Džentlmenski sporazum
Gentleman’s Agreement, igrani, romantična drama, SAD, 1947
REŽIJA: Elia Kazan
ULOGE:
Gregory Peck (Philip Schuyler Green),
Dorothy McGuire (Kathy Lacy),
John Garfield (Dave Goldman),
Celeste Holm (Anne Dettrey),
Anne Revere (gđa. Green),
June Havoc (Elaine Wales),
Albert Dekker (John Minify)
SCENARIJ:
Moss Hart (prema romanu Laure Z. Hobson)
FOTOGRAFIJA:
Arthur C. Miller
GLAZBA:
Alfred Newman
Sadržaj:
Markantni novinar Philip Schuyler Green udovac je koji se s malodobnim sinom Tommyjem i majkom upravo doselio u New York. Kad ga novi šef John Minify, izdavač progresivnog lista Smith Weekly´s u kojem piše, zamoli da napiše tekst o antisemitizmu, Philip je isprva nesiguran glede načina na koji bi mogao pristupiti temi. No onda se dosjeti novog pristupa u kojem će se, jer ga u New Yorku još nitko ne zna, pretvarati da je Židov, pod dijelom izmijenjenim imenom Phil Green preuzeti židovski identitet te opisati svoja iskustva. Kad u dogovoru s Minifyjem odluči da nitko ne smije doznati da on nije Židov, Philip ni ne sluti da će se pod novim etničkim identitetom susresti s različitim oblicima netrpeljivosti i u urbanoj sredini kakva je New York. Osim što će ga odbiti ugostiti u jednom hotelu, sin će mu biti pretučen a doći će i do krize u njegovu odnosu sa zaručnicom Kitty, Minifyjevom liberalnom nećakinjom.
Temeljena na istoimenom romanu američke književnice Laure Z. Hobson te ovjenčana Oscarima i Zlatnim globusima u kategorijama najboljeg filma, redatelja i sporedne glumice, romantična melodrama Elie Kazana u vrijeme premijere smatrana je najuspjelijim primjerom angažiranog holivudskog liberalizma. U to doba tema antisemitizma rijetko je obrađivana na filmu i pristupalo joj se dosta površno, pa se ni u ovom djelu, čiji se naslov referira na nepisani dogovor među gospodom o diskriminaciji Židova, unatoč pohvalnom problematiziranju društvenog morala nije dublje zašlo u njezinu srž. Riječ je o realističkim prosedeom i stilskim tendencijama realiziranom ostvarenju većinski snimljenom na stvarnim lokacijama u New Yorku, ali ograničenom žanrovskim odrednicama romantične melodrame. Uz uobičajeno sjajan nastup Gregoryja Pecka (Ubiti pticu rugalicu), glumca iznimno uvjerljivog u rolama nepokolebljivih moralista i idealista, vrijedi izdvojiti interpretacije Celeste Holm i Dorothy McGuire u liku zaručnice razapete između liberalizma i sklonosti predrasudama.
c/b, 118’