Gradska djevojka

City Girl, igrani, romantična drama, SAD, 1930

REŽIJA: Friedrich Wilhelm Murnau

Gradska djevojka

ULOGE:
Charles Farrell (Lem Tustine),
Mary Duncan (Kate),
David Torrence (gdin J.L. Tustine),
Edith Murgatroyd (gđa. J.L. Tustine Blair)

SCENARIJ:
Berthold Viertel,
Marion Orth

FOTOGRAFIJA:
Ernest Palmer

MONTAŽA:
H.H. Caldwell,
Katherine Hilliker

Sadržaj:

Na samom početku 30-ih godina prošlog stoljeća, u vrijeme velike gospodarske krize koja trese Ameriku, mladi Lem Tustine od svog oca J.L.-a dobije zadatak da otputuje u grad i proda usjev pšenice s njihove obiteljske farme. Ondje mladić upozna Kate, privlačnu konobaricu koja je umorna od neprestane užurbanosti gradskog života i koja mašta o životu na selu. A kad na tržnici odluči prodati pšenicu, Lem će biti prisiljen to učiniti po cijeni znatno nižoj od one koju mu je kao najnižu zadao otac. U međuvremenu, on se snažno zaljubi u Kate i oni se ubrzo vjenčaju, te se odluče zajedno vratiti na mladićevu obiteljsku farmu. No ondje će ih dočekati bijesni Lemov otac, ogorčen time što je pšenica prodana po najnižoj cijeni, zbog čega će neprijateljski dočekati Kate te ju početi i tjelesno zlostavljati, pogrešno vjerujući da se ona za Lema udala samo zbog novca. A kad se Lem odbije suprotstaviti očevoj samovolji i agresivnosti, nad njegov brak s Kate nadvit će se tamni oblaci.

Pretposljednji redateljski projekt glasovitog Friedricha Wilhelma Murnaua (Nosferatu, simfonija strave, Zora, Tabu), ujedno i pretposljednji od četiri filma koja je realizirao u Americi, temelji se na komadu The Mud Turtle američkog dramatičara i scenarista Elliota Lestera (Dvije sekunde Mervyna LeRoya). Riječ je o ostvarenju koje je istodobno snimljeno u dvije verzije, i kao posve nijemi film i kao film s određenim zvučnim elementima, te koje je Terrencea Malicka navodno ključno nadahnulo pri stvaranju romantične drame Božanstveni dani. Radni naslov filma bio je Kruh naš svagdašnji, no tijekom realizacije produkciju je preuzela tvrtka Fox Film Corporation, koja je udruživanjem s tvrtkom Twentieth Century Pictures kasnije prerasla u 20th Century Fox, te čiji su čelnici zahtijevali ne samo promjenu naslova nego i dodavanje zvučnih sekvenci. Međutim, Murnau se tome oštro suprotstavio, u tolikoj mjeri da je naposljetku, nakon što je praktički sav posao bio odrađen, napustio projekt i započeo snimanje Tabua. U kina je bila puštena i zvučna verzija filma, no doživjela je financijski neuspjeh te se sve do 1970. godine smatrala zagubljenom. Romantičnu melodramu o sukobu gradskog i seoskog života te o borbi mladog para da se odupre snažnoj figuri mladićeva oca Murnau je umješno iskoristio za razbijanje mitova o idealiziranom seoskom životu i obiteljskim vrijednostima, mitovima garniranim općim mjestima o časti i poštenju marljivih seoskih ljudi. Djelo odlikuju sjajna uporaba svjetla, primjerice u sekvenci koja se odigrava u polju pšenice u ponoć pred oluju, promišljeno i dojmljivo opisivanje i eksploatiranje krajobraza (farma na kojoj se odvija većina zbivanja izgrađena je posebno za potrebe snimanja), očekivano sigurna i sugestivna režija te vrlo raspoloženi glumački nastupi, osobito Charlesa Farrella (Sedmo nebo Franka Borzagea, Rosita Ernsta Lubitscha, Divlja djevojka Raoula Walsha) i Mary Duncan (Rijeka Franka Borzagea, Murnauov 4 vraga), koja prvotno nije bila redateljev izbor jer je on želio Janet Gaynor, no izabrana je kao djevojka jednog od šefova producentske tvrtke.

c/b, 90'

Trailer