Mike Nichols

06.11.1931, Berlin, Njemačka - 19.11.2014, New York, SAD

 

Director

Filmski redatelj i producent, kazališni redatelj, glumac i komičar, pravim imenom Michael Igor Peschowsky. Rođen je u Berlinu u njemačko-ruskoj židovskoj obitelj koja je bježeći pred nacistima 1939. godine emigrirala u SAD. Maturirao je u New Yorku, a tijekom studija na Sveučilištu u Chicagu se izdržavao radeći. Nakon povratka u New York, učio je glumu kod Leeja Strasberga. Već tijekom studija medicine u Chicagu se priključio grupi komičara koja je postala poznata kao improvizacijska grupa Compass Players (preteča The Second City). Pomoću njih je upoznao Elaine May te su postali iznimno uspješan komičarski duo. Nastupali su po noćnim klubovima, na televiziji, a potom i u New Yorku te potkraj pedesetih postigli veliku popularnost. Zajedno su snimili i tri ploče zajedničkih komičarskih nastupa i osvojili nagradu Grammy za snimku iz 1961. godine. Iduće godine prekinuli su suradnju, a Nichols debitira na Broadwayu kazališnom režijom drame Neila Simona Barefoot in the Park s Robertom Redfordom u glavnoj ulozi. Predstava se pokazala veoma uspješnom, a redatelj je osvojio kazališnu nagradu Tony 1964. godine. Filmski debi mu je ekranizacija drame Tko se boji Virginije Woolf (Who's Afraid of Virginia Woolf?, 1966.) s Elizabeth Taylor i Richardom Burtonom u glavnim ulogama. Odmah potom uslijedio je film po kojem je većini javnosti ostao najpoznatiji, komedija Diplomac (The Graduate, 1967.) s Dustinom Hoffmanom. Iako je film bio nominiran za sedam Oscara, primio je samo onaj za najboljeg redatelja te Zlatni globus za režiju. Dokazavši se kao uspješan filmski redatelj, nije zaboravio na kazališne daske te je tijekom karijere uspješno nastavio balansirati između filmske i kazališne režije. Za rad u kazališu osvojio je devet nagrada Tony za različite produkcije. Bio je ujedno jedan od rijetkih koji je uspio osvojiti tzv. EGOT, odnosno nagrade Emmy, Grammy, Oscar i Tony. Za veliko platno, nakon Diplomca režirao je uspješnu ekranizaciju poznatog romana Kvaka 22 (Catch-22, 1970.). Tijekom sedamdesetih snima kontroverznu dramu Spolno općenje (Carnal Knowledge, 1971.) s Jackom Nicholsonom, Ann-Margret, Artom Garfunkelom i Candice Bergen, manje zapaženi triler Dan dupina (The Day of the Dolphin, 1973.) i krimi komediju The Fortune (1975.) u kojoj opet surađuje s Jackom Nicholsonom, uz Warrena Beattya i Stockard Channing. Budući da je uvijek ostao vezan za komičarske korijene snimio je brodvejski nastup komičarke Gilde Radner koji je izdan pod nazivom Gilda Live (1980.). Slijedi kritički i komercijalno uspješna drama Silklwood (1983.) u kojoj glavnu ulogu tumači Meryl Streep. Suradnju s njom nastavio je i u kasnijim filmovima; Žgaravica (Heartburn, 1986.) s Jackom Nicholsonom i prema autobiografskoj knjizi Nore Ephron; Razglednice iz pakla (Postcards from the Edge, 1990.) sa Shirley MacLaine i prema knjizi Carrie Fisher. Osim filmova, s Merly Streep je surađivao i u kazalištu, u predstavi Galeb 2001. godine. Tijekom osamdesetih je snimio dramu Biloxi Blues (1988.) prema kazališnoj drami Neila Simona i s Matthewom Broderickom i Christopherom Walkenom u glavnim ulogama te romantičnu dramu Working Girl (1988.) s Melanie Griffith i Harrisonom Fordom. S Fordom opet surađuje u drami Henryjev povratak (Regarding Henry, 1991.), a s Nicholsonom obnavlja suradnju u hororu Vuk (Wolf, 1994.). Ipak, najveći uspjeh postiže komedijom Krletka (The Birdcage, 1996.) s Robinom Williamsom i Geneom Hackmanom u glavnim ulogama. Većinu filmova je i producirao. Za dramu Na kraju dana (The Remains of the Day, 1993.) redatelja Jamesa Ivorya je tako bio nominiran za Oscara u kategoriji producenta. Devedesete je zaključio režijom komedije o američkoj predsjedničkoj kampanji Primary Colors (1998.) s Johnom Travoltom i Emmom Thompson u glavnim ulogama. Na tome, kao i ranijem filmu Krletka (američkoj verziji francuskog originala Kavez ludosti / La Cage aux Folles, 1978.) obnovio je suradnju s Elaine May koja je napravila adaptacije oba scenarija. Nichols dalje režira znanstvenofantastičnu komediju What Planet Are You From? (2000.) koja loše prolazi na kino blagajnama i televizijski film, dramu Wit (2001.) u kojoj ponovno surađuje s Emmom Thompson, primivši nagradu Emmy za najbolju režiju i najbolji tv film. I dalje režirajući za televiziju, snima veoma zapaženu mini seriju Anđeli u Americi (Angels in America, 2003.) o ranim danima pojave AIDS-a u SAD-u. Između brojnih ostalih nagrada, serija osvaja Zlatni globus i nagradu Emmy, a Nichols prima i Emmya za njezinu režiju. Prema kazališnoj drami za veliko platno režira uspješnu romantičnu dramu Bliski odnosi (Closer, 2004.). Godinu kasnije na Broadwayu postavlja mjuzikl Montya Pythona Spamalot primivši za njega još jednu nagradu Tony. Njegov posljednji film je biografski povijesni Rat Charlieja Wilsona (Charlie Wilson's War, 2007.) s Tomom Hanksom u glavnoj ulozi. Opet je na Broadwayu 2012. godine primio devetu nagradu Tony za predstavu Smrt trgovačkog putnika s Philipom Seymourom Hoffmanom i Andrewom Garfieldom u glavnim ulogama. Među posljednjim planiranim projektima bila mu je televizijska adaptacija kazališne drame Master Class o životu legendarne operne pjevačice Marije Callas s Meryl Streep u glavnoj ulozi. Godine 2010. od Američkog filmskog instituta prima nagradu za životno djelo.

