Krzysztof Zanussi

17.06.1939, Varšava, Poljska

 

Director
Poljski filmski i kazališni redatelj, scenarist, producent, predavač i autor. Studirao je fiziku na sveučilištu u Varšavi (1955.-1959) i filozofiju na Jagelonskome sveučilištu u Krakówu (1959.-1962.) da bi potom 1966. godine diplomirao na filmskoj školi u Łódźu. Prve, amaterske kratkometražne filmove počeo je snimati potkraj pedesetih prošloga stoljeća, a u Łódźu je diplomirao kratkim Smierc prowincjala. Počeo je snimati i za televiziju, kratkometražne dokumentarne i igrane filmove. Prvi dugometražni igrani film za kino tržište snimio je 1969. godine Struktura kristala (Struktura krysztalu) i osvaja nagradu za najbolji scenarij 1970. na filmskom festivalu u Mar del Plati i nagradu grada Valladolida na tamošnjem filmskom festivalu. Tijekom sedamdesetih snimio je najpoznatija djela, snimajući paralelno i za televiziju. Drugi po redu kino film Obiteljski život (Zycie rodzinne, 1970.) donio mu je Srebrnog Huga u Chicagu 1971. godine i San Gregorio nagradu u Valladolidu 1972. godine. Iluminacija (Iluminacja, 1973.) je osvojila FIPRESCI nagradu, Zlatnu nagradu i nagradu ekumenskog žirija u Locarnu 1973., a primio je i posebnu nagradu žirija u domovini, na poljskom filmskom festivalu 1974. godine. Slijedili su nagrađivana Tromjesečna bilanca (Bilans Kwartalny, 1974.) s Majom Komorowskom u glavnoj ulozi. U poljsko-njemačkoj produkciji snimio je krimi dramu Pittsville - Ein Safe voll Blut (1975.), a potom se vratio svojem prepoznatljivom izričaju s nagrađenom dramom Barwy ochronne (1976.). Film je osvojio Zlatnoga lava i nagradu za najbolji scenarij na poljskom filmskom festivalu 1997. godine, primivši nagrade i na festivalima u Teheranu i Rotterdamu. Tijekom sedamdesetih razvio je svoj centralni tematski lik, čovjeka stavljena u poziciju odabira između osobnih vrijednosti i izazova koji ga tjera na njihovo odbacivanje. Pitanje moralnih izbora i kompromisa između osobne slobode i praktična života koji je ograničava nastavlja u Spirali (1978.) kojom je zaključio desetljeće. U osamdesetima nastavlja snimati za televiziju i raditi na njemačkim produkcijama, a kao sad već priznati redatelj ostvaruje filmove i u međunarodnim produkcijama s glumcima iz Poljske, Njemačke, Engleske i Francuske. Među njegovim filmovima izdvajaju se Konstanta (Constans, 1980.), Imperativ (1982.), Godina mirnog sunca (Rok spokojnego slońca, 1984.) u kojem ponovno surađuje s Majom Komorowskom u glavnoj ulozi, a film osvaja Zlatnog lava u Veneciji 1984. godine. Slijedi Paradigma (1985.) u kojoj je surađivao s talijanskim glumcem Vittorijem Gassmanom, Wherever You Are... (1988.) s engleskim glumcem Julianom Sandsom i Stan posiadania (1989.) u kojem se vraća poljskom postavu glumaca. U devedesetima, uz nekoliko televizijskih filmova i serija snima Zycie za zycie (1991.), Tihi dodir (Dotkniecie reki, 1992.) u kojem surađuje s Maxom von Sydowom u glavnoj ulozi, Cwal (1996.) s Majom Komorowskom koja za ulogu osvaja nagradu za najbolju glumicu (a Zanussi nagradu kritičara) na poljskom filmskom festivalu 1996. godine. Prema drami Pape Ivana Pavla II snima Our God's Brother (1997.). Sredinom devedesetih započeo je televizijsku seriju srednjemetražnih filmova Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) u poljskoj produkciji, s prvim dijelom Damski interes (1996.) i posljednjim, osmim dijelom 2001. godine pod nazivom Skarby ukryte. Drama u kojoj se pozabavio pitanjem smrtnosti Život kao smrtonosna seksualno prenosiva bolest (Zycie jako smiertelna choroba przenoszona droga plciowa, 2000.) osvojila je brojne poljske filmske nagrade (Orla za film, producenta, redatelja, scenarij, glavnog glumca, montažu i glazbu na poljskim filmskim nagradama 2001. godine i Zlatnog lava, nagradu kritičara i najboljeg glumca na poljskom filmskom festivalu 2000. godine). Nakon nje uslijedili su Suplement (2002.), međunarodna koprodukcija Persona non grata (2005.), talijanska Il sole nero (2007.), poljska Serce na dloni (2008.) i trenutno posljednji film Rewizyta (2009.). Osim aktivnog rada na snimanju filmova, ravnatelj je poljskog filmskog studija TOR u Varšavi i član Europske filmske akademije. Napisao je nekoliko knjiga o filmu (O montażu w filmie amatorskim, 1968.; Rozmowy o filmie amatorskim, 1978.) i autobiografiju Pora Umierać (1999.). Aktivan je predavač na brojnim europskim sveučilištima (Lodz, Silesian sveučilište u Katówicama, Nacionalna filmska škola u Velikoj Britaniji, škole u Danskoj i Švicarskoj). Osim na filmu, radio je i kao kazališni redatelj u Krakówu, Bonnu, Milanu, Palermu, Baselu i Rimu. Dobitnik je brojnih nagrada i počasnih doktorata. Na indijskom filmskom festivalu u Goi 2012. godine primio je nagradu za životno djelo.

