Ponedjeljak ili utorak
igrani, Jadran film, 1966
REŽIJA: Vatroslav Mimica
ULOGE:
Slobodan Dimitrijević (Marko Požgaj),
Pavle Vuisić,
Gizela Huml,
Jagoda Kaloper,
Srđan Mimica,
Fabijan Šovagović,
Rudolf Kukić,
Renata Freiskorn,
Olivera Vučo,
Zoran Konstantinović
SCENARIJ:
Fedor Vidas,
Vatroslav Mimica
FOTOGRAFIJA:
Tomislav Pinter
GLAZBA:
Miljenko Prohaska
MONTAŽA:
Katja Majer
SCENOGRAFIJA:
Zvonimir Lončarić
KOSTIMI:
Martin Pintarić
Sadržaj:
Jedan dan u životu urbanog intelektualca u modernom europskom gradu. Razvedeni novinar Marko Požgaj započinje (radni) dan odvodeći sina u školu. Tijekom dana kroz svijest mu prolaze brojne misli i slike, sjećanja na djetinjstvo, bivša supruga, sadašnja djevojka, a ponajprije u ratu stradali otac...
Nakon svojeg prvog modernističkog igranog filma Prometej s otoka Viševice, u filmu Ponedjeljak ili utorak najznačajniji hrvatski filmski modernist Vatroslav Mimica još je intenzivnije ograničio fabulu i zamijenio ju nizanjem motiva iz prošlosti, sadašnjosti i mašte glavnog lika. Kroz fabularno nepovezane stilizirane prizore, koji predstavljaju tok svijesti glavnog junaka, Mimica razvija priču o otuđenosti modernog svijeta. Također, kroz učestale asocijacije na krvavu ratnu prošlost sugerira se povezanost ratne i suvremene dehumanizacije društva. Film kombinira crno-bijelu i fotografiju u boji sjajnog snimatelja Tomislava Pintera, a pojedine scene toliko su odvojene od realiteta da svojom artificijelnošću i bogatom likovnošću podsjećaju na apstrakciju Mimičinih animiranih filmova poput Inspektor se vratio kući. Naziv filma i književnog predloška Fedora Vidasa dio je poznate rečenice iz eseja Virginije Woolf Modern Fiction kojom autorica opisuje tehniku struje svijesti kao opisivanje mnoštva dojmova iz svijesti običnog čovjeka jednog običnog dana, „ponedjeljkom ili utorkom“. Svoju modernističku trilogiju Mimica je završio filmom Kaja, ubit ću te.
c/b i boja, 35 mm, 77'