Mir
Spokój, igrani, TV film, drama, Poljska, 1980
REŽIJA: Krzysztof Kieślowski
ULOGE:
Jerzy Stuhr (Antek Gralak),
Izabella Olszewska (Bozena),
Jerzy Trela,
Michal Sulkiewicz,
Danuta Ruksza,
Elzbieta Karkoszka,
Jerzy Fedorowicz
SCENARIJ:
Lech Borski,
Krzysztof Kieslowski,
Jerzy Stuhr
FOTOGRAFIJA:
Jacek Petrycki
GLAZBA:
Piotr Figiel
MONTAŽA:
Maryla Szymanska
Sadržaj:
Nakon odsluženja trogodišnje zatvorske kazne, mladi Poljak Antek Gralak želi okrenuti novi list u životu te početi mirnije i jednostavnije živjeti. Stoga odluči napustiti svoj rodni grad Kraków te sreću potražiti kao građevinski radnik u poljskom dijelu industrijske regije Šleska, gdje ga nitko ne poznaje. Ondje će ubrzo upoznati privlačnu Bozenu, u koju će se zaljubiti te naposljetku s njom i oženiti. No Antekovi snovi o boljoj budućnosti uz posao, suprugu i dom počet će se polako rasplinjavati, unatoč njegovu izbjegavanju nevolja te želji da se sprijatelji s novim kolegama i nadređenima. Kad izbiju sukobi između korumpiranog šefa građevinske tvrtke u kojoj radi, kojeg radnici drže odgovornim za nestanak konstrukcijskog materijala, i njegovih kolega koji će se odlučiti na štrajk, Antek će se naći u neugodnoj situaciji. Situacija će se dodatno zakomplicirati kad ga šef pokuša uvući u svoje mutne planove.
Na Poljskom filmskom festivalu 1981. godine ovjenčana Posebnom nagradom žirija, koju je Kieślowski podijelio s redateljem drame Meta Antonijem Krauzeom, televizijska drama sa sjajnim Jerzyjem Stuhrom (Ožiljak, Kinoamater, Slučajnost), čestim redateljevim suradnikom u glavnoj ulozi, realizirana je 1976. godine, Međutim, zbog problema s cenzurom djelo je sve do TV-premijere 19. rujna 1980. godine bilo „bunkerirano”, a razlog tome krio se u činjenici što je u to vrijeme organiziranje štrajkova u Poljskoj bilo nelegalno. Premda je sam Kieślowski nakon realizacije filma pisao da u njemu nema politike, to ipak nije točno, jer su u priči o pojedincu suočenom s korupcijom i štrajkom kolega politizirani kontekst i političke konotacije neizbježne. Kieślowski je scenarij pisao imajući na umu upravo Jerzyja Stuhra kao tumača glavne uloge, te je glumac suautor dijaloga. Angažirano, intrigantno i s osloncem na autorovo dokumentarističko zaleđe snimljeno ostvarenje odlikuje naglašeni realizam, pri čemu je protagonist u određenoj mjeri odveć izdvojen i idealiziran u odnosu na osobe iz njegova okruženja.
boja, 81'