Slučajnost
Przypadek, igrani, drama, Poljska, 1987
REŽIJA: Krzysztof Kieślowski
ULOGE:
Boguslaw Linda (Witek Dlugosz),
Tadeusz Lomnicki (Werner),
Zbigniew Zapasiewicz (Adam),
Boguslawa Pawelec (Czuszka),
Marzena Trybala (Werka),
Jacek Borkowski (Marek),
Jacek Sas-Uhrynowski (Daniel)
SCENARIJ:
Krzysztof Kieslowski
FOTOGRAFIJA:
Krzysztof Pakulski
GLAZBA:
Wojciech Kilar
MONTAŽA:
Elzbieta Kurkowska
Sadržaj:
Mladi Witek Dlugosz na željezničkoj postaji u Łódźu pokušava uloviti vlak za Varšavu. Witek trči za vlakom koji upravo polazi s postaje, a ovisno o tome uspije li stići na vlak i koga će u vlaku susresti, doživjet će tri različite sudbine. U prvoj od njih on će stići na vlak, upoznati starog staljinista i susresti bivšu djevojku koja je sad pripadnica ilegalnog antikomunističkog pokreta te se, nakon spašavanja demonstranata zarobljenih kao taoci, pridružiti partiji da bi postupno počeo gubiti iluzije. U drugoj će zakasniti na vlak, udariti stražara i biti uhićen te osuđen na mjesec dana rada za opće dobro, da bi se pridružio ilegalnom studentskom pokretu i započeo vezu sa sestrom prijatelja iz djetinjstva. U trećoj će, pak, zakasniti na vlak i vratiti se studiju, da bi se oženio djevojkom Olgom i postao uspješan liječnik.
U snažnoj, slojevitoj i intrigantnoj drami snimljenoj 1982. godine, da bi zbog cenzure premijeru doživjela tek pet godina kasnije, te na Poljskom filmskom festivalu bila ovjenčana dvjema nagradama, Kieślowski se još jednom predstavio kao iskreni i duboki katolik, veliki katolički moralist, izuzetno senzibilan umjetnik, društveni kroničar i kritičar koji je jasne socijalno-kritičke opservacije i stavove zamatao u celofan fikcije. Riječ je o trodijelnom omnibusu u kojem autor dojmljivo elaborira prirodu totalitarnog režima u svojoj domovini onog vremena, režima u kojem je politika neizbježno utjecala na sudbinu pojedinca. Kieślowski tematizira i neslobodu tog pojedinca i njegovu nemogućnost da živi autonomno i neovisno od politike, baš kao i važnost slučajnosti i slučajnih susreta s drugim ljudima koji usmjeravaju pojedinčev život i sudbinu. Na značenjskoj i simboličkoj razini, tri moguće budućnosti mladog protagonista ujedno su i tri moguće budućnosti koje su u vrijeme snimanja filma stajale pred redateljevom domovinom Poljskom.
boja, 114'