Tartüff
Herr Tartüff, igrani, drama, Njemačka, 1925
REŽIJA: Friedrich Wilhelm Murnau
ULOGE:
Emil Jannings (Tartüff),
Werner Krauss (gdin Orgon)
Lil Dagover (gđa. Elmire / Orgonova supruga),
Hermann Picha,
Rosa Valetti,
André Mattoni,
Lucie Höflich (Dorine)
SCENARIJ:
Carl Mayer po kazališnom djelu Jeana Baptistea Moliera
FOTOGRAFIJA:
Karl Freund
Sadržaj:
Stari Tartüff imućni je buržuj koji živi sam sa svojom domaćicom, prijekom ženom i svađalicom koja je uvijek loše volje. Nadajući se da će upravo ona naslijediti njegov imetak, domaćica se starcu besramno udvara, istovremeno mu se rugajući. Dok ona Tartüffa pokušava nagovoriti da joj pripiše svu svoju imovinu, njezinih postupaka i nakana itekako postaje svjestan starčev unuk, glumac koji ju odluči spriječiti u ostvarenju nauma. Da bi u tome uspio, on smisli plan kako djedu ukazati na stvarne planove i namjere njegove kućepaziteljice. Tako se jednog dana maskira te djeda i domaćicu pozove na putujuću kazališnu predstavu, u kojoj i kroz likove Orgona i njegove supruge Elmire jasno prikazuje upravo svog djeda i situaciju u njegovu domu.
Snimljena u glasovitom studiju Tempelhof u Berlinu, drama redatelja Friedricha Wilhelma Murnaua (Nosferatu, simfonija strave, Posljednji čovjek, Gradska djevojka) nešto je slobodnija adaptacija znamenite Molièreove satirične komedije Tartuffe, koju je u scenarij pretočio redateljev čest suradnik Carl Mayer (Kabinet doktora Caligarija, Zora, Berlin, simfonija velegrada Waltera Ruttmanna). U filmu koji odlikuje dojmljiva fotografija Karla Freunda, oskarovca među ostalim zaslužnog za fascinantnu vizualnost Langova Metropolisa, Dracule Toda Browninga (i nepotpisanog Freunda), Cukorove Dame s kamelijama, Zinnemannova Sedmog križa i Hustonova Otoka Largo, te koji nose sjajni nastupi Emila Janningsa (Anna Boleyn Ernsta Lubitscha, Murnauovi Faust i Posljednji čovjek, Sternbergov Plavi anđeo), Lil Dagover (Kabinet doktora Caligarija, Umorna smrt Fritza Langa) i Wernera Kraussa (Kabinet doktora Caligarija, Muzej voštanih figura Lea Birinskog i Paula Lenija, Židov Süss Veita Harlana), Murnau i Mayer su pojednostavnili Molièreov predložak, eliminirali većinu sporednih likova, koncentrirali se na trokut koji čine Orgon, Elmira i Tartüff te kreirali dramski okvir s filmom u filmu. Najdarovitiji vizualni pripovjedač iz nijemog razdoblja njemačkog filma, Murnau je i ovdje kreirao maestralno režiranu, emotivno kompleksnu i izuzetno suptilnu cjelinu, inteligentno osuvremenjujući Molièreov predložak te stvarajući moralistički intoniranu priču o pohlepi i hipokriziji.
c/b, nijemi, 70'