Ljubavni film
Szerelmesfilm, igrani, drama, Mađarska, 1970
REŽIJA: István Szabo
ULOGE:
Judit Halász (Kata),
András Bálint (Jancsi),
Edit Kelemen,
András Szamosfalvi,
Rita Békés
Éva Berényi
SCENARIJ:
István Szabo
FOTOGRAFIJA:
József Lörincz
GLAZBA:
János Gonda
MONTAŽA:
György Sívó
Sadržaj:
Dok vlakom putuje u Francusku, gdje će posjetiti djevojku Katu koja je iz Mađarske pobjegla nakon sloma pobune 1956. godine, mladi Jancsi prisjeća se doba svog djetinjstva i druženja s Katom prije no što ih je razdvojio Drugi svjetski rat. On i Kata u djetinjstvu su bili najbolji prijatelji, poslije smrti Jancsijeva oca našli su se u istoj obitelji, a nakon početnih međusobnih sukoba među njima se najprije razvilo prijateljstvo a potom i ljubav koja se dodatno rasplamsala pri ponovnom susretu u tinejdžerskoj dobi. Nakon sloma ustanka 1956. Jancsi je ostao kod kuće a Kata emigrirala, od tada je prošlo desetak godina i on je uspio dobiti dozvolu za putovanje u Francusku, gdje će ponovo susresti Katu. Pri novom susretu ljubav će se obnoviti, no ispriječit će joj se činjenice da Jancsi ne može ostati u inozemstvu niti se Kata može vratiti u domovinu.
Mađarski kandidat za Oscara 1971. godine intrigantna je romantična egzistencijalna drama izraženog političkog konteksta. Riječ je o tematski kompleksnom ostvarenju u fokusu kojeg je snažnim emocionalnim nabojem obilježen odnos dvoje središnjih likova, dok su na širem planu naznačene dramatične povijesne i društvene okolnosti kakve su Drugi svjetski rat, mađarski ustanak 1956. godine i problemi s kojima se pojedinci suočavaju u totalitarnom društvenom uređenju, u kojem izvanjske okolnosti lome individualne težnje. Prema mnogima najuspjelije Szabóovo ostvarenje s kraja 60-ih i početka 70-ih godina značajno je pridonijelo slici o mađarskoj kinematografiji kao tada jednoj od najzanimljivijih i vodećih u Europi. Osim dojmljiva redateljskog umijeća te političke intrigantnosti i kritičnosti, djelo odlikuje i autorovo vješto posvajanje izvedbenog modernizma francuskog novog vala, osobito iz filmova Alaina Resnaisa, kao i oslanjanje na modernistička strujanja u poljskoj kinematografiji druge polovine 50-ih godina prošlog stoljeća.
c/b i boja, 123'