Fantom iz raja
Phantom of the Paradise, horor, mjuzikl, SAD, 1974
REŽIJA: Brian De Palma
ULOGE:
William Finley (Winslow / The Phantom),
Paul Williams (Swan),
Jessica Harper (Phoenix),
Gerrit Graham (Beef),
George Memmoli (Philbin)
SCENARIJ:
Brian De Palma
FOTOGRAFIJA:
Larry Pizer
GLAZBA:
Paul Williams
MONTAŽA:
Paul Hirsch
KOSTIMI:
Rosanna Norton
Sadržaj:
Slavni muzički producent Swan jednom prilikom čuje pjesmu koju izvodi mladi i naivni kantautor i skladatelj Winslow Leach, i zaključi da je savršena za otvaranje njegove dugo očekivane novo koncertne dvorane The Paradise (Raj). Swan angažira svoju desnu ruku Arnolda Phibina da pod krinkom producenta ukrade Winslowovu pjesmu.
Mjesec dana kasnije Winslow odlazi u Swanovu diskografsku kuću da se raspita za svoj uradak, no izbace ga. Potom se ušulja u Swanovu vilu i kradom sluša audiciju pjevačica koje izvode njegove note i riječi. Među njima je i Phoenix, za koju Winslow zaključi da je savršena interpretatorica njegove pjesme…
Poslije izrazito slabog komercijalnog prijema ostvarenja Upoznaj svog zeca, njegova hollywoodskog debija, Brian De Palma vratio se u nezavisnu produkciju, doduše ne onu newyoršku u kojoj je započeo opus, nego kalifornijsku odnosno losangelesku, te polučio svoj prvi triler Sestre. U njemu je prvi put intenzivno i eksplicitno demonstrirao osviještenu intertekstualnu poetiku ('kopiranje' Hitchcocka), navijestivši skorašnji vlastiti status vodećeg postmodernista američkog (i svjetskog) filma, a i naredni ostvaraj Fantom iz raja, snimljen nezavisno, ali distribuiran od strane major kompanija, slijedio je taj put.
U njemu je u jednu cjelinu smiješao legendu o Faustu te romane Fantom iz opere Gastona Lerouxa i Slika Doriana Graya Oscara Wildea, ostvarivši tako djelo intrigantne 'originalne derivativnosti' i osobite atmosfere. Žanrovski, bio je to pak hibrid rock opere odnosno mjuzikla, komedije i horora koji je slabo prošao u kinima, dok su kritike bile prevladavajuće negativne. Ipak, muzika Paula Williamsa i Georgea Alicesona Tiptona naišla je na opće prihvaćanje pa je čak nominirana za Oscar i Zlatni globus. S vremenom recepcija filma značajno se izmijenila te on danas uživa zasluženi kultni status.
Autor teksta: Damir Radić
boja, 92'