Seijun Suzuki

24.05.1923, Tokio, Japan

Japanski redatelj i glumac, pravim imenom Seitaro Suzuki, najpoznatiji je po yakuza filmovima B produkcije iz Nikkatsu razdoblja kojima je dao vlastiti stilski pečat, ali i po kasnijem stvaralačkom periodu gdje se potvrdio i kao uspješan redatelj umjetničkih filmova.

Director

Isprva je pokušao upisati studij agrikulture, no nije prošao ispit. Umjesto toga 1942. godine upisuje Hirosaki koledž, no već je iduće pozvan u vojsku. U Drugom svjetskom ratu bio je u mornarici. Vojno iskustvo koje će kasnije iskoristiti u filmu, nazvao je komičnim. Po povratku iz rata upisao se na filmski odjel Kamakura akademije i 1948. godine prošao ispit za pomoćnika redatelja u filmskom studiju Shochiku. Tamo radi kao asistent za brojne redatelje, a 1954. godine prelazi u studio Nikkatsu. Nakon dvije godine rada kao pomoćnik redatelja, redateljski debut ostvaruje 1956. godine filmom Minato no kanpai: Shôri o waga te ni (Harbour Toast: Victory Is in Our Grasp, 1956.). Nakon njega snima tri do četiri filma godišnje, pokazavši se doraslim brzoj režiji studijskih scenarija. Tijekom jedanaest godina rada u Nikkatsu studiju režirao je četrdesetak filmova pretežno yakuza žanra, ali i pinku eiga. Akuma no machi (Satan's Town, 1956.) je prvi yakuza film koji režira, a Ankokugai no bijo (Underworld Beauty, 1958.) prvi je film koji potpisuje imenom Seijun Suzuki koje će ubuduće koristiti u karijeri. Komercijalnu i stilsku prekretnicu predstavlja film Yajû no seishun (The Man from Tokyo/Youth of the Beast, 1963.). Tu počinje razvijati prepoznatljivi stil, eksperimentirajući bojom i postupno stavljajući sve veći naglasak na vizualnost na štetu koherentnosti same priče. Vrhunac postiže u svojim najpoznatijim filmovima iz Nikkatsu perioda: Tôkyô nagaremono (Tokyo Drifter, 1966.) i Koroshi no rakuin (Branded to Kill, 1967.). Upravo zbog tog stila, sve više dolazi u sukob sa šefovima studija. Nakon filmova Akutarô (The Bastard, 1963.), Nikutai no mon (Gate of Flesh, 1964.), i posebno Irezumi ichidai (Tatooed Life, 1965.) nadređeni ga traže da snima u klasičnijem tonu. Nastavlja po svome pa mu nakon filma Kawachi Karumen (Carmen from Kawachi, 1966.) ionako skroman budžet za slijedeći film biva srezan. Tada je snimio Tôkyô nagaremono (Tokyo Drifter, 1966.) u crno-bijeloj tehnici, ali i dalje vjeran svom izričaju. Naposljetku, nakon Koroshi no rakuin (Branded to Kill, 1967.) koji u Nikkatsu ocjenjuju neshvatljivim, tadašnji predsjednik Hori Kyusaku ilegalno mu prekida ugovor. Štoviše, sve njegove filmove povlače iz distribucije te Suzuki tuži kompaniju Nikkatsu. Dobiva slučaj ali ipak dospijeva na crnu listu u ostalim studijima te idućih deset godina prisiljen je raditi za televiziju, snimajući filmove, serije i reklame. U isto vrijeme nastupa kao glumac u manjim ulogama. Na kino tržište vraća se 1977. godine filmom Hishu monogatari koji producira Shochiku studio. Tada započinje njegov drugi period stvaralaštva u kojem se potvrđuje i kao redatelj umjetničkih filmova. Nakon srednjemetražnog Ana no kiba (1979.) režira Tsigoineruwaizen (1980.), prvi dio Taishō trilogije koju čine još Kagerô-za (1981.) i Yumeji (1991.). Riječ je o stilski i tematski povezanim nadrealnim psihološkim dramama, smještenim u povijesni Taishō period (1912.-1926.). Već za prvi film trilogije, Suzuki dobiva priznanje kritike osvojivši nagradu za najbolji film i redatelja od strane japanske akademije 1981. godine. Okušao se i u režiji anime filma, surađujući sa Shigetsuguom Yoshidom na trećem nastavku Lupin serije Rupan sansei: Babiron no Ôgon densetsu (Lupin III: The Gold of Babylon, 1985.). Njegov posljednji film je romantičan mjuzikl Operetta tanuki goten (Princess Raccoon, 2005.).

