Povratnik

The Revenant, igrani, avanturistički, akcijski, drama, SAD, Hong Kong, Taiwan, 2015

REŽIJA: Alejandro González Iñárritu

Povratnik

ULOGE:
Leonardo DiCaprio (Hugh Glass),
Tom Hardy (John Fitzgerald),
Domhnall Gleeson (kapetan Andrew Henry),
Will Poulter (Bridger),
Forrest Goodluck (Hawk),
Paul Anderson (Anderson)

SCENARIJ:
Mark L. Smith,
Alejandro González Iñárritu

FOTOGRAFIJA:
Emmanuel Lubezki

GLAZBA:
Alva Noto,
Ryûichi Sakamoto

MONTAŽA:
Stephen Mirrione

Sadržaj:

Krajem 1823. godine, u divljini američkog sjevera, izviđač Hugh Glass vodič je skupine trapera predvođene kapetanom Andrewom Henryjem. Dok Glass i njegov sin Jastreb, kojeg je dobio s Indijankom iz naroda Poni, love divljač, trapere u njihovom logoru napadnu Indijanci iz plemena Arikara. S velikim gubicima traperi se ukrcaju na svoj brod, međutim Glass uvjeri Henryja da je bolje da putuju pješice jer su na rijeci previše ranjivi za buduće moguće indijanske napade. Njihovo odredište je trgovačka postaja Fort Kiowa, no čini se da sam Glass tamo nikada neće stići. Naime, za vrijeme izviđanja napadne ga grizli i teško ranjava. Stanje mu je toliko loše da naposljetku jedan od trapera, John Fitzgerald, inzistira da ga ubiju jer će ionako umrijeti, a ovako ih samo usporava i veže za sebe dio ljudi koji ga nose, dok ih svaki čas mogu napasti Arikare. Naposljetku, Henry odluči da Glassa ostave i krenu dalje, ali ponudi novac onome tko ostane s njim i pokapa ga kad umre. Uz Glassova sina i još jednog mladog trapera, ostaje, željan novca, i Fitzgerald, ali bez namjere da sačeka izviđačevu prirodnu smrt…

Dok je između njegovih dotadašnjih filmova razmak u realizaciji iznosio tri do četiri godine, Alejandro Gonzáles Iñarritu snimio je Povratnika svega godinu dana nakon najvećeg uspjeha karijere, Birdmana, ne časeći ni časa da taj uspjeh 'naplati'. Povratnik je daleko najskuplji Iñarrituov projekt, u konačnici budžet mu je dosegao 135 milijuna dolara, a sve zbog iznimne zahtjevnosti produkcije. Naime snimalo se na lokacijama u Kanadi, relativno bliskima onima gdje se radnja filma odvija (današnja Sjeverna i Južna Dakota), no kako se snimanje jako odužilo, u tim dijelovima Kanade otopio se snijeg pa se produkcija morala prebaciti u južnu Argentinu, što je znatno podiglo njezin proračun. Razlog za prekoračivanje plana snimanja ležao je u činjenici da su Iñarritu i direktor fotografije Emmanuel Lubezki odlučili, zbog postizanja što veće realističnosti, cijeli film snimiti isključivo s prirodnim osvjetljenjem, što je skratilo radni dan, a uz to su i snimali kronološki, slijedeći radnju filma. On se pak žanrovski nerijetko određuje kao tzv. revizionistički vestern, iako je zapravo riječ o tzv. predvesternu (zbiva se na području koje će biti nazvano Divljim zapadom, ali u razdoblju koje prethodi standardom vesternu, dakle desetljećima prije Američkog građanskog rata odnosno izuma modernijih pušaka i pištolja, osobito onog marke Colt). Scenarij se djelomično temelji na istoimenom romanu Michaela Punkea iz 2002. o stvarnom Hughu Glassu, a roman je opet nadahnut pjesmom književnika i etnografa Johna G. Neihardta Pjesma o Hughu Glassu iz 1915. U svjetskoj kino distribuciji Povratnik je uprihodio više pola milijarde dolara, a kritike su mu većinom bile naklonjene, iako, za razliku od Birdmana, rijetko panegirične. Dobio je više nominacija za Akademijinu nagradu od spomenutog prethodnika, čak 12, ali je potvrdio jednu manje od Birdmana – tri. Oscare je dobio za najbolju režiju (bio je to drugi pozlaćeni kipić zaredom za Iñarritua, što je prethodno uspjelo samo Josephu L. Mankiewiczu), glavnu mušku ulogu (Leonardo DiCaprio nakon prethodne nepotvrđene tri nominacije za glavnu i jedne za sporednu ulogu) te fotografiju (Emmanuel Lubizki treći put zaredom nakon Gravitacije i Birdmana, što nikad prije nijednom snimatelju nije uspjelo). Film svakako plijeni izvanredno uvjerljivom rekonstrukcijom razdoblja i naturalističkim pristupom (maksimalno su izbjegavani specijalni efekti, osobito oni intenzivno kompjuterski generirani, s izuzetkom scene napada medvjeda koja, međutim, ostavlja izvanredno realističan dojam), iako ostaje dvojbeno je li vizualna koncepcija s osloncem na dominaciju širokokutnih objektiva najbolje rješenje upravo s obzirom na želju za realističkom sugestijom. Međutim ono što ostaje izvan svake dvojbe jest maestralna izvedba Leonarda DiCaprija, izrazito oslonjena na (ekstremno zahtjevnu) fizičku glumu nasuprot naglašenije verbalne koja dominira njegovim opusom; prethodno mu je (nezasluženo) izmaknuo Oscar za briljantnu naslovnu rolu u Vuku s Wall Streeta Martina Scorsesea, ali ovaj put Akademija ga nije mogla zaobići.

boja, 156'

Trailer