Petar Krelja

24.06.1940, Štip, Makedonija

 

Director
Redatelj, scenarist, dokumentarist, filmski kritičar i autor brojnih radijskih (Filmski mozaik, U prvom planu: film, Licem u lice) i tv emisija vezanih uz film.
Završio je komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1963. godine, nakon čega se zaposlio na Radio Zagrebu (današnji Prvi program Hrvatskog radija) kao filmski kritičar te je kasnije postao filmski urednik. Režirao je četiri igrana cjelovečernja filma: Godišnja doba (1979), Vlakom prema jugu (1981), Stela (1990) i Ispod crte (2003), a autor je nekoliko zabranjenih i uništenih filmova (Ljetna filmska škola, Deložacija, Recital, Splendid isolation). Snimio je tridesetak dokumentarnih filmova (Recital, Povratak, Njegovateljica, Kovačica, Na sporednom kolosijeku, Anina američka adresa) i mnogobrojne obrazovne i dokumentarne tv emisije (Mariška band, Viktorov let, Američki san, Maratnonac). Kao dugogodišnji filmski kritičar objavljivao je tekstove u novinama i časopisima poput Istarski borac, Vjesnik, Forum, Film, Kinoteka, Hrvatski filmski ljetopis, Studentski list, Ekran, a u osmosveščanoj Općoj enciklopediji Leksikografskog zavoda (1977-1982) autor je svih natuknica o filmu. Autor je dvije knjige s filmskom tematikom: Golik (1997) i Ispod crte (2005).



Dokumentarni filmovi - program I

Dokumentarni filmovi - program II

Coprnice

Slomljeno krilo (2012.)

Filmografija


Filmovi redatelja

Vlakom prema jugu

(1981)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Bračni par Marina i Branko Ban sa svojim 18-mjesečnim sinom žive kao podstanari u neboderu u zagrebačkom Zapruđu. Jednog jutra, dok je Branko na poslu, u zgradi pukne vodovodna cijev i svi se stanari nađu u nevolji. Ispast će da je problem još veći kada shvate da nitko nije zadužen za popravke u zgradi. Ipak, neprilika će dovesti do privremena zbližavanja stanara.

boja, 35 mm, 97 min

Stela

(Jugoslavija, Urania film, Avala film, 1990)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Ivica Rajković
Sadržaj:

Dvadesetogodišnju Stelu, nakon još jednog pokušaja bijega, socijalni radnici odlučuju preseliti iz svoje ustanove u dom za problematične socijalne slučajeve na otoku Cresu. Na putu ju prati Mato Erceg, mladi socijalni radnik koji iza Steline buntovne vanjštine vidi osjetljivu djevojku koja je žrtva neraščišćenih obiteljskih sukoba. U odluci da joj pomogne, on prekoračuje pravila službe... Zanemarena, maltretirana i socijalno neprilagođena djeca čest su...

boja, digitalno, 91'

Anina američka adresa

(2005)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Karmelo Kursar
Sadržaj:

Film se temelji na višekratnim filmskim i video snimanjima života i glazbenoga sazrijevanja svjetski afirmirane gitaristice Ane Vidović, u razdoblju od 1986. kada je sa četiri godine u rodnoj Velikoj Jelsi napravila prve glazbene korake pa do 2005. kada je, kao stipendistica glazbene akademije Peabody u Baltimoreu, s nepune 24 godine postala i stalnim gostom uglednih koncertnih dvorana diljem svijeta. Ana u filmu, usporedo s dojmljivim demonstracijama gitarističkoga umijeća, evocira tegobne tren...

boja, 66 min

Splendid isolation

(1973)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Ivica Rajković
Sadržaj:

Dokumentarni film koji opisuje ljude u nevolji koji noće u skromnoj drvenoj baraci smještenoj iza raskošna hotela Esplanade. Film je neslužbeno zabranjen i premijerno prikazan tek 1992.

boja, 10 min

Domoljubni vremeplov

(2011.)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Nikola Tanhofer, Vladimir Trauber, Branko Cahun i Karmelo Kursar (korišteni filmski materijali iz arhive HRT-a)
Sadržaj:

Ovaj dokumentarac (polemički) rekapitulira noviju hrvatsku povijest, počevši od hrvatskoga proljeća pa sve do naših dana, a zasniva se na dvojakom dokumentarnome materijalu. Temeljnu trasu projekta čine četiri socijalno-kritička dokumentaraca iz autorove filmografije. To su: Recital, 1972. (grotesknost komunističkih rituala), Poslije štrajka, 1988. (krah socijalizama), Na sporednom kolosijeku, 1992. (žrtve rata) i Drugi Dubrovnik, 2007. (beskućnici). Ti su dokumentarci međusobno povezani autenti...

beta, 130 min

Oluje se uvijek vraćaju kući

(2014.)

Režija: Petar Krelja
Sadržaj:

Pedesetminutni dokumentarac Oluje se uvijek vraćaju kući govori o piscu Robertu Međurečanu, koji je 1991., kao pripadnik 102 brigade, bio izravnim sudionikom (i svjedokom) jednog od najtežih debakala hrvatske vojske za vrijeme Domovinskog rata. Tragični se događaj, koji je u jednom danu odnio sedamdesetak mladih života, zbio 13. prosinca 1991. na obalama rijeke Kupe, kod mjesta Šišinec. Nakon demobilizacije, Međurečan je napisao roman pod naslovom Prodajem odličja, prvi vlasnik, u kojemu je, izm...

boja, 50 min

Ponude pod broj

(1969)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Branko Bubenik
Sadržaj:

Realiziran u produkciji Filmskog autorskog studija, debitantski dokumentarni film doajena hrvatske dokumentaristike Petra Krelje (Recital, Splendid Isolation, Na sporednom kolosijeku, Drugi Dubrovnik), autora više od 250 dokumentaraca, ostvarenje je u kojem autor kroz perspektivu novinskih malih oglasa predočava socijalnu sliku društva. U tim oglasima jedan mladić traži podstanarski stan, jedna djevojka traga za poslom a samohrana majka s djetetom pokušava pronaći životnog p...

c/b, 10'

Recital

(Hrvatska, 1972)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Nikola Tanhofer
Sadržaj:

Prikaz priredbe u povodu jugoslavenskog Dana Republike u Domu kulture mjesta Novigrad Podravski… Dojam diletantizma i patetike proslave Dana Republike u urnebesnom remek-djelu Petra Krelja Recital autor je povećao uporabom filmskih izražajnih postupaka koji samo naizgled služe veličanju uzvišenosti priredbe. Ako tome dodamo scenu u kojoj se scenska revolucionarna patetika izmjenjuje s kadrovima plaćanja pića na šanku te neke nenamjerne detalje filma (npr. lančić s raspelom...

boja, digitalna restauracija, 14'

32 nadnice

(Jugoslavija: Hrvatska, 1987)

Režija: Petar Krelja
FOTOGRAFIJA: Ivica Rajković
Sadržaj:

Dok turisti uživaju u plažama Rapca u Istri, u obližnjem rudniku rudar Joko Ogribić radi i vikendom da bi skupio 32 nadnice i prehranio svoju obitelj… Četrdesetak godina nakon propagandnih dokumentaraca o trijumfima jugoslavenskih rudara Petar Krelja u potresnom dokumentarcu 32 nadnice prikazuje realnost rudarskog života. Trijumf je rezerviran, tada kao i danas, samo za procvat turizma. Krelja upečatljivo suprotstavlja svijetle prizore plaža praćene ugodnom glazbom koju je skladao Arsena...

boja, digitalno, 12'
Vidi cijeli program