njemačkoj kao kazališni redatelj. Po završetku Prvog svjetskog rata, početkom 1919. godine studirao je pravo u Münchenu a kasnije se preselio na sveučilište u Hamburgu gdje je slušao filozofiju i povijest umjetnosti. U to doba radio je kao novinar i počeo režirati u kazalištu čemu se posvetio od 1922. do 1937. godine postavši priznati kazališni redatelj. Godine 1934. angažirala ga je UFA za koju isprva režira kratkometražne filmove i, već iduće godine, prvi dugometražni igrani film 't was een april (verzija na nizozemskom jeziku), tj. April, April! (njemačka verzija). Iako u Njemačkoj doživljava uspjeh svojim kasnijim filmovima za UFA-u, jačanjem nacizma napušta zemlju 1937. godine zajedno s drugom suprugom, Židovkom Hilde Jary. Provodi neko vrijeme u Francuskoj i Nizozemskoj, a onda dobiva poziv iz SAD-a da režira remake svog veoma uspješnog filma Zu neuen Ufern (1937.). Ipak, prvi film koji režira u Hollywoodu je Hitler's Madman (1943.). Iz te faze njegova stvaralaštva ističu se trileri Lured (1947.) i Sleep, My Love (1948.). Najpoznatije filmove režira unutar Universal-International Pictures studija za koji radi od 1951. pa sve do mirovine 1959. godine. Riječ je o melodramama Veličanstvena opsesija (Magnificent Obsession, 1954.), Sve što nebo dopušta (All That Heaven Allows, 1955.), Zapisano u vjetru (Written on the Wind, 1956.), A Time to Love and a Time to Die (1958.), Potamnjeli anđeli (The Tarnished Angels, 1958) i Imitacija života (Imitation of Life, 1959.). Potonji je u tadašnje vrijeme bio Universalov komercijalno najuspješniji film, no ujedno i Sirkov zadnji dugometražni film. Nakon njega napušta SAD i režiju te se vraća u Europu, živeći u Švicarskoj sve do svoje smrti 1987. godine. Tijekom kasne američke faze stvaralaštva iako komercijalno uspješni, njegovi filmovi nisu bili uvelike priznati od strane kritike. Tek šezdesetih godina zahvaljujući Jean-Luc Godardu i časopisu Cahiers du cinéma, njegov rad je kritički valoriziran i cijenjen, naročito nakon opširna intervjua Jona Hallidaya sa Sirkom 1971. godine. Otad nadalje, pored samog vizualnog stila, bivaju prepoznati i ironijski i društveno kritički aspekti njegovih hollywoodskih filmova.

Filmografija


Filmovi redatelja

Sve što nebo dopušta

(All That Heaven Allows, SAD, 1955)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Russell Metty
Sadržaj:

Sredovječna Cary Scott bogata je i još uvijek privlačna udovica iz Nove Engleske, majka dvoje odrasle djece koja pohađaju fakultete. Carey se bezuspješno udvara postariji gospodin Harvey, imućan čovjek koji se njoj ne sviđa, no njezin sin Ned i kći Kay više drže do društvenog ugleda udvarača nego do majčinih osjećaja, te ne bi imali ništa protiv njezine ponovne udaje. No sve će se promijeniti kad se Cary svidi naočiti i od nje dosta mlađi Ron Kirby, medicinski...

boja, 89'

Zapisano na vjetru

(Written on the Wind, SAD, 1956)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Russell Metty
Sadržaj:

Geolog Mitch Wayne i milijunaš Kyle Hadley najbolji su prijatelji još od dječačkih dana. Naočiti, pouzdani i vrijedni Mitch čitav život izvlači iz nevolja rasipnog i alkoholu odanog Kylea, sina naftnog magnata Jaspera Hadleya. Na jednom putovanju obojica se zaljube u istu djevojku, izuzetno privlačnu Lucy Moore, koja ubrzo biva impresionirana Kyleovim bogatstvom, u tolikoj mjeri da se pristane i udati za njega. No Mitch neće moći potisnuti svoje osjećaje prema Lucy, iako je odlučan...

boja, 99'

Imitacija života

(Imitation of Life, SAD, 1959)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Russell Metty
Sadržaj:

