Sudar u noći

Clash By Night, noir drama, SAD, 1952 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

REŽIJA: Fritz Lang

Sudar u noći

ULOGE:
Barbara Stanwyck,
Paul Douglas,
Robert Ryan,
Marilyn Monroe,
J. Carrol Naish,
Silvio Minciotti,
Keith Andes

SCENARIJ:
Alfred Hayes

FOTOGRAFIJA:
Nicholas Musuraca

GLAZBA:
Roy Webb

MONTAŽA:
George Amy

SCENOGRAFIJA:
Jack Mills,
Darrell Silvera

KOSTIMI:
Michael Woulfe,
Joan Joseff

Sadržaj:

Mae Doyle vraća se u rodni grad, ribarsko mjesto Monterey u Kaliforniji, nakon što je deset godina provela na američkoj istočnoj obali. Njezin brat Joe, ribar, nije sretan što je vidi, ali je ipak primi u obiteljski dom. Joeova djevojka Peggy prema njoj je puno blagonaklonija. Nakon nekog vremena Mae počne izlaziti s dobroćudnim, no prilično grubim ribarom Jerryjem, čiji je najbolji prijatelj opori i nezadovoljni kino-operater Earl koji se njoj nikako ne sviđa.

Ipak, svjesna je da ju on na neki način privlači, odnosno da između njih postoji stanovita erotska napetost. Jerry uskoro zaprosi Mae, a ona mu kaže da nije dovoljno dobra za njega, ali ipak prihvati prosidbu, ponajprije radi vlastite egzistencijalne sigurnosti jer u Jerryja nije zaljubljena…
 

Sudar u noći adaptacija je poznatog istoimenog kazališnog komada istaknutog ljevičarskog dramatičara Clifforda Odetsa iz 1941. godine koji je za film adaptirao Alfred Hayes (jedan od autora priča na kojima je Roberto Rossellini temeljio svoj slavni neorealistički film Paisa, također i suautor izvorne priče filma Teresa Roberta Zinnemanna), dok je režiju potpisao slavni Fritz Lang. U vrijeme premijernog prikazivanja kritičari najuglednijih listova film su slabo primili, no današnji pogled na njega puno je pozitivniji. Doista, riječ je o vrlo sugestivnom ostvarenju strastvenih emocija, opipljive atmosfere i izuzetno snažnih glumačkih izvedbi koje karaktere čine uvjerljivima i ekspresivnima, o filmu sumorna pogleda na ljude i njihovu egzistenciju, a opet emotivno veoma angažiranom.

Barbara Stanwyck, jedna od najvećih glumica klasičnog Hollywooda, dala je izvanredno upečatljivu rolu, pri čemu su joj dostojni partneri Paul Douglas i Robert Ryan; s potonjim je u vrijeme snimanja filma bila u procesu razvoda braka, što je njegovoj i njezinoj izvedbi dalo dodatnu dozu autentičnosti. Film se pamti i po jednoj od ranih uloga Marilyn Monroe, u vrijeme kad je počela stasati u zvijezdu, i bilo je to prvi put da se njezino ime na špici našlo među glavnim glumcima, onima ispisanima prije naslova filma. Upravo u vrijeme snimanja izbila je poznata afera u vezi s njom, jer je otkriveno da je tri godine ranije snimila obnažene fotografije za kalendar, no to nije naudilo njezinoj karijeri, štoviše potaknulo ju je jer je javnost stala na njezinu stranu s obzirom na opravdanje da se fotografirala zbog neimaštine.

Marilynina uloga u filmu dosta je mala, ali vrlo pamtljiva, ne samo po glumičinoj mladalačkoj svježini i ljepoti, što su je krasile i u prvim minijaturnim rolama kojima je skrenula pažnju na sebe – u Džungli na asfaltu Johna Hustona iz 1950. i Sve o Evi Josepha L. Mankiewicza iz iste godine, nego i po posve prirodnom, užeglumački dobro potkovanom nastupu. Već sljedeće godine Monroe će postati velikom zvijezdom filmovima Muškarci više vole plavuše, Kako se udati za milijunaša i Niagara.

Autor teksta: Damir Radić

c/b, 105'

Trailer