Jadnica
Poor Cow, igrani, drama, UK, 1967
REŽIJA: Ken Loach
ULOGE:
Carol White (Joy),
John Bindon (Tom),
Queenie Watts (tetka Emm),
Terence Stamp (David 'Dave' Fuller),
Kate Williams (Beryl),
James Beckett (Tomov prijatelj)
SCENARIJ:
Ken Loach,
Nell Dunn (prema vlastitom romanu)
FOTOGRAFIJA:
Brian Probyn
GLAZBA:
Donovan
MONTAŽA:
Roy Watts
Sadržaj:
Mlada Joy naivna je 18-godišnja djevojka iz radničke obitelji koja tijekom ´ludih šezdesetih´ mašta o lagodnom životu u ´swinging´ Londonu. Stoga sa svojim dečkom Tomom pobjegne od kuće i ubrzo se za njega uda, da bi se uskoro ispostavilo da je Tom sitni kriminalac. No on je i agresivan tip koji psihofizički zlostavlja Joy, a kad ubrzo završi iza rešetaka, ona će ostati sama s malim djetetom. To će ju nagnati najprije da se preseli kod tetke Emm, starije prostitutke, a potom i da otiđe kod bivšeg Tomova suradnika Davea. On je pažljiv mladić obziran prema Joy i djetetu, te se ona počne zaljubljivati u njega. No sve će se dodatno zakomplicirati kada i Dave zbog pljačke završi iza rešetaka.
Socijalna drama suscenarista i redatelja Kena Loacha (Kes, Vjetar koji povija ječam) adaptacija je istoimenog romana britanske dramatičarke, scenaristice i spisateljice Nell Dunn, prema čijem je romanu Up the Junction Peter Collinson režirao hvaljenu istoimenu dramu, dok je Joseph Losey u drami Pod parom s uspjehom ekranizirao kazališni komad Steaming. Debitantski Loachov dugometražni kino film predstavnik je ´kitchen sink realisma´, odnosno ´realizma kuhinjskog sudopera´, britanskog novog vala koji su odlikovale realističke tendencije, klasna i socijalna osviještenost, u pravilu jasan i beskompromisan angažman te dominantno lijevi stavovi s težištem na teškom životu radništva i donje srednje klase. Naslanjajući se na modernističku tradiciju realizma cinema veritea, Loach je stvorio film čija se dramaturgija temelji na slučaju, zaplet je dedramatiziran a neke konvencije žanra krimi-drame uspješno se rastvaraju i rasplinjavaju. Posrijedi je i djelo čija protagonistica uspješno preuzima karakterno-psihološki model u vrijeme nastanka filma namijenjen muškim likovima te ga preinačuje na intrigantan i slojevit način, na margini patrijarhalnog društva pronalazeći male prostore slobode. Prethodno stekavši ugled radom na televiziji, Loach je film u dobroj mjeri snimio želeći ponovo iskoristiti glumački dar sjajne Carol White (Made Johna Mackenzieja), s kojoj je ranije surađivao u hvaljenoj TV-drami Cathy Come Home. Prema svjedočenju Terencea Stampa, koji tumači Davea, film je velikim dijelom realiziran bez scenarija i s osloncem na glumačke improvizacije, a to će kasnije postati zaštitni znak Loacheva autorskog rukopisa. Neke scene iz ovog filma Loach je 1999. godine iskoristio u krimi-drami Osveta s Terenceom Stampom u glavnoj ulozi, na način da su te scene umetnute kao flashbackovi kojima se ilustrira mladost protagonista.
Uoči projekcije filma u ponedjeljak, 21. prosinca u 19 sati, uvodnu riječ održat će sociologinja Jelena Ostojić.
boja, 101'