Kazalište gospodina i gospođe Kabal
Théâtre de Monsieur & Madame Kabal, animirani, Francuska, 1967 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)
REŽIJA: Walerian Borowczyk

ULOGE:
Louisette Rousseau,
Pierre Collet,
Louis Jojot
SCENARIJ:
Walerian Borowczyk
FOTOGRAFIJA:
Guy Durban,
Francis Pronier
GLAZBA:
Avenir de Monfred
MONTAŽA:
Claude Blondel
Sadržaj:
Gospodin i gospođa Kabel bračni su par. On je nizak i submisivan, ona ogromna i nalik na mehaničku kreaturu, te posve dominira suprugom. Svojim dalekozorom on voajeristički promatra mlade privlačne žene u bikiniju, na što bijesno reagira stanoviti muškarac. Tu su i leptiri koji često prate bračni par. Jednom prilikom gospodin Kabel ulazi u gospođu Kabel kako bi učinio neke popravke u njoj, a filmski autor izravno joj se obraća sa zahtjevom da bude prirodnija…
Kazalište gospodina i gospođe Kabel, s podnaslovom Film nacrtan za odrasle, doista je ono za što se izdaje – dugometražni crtić za odrasle, a ne za djecu. Naime u ono doba cjelovečernje crtane filmove uglavnom je proizvodila samo kompanija Walta Disneyja (sam Disney umro je godinu prije nastanka Kazališta gospodina i gospođe Kabel), i ciljana publika tih filmova bila su djeca. S druge strane, dugometražni debi još od 1950-ih svjetski afirmiranog autora animiranih radova Waleriana Borowczyka, bio je nešto posve drugo. Moglo bi ga se nazvati svojevrsnom orgijom modernističkog apsurdizma u kojoj je kultni sineast primijenio razne animacijske tehnike – od minimalističkog crtanog filma preko kolaža i piksilacije do izravnog crtanja na filmsku vrpcu na tragu Lena Lyea i Normana McLarena, a metatekstualna dimenzija posebno je naglašena autorovim ulaskom u svijet filma i izravnom komunikacijom s vlastitim likom.
Također, dominantno crno-bijeli animirani film sadrži i kolorističke igrane kadrove, nimalo slučajno privlačnih mladih žena u kupaćim kostimima, jer erotofilija je bila i ostala jedan od autorovih zaštitnih znakova. Apsurdizam, halucinantnost, nadrealizam, karakteristike velikog dijela Borowczykova opusa, ovdje su na svom vrhuncu, uključujući i repetitivnost, sukladnu pogledu na prirodu braka. Taj pogled je krajnje negativan, ili se takvim snažno doima, jer slika brak kao ultimativno groteskni odnos, a dominacija velike dehumanizirane žena nad malim muškarcem ponukala je neke kritičare da film dožive kao seksistički i mizogin (čemu nije odmogao ni voajeristički tretman lijepih žena).
Bilo kako bilo, riječ je o nesvakidašnjem gledateljskom iskustvu koje je velikog poklonika pronašlo u – nikad ne biste pogodili – Johnu Fordu glavom i bradom! Klasik klasičnog razdoblja američke kinematografije bio je toliko oduševljen filmom da je priredio zabavu za Borowczyka na kojoj mu je rekao: „Vi znate tajnu za koju se filmaši još uvijek bore kako bi je spoznali. Vi znate kako napraviti komercijalni film, a da pritom ne izgubite svoj vlastiti identitet.“ Kazalište gospodina i gospođe Kabel na prestižnom je festivalu eksperimentalnog filma u Mannheim-Heidelebergu dobilo Interfilmovu nagradu.
Autor komentara: Damir Radić
Projekciji će nazočiti Daniel Bird, stručnjak za filmsku restauraciju i konzervaciju, koji će o filmu govoriti kao dugogodišnji voditelj neprofitne organizacije Friends of Walerian Borowczyk.
Ulaznice za projekciju 16. 10. u 21:00 moguće je kupiti online OVDJE, kao i na blagajni KIC-a sat vremena prije početka.
boja, 77'