Na dokovima New Yorka
On the Waterfront, krimi drama, SAD, 1954 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)
REŽIJA: Elia Kazan
ULOGE:
Marlon Brando (Terry Malloy),
Lee J. Cobb (Johnny Friendly),
Rod Steiger (Charley Malloy),
Karl Malden (svećenik Barry),
Pat Henning (Timothy J. 'Kayo' Dugan)
SCENARIJ:
Budd Schulberg
FOTOGRAFIJA:
Boris Kaufman
GLAZBA:
Leonard Bernstein
MONTAŽA:
Gene Milford
Sadržaj:
Robusni Terry Malloy nekad je bio perspektivan boksač, ali mu je karijera propala nakon što je s korumpiranim bratom Charleyem pristao na suradnju s vođom sindikata Johnnyjem Friendlyjem, čovjekom povezanim s mafijom. Sad Terry radi kao lučki radnik na njujorškim dokovima, dok je Charley završio pravni fakultet te kao korupciji sklon odvjetnik još uvijek surađuje s Friendlyjem. Nakon što postane svjedokom ubojstva jednog svog kolege koji je svjedočio pred istražnom komisijom, Terry unatoč grižnji savjesti isprva o svemu odluči šutjeti.
No kad ubrzo upozna pokojnikovu privlačnu sestru Edie Doyle, te kad se počne zbližavati s ocem Barryjem, angažiranim katoličkim svećenikom koji želi utjecati na stanje u luci, Terry će promijeniti svoju odluku. Ali sve će se dodatno zakomplicirati kad Barryja premlate Friendleyevi ljudi.
Temeljena na istinitim događajima, krimi-melodrama Elie Kazana impresivno je ostvarenje godine 1955. od 12 nominacija za Oscara ovjenčano s njih osam, uključujući one za najbolji film, režiju, scenarij te glavnu mušku i sporednu žensku ulogu. Zaplet filma nagrađenog i s četiri Zlatna globusa, za režiju kojeg je Elia Kazan osvojio Venecijanskog Srebrnog lava, a nastup u kojem je Marlonu Brandu donio i prestižnu nagradu BAFTA za najboljeg stranog glumca, prema tekstovima novinara Malcolma Johnsona u scenarij je pretočio Budd Schulberg (The Harder They Fall Marka Robsona). Posrijedi je politički i ideološki angažirano te u vrijeme premijere zbog religijskim konotacijama obilježene transformacije potkazivača u mučenika i kontroverzno djelo, kojem se lijepi atribut „antikomunističkog“ filma, a u kojem se Elia Kazan pozabavio i tamnim mrljama iz vlastite biografije.
Naime, tijekom zloglasnog „lova na vještice“ senatora Josepha McCarthyja u 1950-im godinama, i sam bivši komunist Kazan je zbog ljevičarskih i navodno prosovjetskih razmišljanja Odboru za protuameričke aktivnosti potkazivao svoje kolege glumce i redatelje, među ostalima i Sterlinga Haydena, Roberta Taylora i Budda Schulberga. Zbog toga je primjerice glasoviti književnik Arthur Miller s njim prestao razgovarati, a mnogi film Na dokovima New Yorka interpretiraju kao Kazanov pokušaj pranja vlastite savjesti. Riječ je o sjajno režiranom, izuzetno sugestivnom te i danas intrigantnom ostvarenju koje nose izvrsni nastupi glumačke postave predvođene sjajnim Marlonom Brandoom.
c/b, 108’