Filmografija

Operetta tanuki goten (Princess Raccoon, 2005)
Pisutoru opera (Pistol Opera, 2001)
Kekkon (1993)
Yumeji (1991)
Rupan sansei: Babiron no Ôgon densetsu (Lupin III: The Gold of Babylon, 1985)
Kapone oi ni naku (1985)
Kazoku no sentaku (1983) (TV)
Kagerô-za (Heat Shimmer Theater, 1981)
Tsigoineruwaizen (1980)
Ana no kiba (1979) (srednjemetražni)
Hishu monogatari (1977)
Kyôfu gekijô umbalance (1973) (TV serija, 1 nastavak)
Otoko no naka ni wa tori ga iru (1969)
Aisaikun konban wa: Aru kettou (Good Evening Dear Husband: A Duel, 1968) (TV, kratkometražni)
Koroshi no rakuin (Branded to Kill, 1967)
Kenka erejî (Fighting Elegy, 1966)
Tôkyô nagaremono (Tokyo Drifter, 1966)
Kawachi Karumen (Carmen from Kawachi, 1966)
Irezumi ichidai (Tatooed Life, 1965)
Akutarô-den: Warui hoshi no shita demo (1965)
Shunpu den (Story of a Prostitute, 1965)
Oretachi no chi ga yurusanai (Our Blood Will Not Forgive, 1964)
Nikutai no mon (Gate of Flesh, 1964)
Hana to dotô (The Flowers and the Angry Waves, 1964)
Kanto mushuku (Kanto Wanderer, 1963)
Akutaro (The Bastard, 1963)
Yajû no seishun (Youth of the Beast, 1963)
Kutabare akutô-domo - Tantei jimusho 23 (Detective Bureau 2-3: Go to Hell Bastards, 1963)
Ore ni kaketa yatsura (1962)
Hai tiin yakuza (1962)
Hyakuman-doru o tatakidase (1961)
Blood-Red Water in the Channel (1961)
Toge O Wataru Wakai Kaze (New Wind Over the Mountain Pass , 1961)
Sandanju no otoko (The Man with the Hollow-Tip Bullets, 1961)
Muteppo-daisho (A Hell of a Guy, 1961)
Tokyo naito (Tokyo Knight, 1961)
Kutabare gurentai (1960)
Subete ga kurutteru (1960)
Clandestine Zero Line (1960)
Kemono no nemuri (1960)
Sono gosôsha wo nerae: 'Jûsangô taihisen' yori (Take Aim at the Police Van, 1960)
Suppadaka no Nenrei (1959)
Ankoku no Ryoken (1959)
Rabu retâ (Love letter, 1959)
Kagenaki koe (Voice Without a Shadow, 1958)
Aoi Chibusa (1958)
Fumihazushita haru (1958)
Ankokugai no bijo (Underworld Beauty, 1958)
Hachijikan no kyôfu (1957)
Ukigusa no yado (1957)
Rajo to kenju (1957)
Akuma no machi (1956)
Hozuna wa utau: Umi no junjo (1956) (srednjemetražni)
Minato no kanpai: Shôri o waga te ni (Harbour Toast: Victory Is in Our Grasp, 1956)


Filmovi redatelja

Tokijski vjetropir

(Tôkyô nagaremono, Tokyo Drifter, 1966.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Shigeyoshi Mine
Sadržaj:

Jedan od najpoznatijih Suzukijevih filmova iz Nikkatsu perioda, noir je o bivšem članu yakuze. Tetsuyin šef odluči postati pošten i raspustiti dosadašnje suradnike. Tetsuya, do tog trena šefova desna ruka, poštuje njegovu odluku te čak na njegovu zamolbu pristaje otići iz Tokija da bi maknuo pritisak sa šefa i organizacije. Kako bi se uvjerila da nije riječ o nekom triku, suparnička banda slijedi Tetsuyu dok on luta.

35 mm, c/b i boja, 89 min

Mladost zvijeri

(Yajû no seishun, Youth of the Beast, 1963.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Svojevrsna prekretnica u Suzukijevoj karijeri u kojoj su prvi put vidljive sve stilske karakteristike koje će u potpunosti razviti u kasnijim filmovima Tôkyô nagaremono (Tokyo Drifter, 1966.) i Koroshi no rakuin (Branded to Kill, 1967.). Jô Shishido tumači bivšeg policajca koji se polako stapa sa svijetom yakuza klanova. Daje im do znanja da traži posao te se klanovi počnu nadmetati za njega, istovremeno se uplićući u njegovu igru.

