Nikola Tanhofer
25.12.1926, Sesvete - 24.11.1998, Zagreb
Studirao je na Filozofskom fakultetu. Po završetku Drugoga svjetskog rata
radio je kao laborant, tonski tehničar, snimatelj-reporter, a 1949. počinje se
intenzivno baviti zahtjevnim poslom snimatelja igranih i kratkometražnih
filmova. Kao kamerman debitira u filmu Branka Marjanovića Zastava (1949),
u kojem je odmah dostigao svjetske standarde. Prvi put u bivšoj jugoslavenskoj
fotografiji koristi se stražnjom projekcijom. Nakon nekoliko uspješnih
snimateljskih radova – Plavi devet (1950), Ciguli Miguli (1952),
Sinji galeb (1953), Opsada (1956) - kao redatelj debitira filmom
Nije bilo uzalud (1957). Godine 1958. snima najuspjelije ostvarenje
H-8. Iste godine snimio je film Klempo, jedan od prvih hrvatskih
filmova u boji. Do 1970. godine, kada snima svoj zadnji film Bablje ljeto,
realizirao je još pet filmova. Godine 1969. na Akademiji dramske umjetnosti
u Zagrebu utemeljio je Odsjek filmskog i televizijskog snimanja, gdje
je bio i predavač. Objavio je knjigu Filmska fotografija (1981) i studiju
O boji (1997). Primio je brojna priznanja, među kojima je i Vjesnikova
nagrada Krešo Golik za životno djelo u filmskoj umjetnosti.
Filmografija
Bablje ljeto (1970)
Ključ (1965) (snimatelj)
Svanuće (1964)
Dvostruki obruč (1963)
Sreća dolazi u 9 (1961)
Osma vrata (1959)
Klempo (1958)
H-8 (1958)
Nije bilo uzalud (1957)
Opsada (1956) (snimatelj)
Ogledalo (1955) (snimatelj)
Sinji galeb (1953) (snimatelj)
Ciguli Miguli (1952) (snimatelj)
Plavi 9 (1950) (snimatelj)
Zastava (1949) (snimatelj)