Djevičanski izvor

Jungfrukällan, igrani, drama, Švedska, 1960

REŽIJA: Ingmar Bergman

Djevičanski izvor

ULOGE:
Max von Sydow (Töre),
Birgitta Valberg (Märeta),
Gunnel Lindblom (Ingeri),
Birgitta Pettersson (Karin),
Axel Düberg

SCENARIJ:
Ulla Isaksson

FOTOGRAFIJA:
Sven Nykvist

GLAZBA:
Erik Nordgren

MONTAŽA:
Oscar Rosander

Sadržaj:

Mlada Karin vesela je i bezbrižna 15-godišnjakinja koju u srednjovjekovnoj Švedskoj otac Töre jednog dana pošalje u crkvu, da u čast Djevici Mariji biskupu odnosi svijeće. Kad se istog dana bude vraćala iz crkve, društvo će joj na povratku praviti obeščašćena polusestra Ingeri, djevojka osramoćena time što je neudana ostala u drugom stanju. Na putu će ih ubrzo presresti trojica pastira koji će tvrditi da su siromašni i gladni, a kad im Karin ponudi svoj ručak, oni će ju pred očima nasmrt prestrašene Ingeri silovati i nemilosrdno ubiti. Nešto kasnije trojica silovatelja i ubojica će se u želji kupnje Karinine haljine pojaviti pred kućom djevojčina oca i majke Märete, a oni isprva neće ni naslutiti kakva ih je tragedija zadesila i koji ljudi stoje pred njima. Kad to shvati, Töre će se odlučiti osvetiti ubojicama.

Godine 1961. ovjenčana Oscarom i Zlatnim globusom u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja, te godinu ranije na festivalu u Cannesu nagrađena Posebnim priznanjem, fascinantna drama Ingmara Bergmana kao središnji motiv postavlja suprotstavljanje paganskog misticizma obilježenog sirovim seksualnim i nasilnim nagonima, i kršćanske produhovljenosti i kultiviranosti. Dok su amoralni nagoni utjelovljeni u pastirima, Töre je isprva oličenje njima nadmoćnog razboritog kršćanina, koji se spletom okolnosti u činu osvete prisiljen i sam prepustiti nagonima, zbog čega osjeća kajanje i potrebu za iskupljenjem grijeha. Bogatstvo karakterno slojevitih likova i njihovih podjednako iznijansiranih međuodnosa, posezanje za biblijskim motivima ponajviše oličenih u mladoj paganki Ingeri koja funkcionira kao metaforička Marija Magdalena, davanje prednosti humanizmu u odnosu na vjersko (crkveno) učenje, estetizirana vizualnost, bogatstvo zvučne kulise te uobičajeno sjajna režija s intenzivnom upotrebom dugih kadrova, samo su najizraženije vrline ovog remek-djela.

c/b, 89’

Trailer