Filmografija

Rewizyta (2009)
Serce na dloni (2008)
Il sole nero (2007)
Persona non grata (2005)
Solidarnosc, Solidarnosc... (2005) (omnibus, dio Tanks)
Suplement (2002)
Skarby ukryte iz ciklusa Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (2001) (TV, srednjemetražni)
Dusza spiewa iz ciklusa 'Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (2001) (TV, srednjemetražni)
Život kao smrtonosna seksualno prenosiva bolest (Zycie jako smiertelna choroba przenoszona droga plciowa, 2000)
Istota (2000)
Niepisane prawa iz ciklusa Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (1998) (TV, srednjemetražni)
Linia opózniajaca iz ciklusa Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (1998) (TV, srednjemetražni)
Ostatni krag iz ciklusa Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (1998) (TV, srednjemetražni)
Our God's Brother (1997)
Slaba wiara iz ciklusa Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (1997) (TV, srednjemetražni)
Cwal (1996)
Urok wszeteczny iz ciklusa Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (1996) (TV, srednjemetražni)
Damski interes iz ciklusa Priče za vikend (Opowiesci weekendowe) (1996) (TV, srednjemetražni)
Dodir (Dotkniecie reki, 1992)
Das lange Gespräch mit dem Vogel (1992) (TV)
Napoléon et l'Europe (1991) (TV serija, 1 nastavak)
Rosja dzisiejsza (1991) (TV)
Obrazy i dzwieki (1991) (TV)
Zycie za zycie (1991)
Witold Lutoslawski in Conversation with Krzysztof Zanussi (1990) (TV, srednjemetražni dokumentarni)
Stan posiadania (1989)
Wherever You Are... (1988)
Mia Varsavia (1987) (TV, kratkometražni dokumetarni)
Wygasle czasy (1987) (srednjemetražni, dokumentarni)
Paradigma (1985)
Blaubart (1984) (TV)
Godina mirnog sunca (Rok spokojnego slonca, 1984)
Capitali culturali d'Europa (TV serija, 1 nastavak, 1983)
Imperativ (1982)
Die Unerreichbare (1982) (TV)
Versuchung (1982) (TV)
Iz jedne daleke zemlje (From a Far Country, 1981)
Kontrakt (1980) (TV)
Konstanta (Constans, 1980)
Wege in der Nacht (1979) (TV)
Mein Krakau (1979) (TV, srednjemetražni dokumentarni)
Spirala (1978)
Haus der Frauen (1978) (TV)
Kameleon (Barwy ochronne, 1977)
Lutoslawski, Penderecki, Baird (1977) (TV)
Brigitte Horney (1977) (kratkometražni, dokumentarni)
Lekcja anatomii (1977) (TV, srednjemetražni)
Pittsville - Ein Safe voll Blut (1975)
Tromjesečna bilanca (Bilans kwartalny, 1975)
Nachtdienst (1975) (TV, srednjemetražni)
Hipoteza (1973) (TV, kratkometražni)
Iluminacija (Iluminacja, 1973)
Za sciana (1971) (TV, srednjemetražni)
Rola (1971) (TV, kratkometražni)
Obiteljski život (Zycie rodzinne, 1970)
Góry o zmierzchu (1970) (TV, kratkometražni)
Struktura kristala (Struktura krysztalu, 1969)
Zaliczenie (1968) (TV, kratkometražni)
Smierc prowincjala (1968) (kratkometražni)
Krzysztof Penderecki (1968) (TV, kratkometražni dokumentarni)
Twarza w twarz (1967) (TV, kratkometražni)
Komputery (1967) (kratkometražni)
Przemysl (1966) (TV)
Maria Dabrowska (1966) (TV)
Swiadek (1964) (kratkometražni)
Studenci (1962) (kratkometražni)
Ulan i dziewczyna (1961) (kratkometražni)
Samolot z Budapesztu (1961) (kratkometražni)
Holden (1961) (kratkometražni)
Spojrzenie zza wgla (1960) (kratkometražni)
Parasol (1960) (kratkometražni)
Lapaj zlodzieja (1960) (kratkometražni)
Recepta dla Johna (1959) (kratkometražni)
Dach (1959) (kratkometražni)
Chlopcy z wykrotu (1959) (kratkometražni)
Cement i slowa (1959) (kratkometražni)
Tramwaj do nieba (1958) (kratkometražni)
Diabel kulawy (1958) (kratkometražni)