16 mm, c/b i boja, 92 min

Ožigosan da ubije

(Koroshi no rakuin, Branded to Kill, 1967.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Jedan od najpoznatijih Suzukijevih filmova prati plaćenog ubojicu koji je treći po rangu u svom poslu unutar japanskog organiziranoga kriminala. Sve mu krene nagore kada upozna Misako, femme fatale koju opčinjavaju smrt i entomologija. Kada mu leptir tijekom zadatka sleti na nišan uzrokujući promašaj, on sam postaje meta. Prvo se protiv njega okreće vlastita djevojka, a potom ga sustiže ubojica broj 1.

35 mm, c/b, 98 min

Mladi buntovnik

(Akutarô, The young Rebel, 1963.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Shigeyoshi Mine
Sadržaj:

Ken Yamauchi tumači glavnog junaka, Togu Konna. On je tipični buntovni tinejdžer kojeg zbog lošeg ponašanja izbace iz škole. Upisuje se u novu školu u kojoj nikoga ne poznaje, no s vremenom se zaljubljuje u jednu učenicu. Izvana grub skriva osjećajnu, romantičnu stranu koju iskazuje prema blagoj i sramežljivoj Emiko. Naoko potpuno različiti, uspijevaju se približiti i postati par.

35 mm, c/b, 95 min

Kanto lutalica

(Kantô mushuku, Kanto Wanderer, 1963.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Shigeyoshi Mine
Sadržaj:

Katsura je član nekad jakog yakuza klana Izo koji pod kontrolom drži kartanje. Ali promjenom navika i sve većom popularnošću klađenja na konje moć klana kao i prihodi slabe. Izravno radeći za šefa, Katsuru zabrinjava i činjenica da odgovorne više brine manjak novca, nego gubitak časti s kojim se suočavaju. Njegova odanost tradicionalnim yakuza vrijednostima, utjecat će na njega i na budućnost klana.

16 mm, boja, 92 min

Borbena elegija

(Kenka erejii, Fighting Elegy, 1966.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kenji Hagiwara
Sadržaj:

Kiroku Nanbu je srednjoškolac iz tridesetih godina prošloga stoljeća. Živi u ruralnom dijelu Japana, kod katoličke obitelji prema čijoj kćeri Michiko razvija romantičan interes. Ne znajući kako iskazati osjećaje i kako se suočiti s vlastitim seksualnim razvojem, okreće se svojoj nasilnoj strani. Priključuje se lokalnoj bandi, polako stječe status i istovremeno zapušta školske obaveze i Michiko.

35 mm, c/b, 86 min

Priča o prostitutki

(Shunpu-den, Story of a Prostitute, 1965.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Ljubavna drama iz doba kinesko-japanskog rata. Prostitutka Harumi odlazi iz grada, razočarana postupkom ljubavnika koji ju je odbacio odlučivši se na brak s drugom ženom. Lutajući završava u bordelu u Mandžuriji, pokraj udaljene japanske vojne postaje. Tamo odmah zapadne za oko lokalnome zapovjedniku Nariti, no Harumi se svidi njegov pomoćnik Mikami. Nakon što se zapovjednik pokaže kao pravi sadistički tiranin, Harumi se zbližava s Mikamijem.

35 mm, c/b, 96 min

Lučka zdravica: Pobjeda u mojim rukama

(Minato no kanpai: Shôri o waga te ni, Harbour Toast: Victory in My Hands, 1956.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kumenobu Fujioka
Sadržaj:

Redateljski debut Seijuna Suzukija i prvi od brojnih budućih filmova za produkcijsku kuću Nikkatsu unutar koje se proslavio. Zamišljen kao tipičan film za mlade, film pripada Kayo-eiga žanru koji se temeljio na tada uspješnim pop pjesmama. Glavni junak je mornar koji pomaže svom bratu da pobjegne od yakuza koje ga progone. Njegove nevolje počele su kada se zaljubio u pogrešnu djevojku, a potom je radeći kao džokej na konjskim utrkama, prevario yakuze namjestivši jednu utrku.

