Povratak nevidljivog čovjeka
The Invisible Man Returns, horor, SAD, 1940
REŽIJA: Joe May
ULOGE:
Cedric Hardwicke (Richard Cobb - as Sir Cedric Hardwicke),
Vincent Price (Geoffrey Radcliffe),
Nan Grey (Helen Manson),
John Sutton (Doctor Frank Griffin),
Cecil Kellaway (Scotland Yard Inspector Sampson),
Alan Napier (Willie Spears),
Forrester Harvey (Ben Jenkins)
SCENARIJ:
Lester K. Cole,
Curt Siodmak
FOTOGRAFIJA:
Milton Krasner
GLAZBA:
Hans J. Salter,
Frank Skinner
MONTAŽA:
Frank Gross
KOSTIMI:
Vera West
Sadržaj:
Sir Geoffrey Radcliffe imućni je industrijalac koji greškom biva osuđen za ubojstvo svog brata, koje nije počinio. Dok čeka izvršenje smrtne kazne vješanjem, humanitarac za kojeg svi oko njega vjeruju da je nedužan dva sata prije pogubljenja u očaju pristane na neobičnu pogodbu sa svojim prijateljem dr. Frankom Griffinom.
Frank je brat Jacka Griffina, genijalnog znanstvenika koji je izumio serum za nevidljivost, i on upravo korištenjem tog seruma može Sir Geoffreyju omogućiti da neopaženo pobjegne iz zatvora. Nakon što Sir Geoffrey pristane da mu se ubrizga serum, on na iznenađenje zatvorskog osoblja i policije predvođene inspektorom Sampsonom odjednom nestane iz svoje ćelije. Inspektor zna da je Sir Geoffrey u škripcu, jer mora što prije pronaći pravog ubojicu svog brata, budući da bi zbog duljeg djelovanja seruma mogao izgubiti razum.
U međuvremenu, u rudarskoj tvrtki koju posjeduje obitelj Radcliffe nedavno primljeni zaposlenik Willie Spears iznenada biva unaprijeđen. To će privući pozornost Sir Geoffreyja, kojemu u bijegu pomaže brižna zaručnica Helen Manson, a koji će posumnjati da je pravi ubojica njegov rođak Richard Cobb. No Sir Geoffrey ima sve manje vremena za akciju, jer već počinje osjećati štetno djelovanje seruma za nevidljivost.
Godine 1941. nominirana za Oscara u kategoriji najboljih specijalnih efekata, fantastična horor-drama redatelja Joea Maya ponešto je inferiorniji nastavak osam godina ranije snimljenog remek-djela Jamesa Whalea. Još uvijek je riječ o vrlo solidnom ostvarenju koje nije toliko maštovito poput izvornika, no scenarij Lestera Colea i Curta Siodmaka, koji je pod izvornim imenom Kurt u rodnoj Njemačkoj kao autor reportaže na kojoj je temeljena priča filma surađivao na remek-djelu Ljudi u nedjelju, koje je uz Edgara G. Ulmera i Rochusa Gliesea režirao i njegov brat Robert Siodmak, prilično je inteligentno napisan, a još jedna glumačka ikona klasičnog horora Vincent Price je odličan u naslovnoj ulozi.
I redatelj Joe May je bio Nijemac, izvornog imena Joseph Otto Mandl, tijekom 10-ih i 20-ih godina prošlog stoljeća najuspješniji njemački scenarist i redatelj koji je najuspjelija djela snimio pod utjecajem kammerspielfilma odnosno komorne drame i strassenfilma tj. uličnog filma, a koji je bio zaslužan za iniciranje karijere Fritza Langa. May ga je angažirao kao scenarista u prvoj njemačkoj filmskoj seriji Joe Debbs te u filmovima Svadba u Ekszentrik klubu, Hilde Warren i smrt i Indijski nadgrobni spomenik, pri čemu mu nije dopustio da i režira posljednji dvodijelni egzotični spektakl, što će Lang nadoknaditi krajem 50-ih, tada u njemačko-francusko-talijanskoj produkciji.
U Povratku nevidljivog čovjeka, May se trudi izmijeniti i obogatiti izvorni koncept, ne samo zbog hepienda u završnici nego i ubacujući pametne detalje kakav je stalno pušenje cigare inspektora Sampsona, koji vjeruje da će u njezinu dimu lakše uočiti nevidljivog bjegunca. Ugodan glas Vincenta Pricea odlična je zamjena za onaj Claudea Rainsa, May se trudi slijediti duh, nenametljivi humor pa i ekscentrične detalje iz Whaleova filma, primjerice u sceni u kojoj protagonist krade odjeću strašilu, a specijalni efekti su za ono doba itekako dojmljivi, recimo kad životinja u laboratoriju i čovjek postupno postaju vidljivi od kostura do konačnih tijela.
I ovaj je film tijekom predprodukcije doživio brojne promjene, pa je kao redatelj najprije figurirao Rowland V. Lee, dok su Boris Karloff i Bela Lugosi spominjani kao opcije za tumačenje glavne uloge. Ni Lester Cole i Curt Siodmak nisu bili prvi izbori za scenarista, već su isticana imena oskarovca W.P. Lipscomba (Pygmalion Anthonyja Asquitha i Leslieja Howarda, Priča o dva grada Jacka Conwaya i Roberta Z. Leonarda) i Michaela Hogana (Rudnici kralja Solomona Roberta Stevensona i Geoffreya Barkasa), koji se bio upravo istakao radom na Hitchcockovoj Rebecci. Može se reći da su u konačnici izabrani optimalni autori i glumci.
Autor teksta: Josip Grozdanić
c/b, 81'