Filmografija

Rat Charlieja Wilsona (Charlie Wilson's War, 2007)
Bliski odnosi (Closer, 2004)
Anđeli u Americi (Angels in America, 2003) (mini TV serija)
Wit (2001) (TV)
What Planet Are You From? (2000)
Predsjedničke boje (Primary Colors, 1998)
Krletka (The Birdcage, 1996)
Vuk (Wolf, 1994)
Henryjev povratak (Regarding Henry, 1991)
Razglednice iz pakla (Postcards from the Edge, 1990)
Zaposlena djevojka (Working Girl, 1988)
Biloxi Blues (1988)
Žgaravica (Heartburn, 1986)
Silkwood (1983)
Gilda Live (1980)
The Fortune (1975)
Dan dupina (The Day of the Dolphin, 1973)
Spolno općenje (Carnal Knowledge, 1971)
Kvaka 22 (Catch-22, 1970)
Teach Me! (1968) (kratkometražni)
Diplomac (The Graduate, 1967)
Tko se boji Virginije Woolf (Who's Afraid of Virginia Woolf?, 1966)


Filmovi redatelja

Tko se boji Virginije Woolf?

(Who's Afraid of Virginia Woolf?, SAD, 1966)

Režija: Mike Nichols
FOTOGRAFIJA: Haskell Wexler
Sadržaj:

Sredovječnom sveučilišnom profesoru Georgeu i njegovoj supruzi Marthi, kćeri dekana fakulteta, u kasnovečernji posjet stižu novi profesor biologije Nick i njegova mlada supruga Honey. Ono što će započeti kao ugodno čavrljanje uz čašice alkohola postupno će se pretvoriti u žestoku svađu sastavljenu od verbalnog vrijeđanja i međusobnog optuživanja Marthe i Georgea, što je rezultat njihova propalog braka. Dok oni pred mladim kolegama uz neprestano ispijanje viskija grubo...

c/b, 131'

Diplomac

(The Graduate, SAD, 1967)

Režija: Mike Nichols
FOTOGRAFIJA: Robert Surtees
Sadržaj:

Tek drugi i ujedno najpoznatiji film Mikea Nicholsa je komedija koja je dotad nepoznatog Dustina Hoffmana učinila međunarodno poznatim glumcem. On tumači dvadesetjednogodišnjeg Bena Braddocka koji je po završetku fakultetskog školovanja upravo stigao kući u Kaliforniju. Roditelji mu pripremaju zabavu dobrodošlice, no on sam još nije siguran čime se želi baviti u životu. U takvom stanju, zavede ga supruga očeva poslovnoga partnera.... Film je osvojio niz nagrada: Nichols je primio je Oscara i Zl...

boja, 35 mm, 106 min

Zaposlena djevojka

(Working Girl, 1988.)

Režija: Mike Nichols
FOTOGRAFIJA: Michael Ballhaus
Sadržaj:

Tess McGill radi kao tajnica na Wall Streetu, no ima diplomu, znanje i želju za napredovanjem. Njezina šefica Katharine Parker podržava je i rado sluša njezine ideje. Kad Katharine slomi nogu na skijanju u Europi, zamoli Tess da joj pripazi i na stan. Tess tad igrom slučaja sazna da je Katharine preuzela njezinu poslovnu ideju i planira je predstaviti kao svoju. Uzima stvari u svoje ruke i iskoristi njezino odsustvo za vlastito napredovanje.

boja, 35 mm, 113 min

Bliski odnosi

(Closer, SAD, 2004)

Režija: Mike Nichols
FOTOGRAFIJA: Stephen Goldblatt
Sadržaj:

Mlada Amerikanka i nekadašnja striperica Alice u vezi je s novinarom Danom koji je napisao knjigu o njezinu prijašnjem životu. Prilikom snimanja portreta za knjigu, Dan upozna američku fotografkinju Annu koja na njega ostavi snažan dojam. Iako Anna odbije njegovo udvaranje, on je i dalje proganja. Namjesti joj izlazak s grubim dermatologom Larryjem, no igrom slučaja njih dvoje doista započnu ljubavnu vezu...

boja, 35 mm, 104 min
Vidi cijeli program