35 mm, c/b, 65 min

Ljubavno pismo

(Rabu retâ, Love letter, 1959.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Isamu Kakita
Sadržaj:

Voditelj noćnoga kluba zaljubljen je u pijanisticu. Ona ima dečka, no s njime komunicira tek putem pisama jer je zaposlen kao rendžer u udaljenoj šumi. S vremenom njegova pisma postaju sve rjeđa i rjeđa dok potpuno ne prestanu dolaziti. Iako je voli, šef je nagovori da posjeti dečka da bi saznala što je uzrok njegova nejavljanja. Ona to i učini, no njezino otkriće bit će potpuno neočekivano.

kratkometražni, 35 mm, c/b, 40 min

Vrata puti

(Nikutai no mon, Gate of Flesh, 1964.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Shigeyoshi Mine
Sadržaj:

U osiromašenu Tokiju nakon Drugog svjetskog rata, nekolicina prostitutki organizirala se u grupu da bi lakše preživjela. Svjesne da nikome ne mogu vjerovati, stvorile su vlastita pravila koja se moraju poštovati. Svaki prijestup oštro se kažnjava. Žive u razrušenoj zgradi i sve dobro funkcionira dok im u utočište ne dođe ranjeni lopov Shintaro. Pristaju ga udomiti dok se ne oporavi, ali on će poremetiti dinamiku grupe.

35 mm, boja, 90 min

Cvijeće i gnjev

(Hana to dotô, The Flowers and the Angry Waves, 1964.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Na početku filma, Kikuji otima svoju voljenu Oshige tik prije negoli se ona treba vjenčati s njegovim yakuza šefom. Godinu poslije zajedno žive u Tokiju, potajice vjenčani. On se odrekao života kriminala i sada radi kao rudar za klan Murata, a ona je konobarica. Kikujiev bivši šef nije zaboravio što mu je učinio te je poslao za njim plaćenog ubojicu. Istovremeno, Kikuji se upliće u rat klana Murata i Tamio koji im žele oteti posao.

35 mm, boja, 92 min

Zigeunerweisen/Ciganske melodije

(Tsigoineruwaizen, Zigeunerweisen/Gipsy Airs, 1980.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Prvi dio Suzukijeve Taisho trilogije (ostala dva su Kagerô-za, iz 1981., Yumeji iz 1991.). Sveučilišni profesor Aochi za ljetovanja u priobalnom gradiću susretne prijatelja iz djetinjstva Nakasona. Živi kao lutalica i u bijegu je od policije, osumnjičen da je ubio ribarevu ženu. Aochi jamči za prijatelja i povede ga na večeru. Dok se prisjećaju starih dana, obojica se zaljube u gejšu Koine.

35 mm, boja, 144 min

Tetovirani život

(Irezumi ichidai, Tatooed Life, 1965.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kurataro Takamura
Sadržaj:

Kada njegov mlađi brat tijekom okršaja ubije visokopozicioniranog člana yakuza klana, Tetsu će morati birati između sigurnosti i odanosti. Ne želeći da mu i mlađi brat završi kao on, odlučuju se na bijeg. Planiraju otići u Mandžuriju, no prevari ih profesionalni varalica. Da bi se sklonili, prihvaćaju rudarski posao u zabačenu mjestu.

16 mm, boja, 87 min

Smrt huliganima

(Kutabare gurentai, Death to Punks, 1960.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Mladi građevinski radnik Sadao središnji je lik prvog Suzukijevog filma u boji. Iako temperamentan i katkad nagao, Sadao je zapravo dobrodušan, častan i pošten mladić. Oduvijek je mislio da je siroče, no odjednom saznaje da je jedini nasljednik bogate, plemenite obitelji s otoka Awaji. Dok bi svatko drugi bio oduševljen bogatstvom koje mu se nudi, on ne želi napustiti svoj dosadašnji život i prijatelje. Tek nakon što mu glasnik obeća da će upoznati majku, Sadao pristaje otići na otok.

boja, 80 min

Karmen iz Kawachija

(Kawachi Karumen, Carmen from Kawachi, 1966.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Shigeyoshi Mine
Sadržaj:

Film je interpretacija Carmen Georgesa Bizeta, snimljena u crno-bijeloj tehnici kombiniranoj s bojom kako bi se naglasili pojedini aspekti priče. Karumen je naslovni lik filma, mlada djevojka iz provincije zaposlena u tvornici. Nakon što je dvojica sumještana siluju, odlazi u Osaku gdje se zapošljava kao pjevačica u noćnom klubu. Nakon proživljena traumatičnoga iskustva, muškarci joj padaju pod noge...

16 mm, c/b i boja, 89 min

Detektivski ured 23: Dovraga, gadovi!