Plaža na Coney Islandu ljeta 1947. godine. Među mnoštvom kupača uzbuđeno tražeći svoju 6-godišnju kći Susie, privlačna Lora Meredith upozna simpatičnu tamnoputu spremačicu Annie Johnson i njezinu kći Sarah Jane, djevojčicu neobično svijetle puti. Lora je ambiciozna glumica koja, ne želeći pristati na kompromise, već dugo nema posla i preživljava snimajući reklame, no koja na Annieinu zamolbu pristane u zamjenu za stan i hranu zaposliti Annie. Istog dana Lora upozna i Stevea Archera...

boja, 125'

Veličanstvena opsesija

(Magnificent Obsession, SAD, 1954)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Russell Metty
Sadržaj:

Naočiti Bob Merrick bogati je i neodgovorni playboy, nesvršeni student medicine koji je od preminulog oca naslijedio četiri milijuna dolara. Otac je rano preminuo i nije stigao uživati u bogatstvu, zbog čega je Bob odlučio maksimalno se posvetiti uživanju. Živeći u malom gradu Brightwoodu, Bob jednog dana tijekom plovidbe jezerom u svom modernom motornom čamcu počne juriti najvećom brzinom, što rezultira teškom nesrećom. Kad na mjesto nesreće stigne ekipa prve pomoći, u Bobo...

boja, 108'

Doba ljubavi i doba smrti

(A Time to Love and a Time to Die, SAD, 1958)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Russell Metty
Sadržaj:

Tijekom ratne 1944. godine njemački vojnik Ernst Graeber sudjeluje u borbama na rusko-njemačkom bojištu. Kad jednom prilikom sa svojim suborcima Steinbrennerom i Hirschlandom dobije zapovijed za ubijanje ruskih civila, sva trojica će to odbiti a Hirschland će počiniti samoubojstvo. Ubrzo potom Ernst otiđe na dugo očekivani dopust, da bi po povratku u rodni grad četvrt u kojoj su mu živjeli roditelji pronašao potpuno razrušenom. Odlučan pronaći ih pod svaku cijenu, Ernst će u...

boja, 132'

Sve što želim

(All I Desire, SAD, 1953)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Carl E. Guthrie
Sadržaj:

Vođena ambicijom da se afirmira na Broadwayju, glumica u vodviljima Naomi Murdoch je prije deset godina pobjegla od svog supruga, dobrodušnog školskog nastavnika Henryja Murdocha, i njihovo troje djece iz gradića Riverdalea u Wisconsinu. Iako se nije uspjela probiti na Broadwayju, Naomina obitelj vjeruje da je u New Yorku postala poznata i cijenjena glumica, u tolikoj mjeri da njezina starija kći, maturantica Lily, majci napiše pismo u kojem izrazi želju da ju vidi u publici...

c/b, 80'

Potamnjeli anđeli

(The Tarnished Angels, SAD, 1957)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Irving Glassberg
Sadržaj:

Saint Louis tijekom druge polovine 50-ih godina prošlog stoljeća, u veljači dok gradom vlada karnevalsko ludilo. Među brojnim atrakcijama koje se nude u sklopu glasovitog Mardi Grasa, odnosno Pokladnog utorka, su i pogibeljna natjecanja starih modela zrakoplova. Naočiti Burke Devlin novinar je koji je dobio zadatak napisati reportažu o jednom od pilota takvih zrakoplovnih oldtimera, o ratnom junaku Rogeru Shumannu, nekadašnjem satniku koji sad jedva preživljava sudjelujući u bizarn...

c/b, 91'

Uvijek postoji sutra

(There's Always Tomorrow, SAD, 1955)

Režija: Douglas Sirk
FOTOGRAFIJA: Russell Metty
Sadržaj:

Sredovječni Clifford Groves je proizvođač igračaka iz Pasadene oženjen privlačnom Marion, s kojom ima troje djece, kćeri Vinny, tinejdžericu, adolescenticu Ellen i najmlađu Frances. No Clifford više ne uživa u braku, jer osjeća da je njegov zajednički život s Marion već neko vrijeme zapao u rutinu i dosadu. Štoviše, i on i Marion su materijalisti koji sve više postaju svjesni da su vlastite snove i život o kakvom su nekad maštali žrtvovali zbog obitelji i djece...

c/b, 84'
Vidi cijeli program