Pet prepreka

De fem benspænd, dokumentarni, Danska, Švicarska, Belgija, Francuska, 2003

REŽIJA: Lars Von Trier

Pet prepreka

SCENARIJ:
Asger Leth,
Jørgen Leth,
Lars von Trier

FOTOGRAFIJA:
Dan Holmberg

MONTAŽA:
Morten Højbjerg,
Camilla Skousen

Sadržaj:

Godine 1967. ugledni danski dokumentarist, antropolog, prozaik i pjesnik Jørgen Leth snimio je kratki crno-bijeli 12-minutni film Savršeno ljudsko biće, satirički intonirano ostvarenje koncipirano kao svojevrsno bihevioralno pseudoistraživanje. Taj film, koji ipak nije Lethovo najpoznatije djelo, jer ta titula pripada također kratkometražnom doksu 66 scena iz Amerike iz 1982. godine, u kojem je glasovita sekvenca s Andyjem Warholom koji jede hamburger, Lars von Trier drži ne samo sjajnim ostvarenjem, nego i najsavršenijim filmom ikad realiziranim. To ga je ponukalo da Jørgenu Lethu, autoru više od 40 filmova i svom nekovrsnom mentoru koji je i sam u radu primjenjivao vrlo stroga pravila nalik onima kasnije Dogme 95, predloži da zajednički snime prepravak tog djela, u kojem bi se na inovativan i zanimljiv način pozabavili samim procesom stvaranja filmova. Von Trier je uspio Letha nagovoriti da snimi čak pet prerada svoje priče, ali na način da pritom mora prevladati različite zamke i ograničenja, kao i poštivati određene norme te biti spreman na brojne preokrete. Primjerice, jednu je inačicu priče trebalo snimiti na Kubi, i to u jednom kadru, a drugu u siromašnoj sredini s izraženim socijalnim problemima, za što je izabran geto u Bomnayu. Također, jedna je inačica morala biti realizirana kao anime, a bilo je i ograničenja vezanih uz montažu. Nakon svakog snimanja Leth i von Trier su se sastajali i pred kamerom analizirali svoj eksperiment i njegove rezultate, nakon čega bi von Trier Lethu zadao slijedeći zadatak. U slučaju da je Leth prekršio neku od postavljenih mu normi ili da nije poštovao ograničenja, von Trieru bi s asocijacijom na De Sadea pripala titula markiza, te bi on imao pravo kazniti kolegu, na što bi ovaj morao bespogovorno pristati.

Njihov konačni zajednički rad intrigantna je storija intenzivno obilježena sadomazohizmom, priča o nastajanju filma koja je dodatno oplemenjena isječcima iz Lethova izvornog ostvarenja, kao i isječcima iz svih snimljenih prerada te izuzetno zanimljivim i donekle voajerističkim uvidom u razgovore dvojice redatelja. Konačni rezultat peta je realizirana inačica Lethova izvornika, svojevrsni pomirbeni zajednički rad njega i von Triera, koji funkcionira i kao efektna posveta umjetničkoj i ljudskoj osobnosti iznimnog umjetnika Jørgena Letha. Film čija je produkcija trajala čitave dvije godine i koji se u vrijeme premijere prometnuo u izniman hit na festivalskoj sceni, a koji su 2011. godine mogli pogledati posjetitelji ZagrebDoxa u programu retrospektive danskog dokumentarca, skrenuo je pozornost na autora koji je do realizacije filma bio svojevrsna dobro čuvana tajna danske kinematografije i međunarodne dokumentarističke scene. Danas 85-godišnji filmaš u mladosti je djelovao kao novinar, pisao je o jazzu, filmu i kazalištu, a nakon što je 1963. debitirao kratkometražnim glazbenim doksom Stop for Bud, portretom glasovitog jazz pijanista Buda Powella, četiri godine kasnije snimio je svoje probojno ostvarenje, upravo film Savršeno ljudsko biće. Tijekom karijere prolazio je kroz različite autorske faze, pa je u 70-ima fasciniran sportom snimio iznimno bitne dokumentarce o biciklizmu Zvijezde i vodonoše (Stjernerne og vandbærerne) te Nedjelja u paklu (En forårsdag i Helvede), a tada je djelovao i kao sportski komentator na danskoj državnoj televiziji. Osamdesetih godina upoznao je i Haiti, ondje je snimio film Strani dopisnik (Udenrigskorrespondenten), da bi se fasciniran tom zemljom desetljeće kasnije i preselio na Haiti. O njegovoj svestranosti govori i to što je objavio deset knjiga poezije, a dugo vremena nastupao je i na koncertima, na kojima je uz pratnju jazz-banda Reverse ili simfonijskog orkestra na sceni čitao svoje pjesme.

boja, 90'