(Tantei jimusho 23: Kutabare akutô-domo, Detective Bureau 2-3: Go to Hell Bastards, 1963.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Shigeyoshi Mine
Sadržaj:

Tajima je privatni detektiv koji odluči pomoći policiji u borbi protiv sve nemirnijih yakuza obitelji. Nakon što su napali skladište municije, policija mu stvara lažan identitet i Tajima počinje s ubacivanjem. Upada u Manabeovu grupu i pokušava se dokazati sumnjičavim članovima. Zavodi šefovu djevojku, istovremeno pokušavajući spriječiti da mu druga, pjevačica u noćnom klubu, oda identitet.

35 mm, boja, 89 min

Naša krv neće oprostiti

(Oretachi no chi ga yurusanai, Our Blood Will Not Forgive, 1964.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Shigeyoshi Mine
Sadržaj:

Niskobudžetni gangsterski film u čijem su središtu dvojica sinova ubijenoga yakuza šefa. Starijeg sina, Ryôtu Asarija, otac je na samrti zamolio da se odrekne osvete i da počne živjeti životom bez kriminala. Iako nastoji poslušati oca, njegova će ga priroda ubrzo dovesti u prvu kušnju. Tu je i njegova suprotnost, buntovan i izravan mlađi brat Shin'ji.

35 mm, boja, 97 min

Glas bez sjenke

(Kagenaki koe, Voice Without a Shadow, 1958.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Operaterka na telefonskoj centrali velike novinske kuće slučajno na liniji čuje glas ubojice. Policija ne uspijeva pronaći osobu kojoj glas pripada te slučaj polako tone u zaborav. Nekoliko godina kasnije, sada već udana, prepozna taj isti glas u jednom od muževih poslovnih suradnika...

35 mm, c/b, 92 min

Mladi vjetar nad planinskim prijevojem

(Toge o wataru wakai kaze, New Wind of Youth Over the Mountain Pass, 1961.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Saburo Isayama
Sadržaj:

Romantična komedija o vezi između mladog lutalice i glumice iz putujuće kazališne družine. Suzuki je u filmu posvetio posebnu pozornost ulozi boje, tijekom snimanja, ali i u post-produkciji čime privlači pažnju tadašnje kritike.

35 mm, boja, 85 min

Kageroza/Ljeskanje

(Kagerô-za, Heat Shimmer Theater, 1981.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Kazue Nagatsuka
Sadržaj:

Drugi dio Suzukijeve Taisho trilogije (Tsigoineruwaizen, 1980. i Yumeji, 1991.) smješten u Tokio dvadesetih godina prošlog stoljeća. Shungo Matsuzaki dramski je pisac koji je opčinjen ženom koju ne poznaje. Susrećući je povremeno u gradu, razvija sve veći interes prema lijepoj i misterioznoj ženi koja mu zaokuplja pažnju. Iako mu prijatelj govori da je riječ tek o sretnoj okolnosti na ljubavnom planu, on osjeća kao da je u pitanju nešto više.

35 mm, boja, 139 min

Yumeji

(1991.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Junichi Fujisawa
Sadržaj:

Završni dio Suzukijeve Taisho trilogije (Tsigoineruwaizen, 1980. i Kagerô-za, 1981.). Glavni lik je baziran na stvarnoj povijesnoj osobi, pjesniku i slikaru Takehisi Yumejiju (1884. - 1934.). Taj sanjar opčinjen ljepotom, zaljubljuje se u Tomoyo koja je postala udovicom. Njezina supruga ubio je bolesno ljubomoran Onimatsu. Kada joj se muž vrati iz mrtvih u obliku duha, Takehisi će biti suočen s dva rivala.

35 mm, boja, 128 min

Ljepotica podzemlja

(Ankokugai no bijo, Underworld Beauty, 1958.)

Režija: Seijun Suzuki
FOTOGRAFIJA: Wataro Nakao
Sadržaj:

Prvi film koji potpisuje Seijun Suzuki (dotad se potpisivao pravim imenom - Seitaro Suzuki), ujedno je i njegov prvi film snimljen u cinemascope tehnici. Glavni lik je Akiko, mlada lijepa djevojka koja biva uvučena u svijet kriminala krivicom svog dečka. Njezin brat bio je pripadnik krijumčara dijamanata i tik prije samoubojstva, progutao je vrijednu robu. Akikin dečko izvukao je dijamante iz njegova tijela. Iako ne zna ništa, Akiko odjednom postaje glavna meta kriminalaca.

35 mm, c/b, 87 min
Vidi cijeli program