Filmovi redatelja

Iluminacije

(Iluminacja, 1973)

Režija: Krzysztof Zanussi
Sadržaj:

Život studenta Franciszeka tijekom burnih šezdesetih godina. Istovremeno s doktoratom, saznaje za vlastiti, najvjerojatnije fatalni poremećaj srca. Ne previše opterećen, nastavlja živjeti - prvo u vezi sa starijom ženom, potom u braku. U potrazi za apsolutnim odgovorima, okreće se prema religiji, poslije ponovno znanosti, ali čini se da odgovori koje traži možda i ne postoje…

boja, 87 min

Kameleon (1976)

(Barwy ochronne, Poljska, 1976)

Režija: Krzysztof Zanussi
FOTOGRAFIJA: Edward Klosinski
Sadržaj:

Tijekom ljetnog sveučilišnog seminara o lingvistici razbuktat će se strasti zahvaljujući politici, ali i sukobu karaktera dvoje profesora. Mlad, dobronamjeran, liberalan i idealističan Jaroslaw nadležan je za seminar, a nadgleda ga stariji i cinični Jakub koji je svjesniji stvarnosti svijeta u kojem živi. Kada Jaroslaw odluči primiti studenta čiji stavovi odudaraju od službene politike, nastaje njegov prvi sukob s Jakubom. Stvari se pogoršavaju kako se bliži završno ocjenjivanje radova studenata...

boja, digitalno,, 106 min

Spirala

(1978)

Režija: Krzysztof Zanussi
Sadržaj:

Daljnja razrada Zanussijeva tematiziranja konflikta između javnog i osobnog morala, korupcije i delikatne ravnoteže između intelekta i intuicije, te odnosa pojedinca prema smrti.

boja, 83 min

Konstanta

(Konstans, 1980)

Režija: Krzysztof Zanussi
Sadržaj:

Sudbina mladića čija je majka umrla. Namještena optužba za korupciju na poslu ne dopušta mu ostvarenje jedinog sna - uspona na Himalaje. Njegovom ocu to je uspjelo prije smrti…

boja, 92 min

Godina mirnog sunca

(Rok spokojnego slońca, Poljska/SAD/Zapadna Njema, 1984)

Režija: Krzysztof Zanussi
FOTOGRAFIJA: Slawomir Idziak
Sadržaj:

U Poljskoj, nakon kraja Drugog svjetskog rata susreću se američki vojnik Norman i poljska udovica Emilia. Iako iz potpuno različitih svjetova, s jezičnom barijerom i opterećeni doživljenim ratnim strahotama, uspijevaju ostvariti prijateljstvo. Dok se bliži vrijeme Normanova povratka kući u SAD, među njima se razvija ljubav i ideja o zajedničkom odlasku. No, Emiliju za Poljsku veže bolesna majka o kojoj samostalno skrbi... Redatelj je za ovaj film 1984. dobio Zlatnoga lava u Veneciji.

boja, digitalno, 107 min

Tromjesečna bilanca

(Bilans kwartalny, Poljska, 1974)

Režija: Krzysztof Zanussi
FOTOGRAFIJA: Slawomir Idziak
Sadržaj:

Sredovječna Marta je supruga, majka dječaka i zaposlena žena. Radi kao knjigovođa i članica je sindikata. Iz rutinske životne svakodnevice trgnut će je otkriće pronevjere na poslu. Zauzevši se za kolege, počet će preispitivati i vlastiti život. Uz sina koji već odrasta i uz sve lošije odnose sa suprugom, Marta shvati da želi nešto više za samu sebe. Nakon susreta s prijateljicom iz prošlosti, upoznaje muškarca koji bi mogao predstavljati nov početak... Film je dobio tri nagrade na festivalima u...

boja, digitalno, 98 min

Tihi dodir

(Dotkniecie reki, Velika Britanija/Danska/Poljska, 1992)

Režija: Krzysztof Zanussi
FOTOGRAFIJA: Jaroslaw Zamojda
Sadržaj:

Max von Sydow tumači Henryja Kesdija, briljantnog sedamdesetogodišnjeg skladatelja koji ništa nije napisao već četrdeset godina. Kao Židov, preživio je Holokaust i sad živi sa suprugom u Danskoj. Slijedeći vlastite snove, posjećuje ga mladi poljski student glazbe Stefan. Odlučan je u namjeri da potakne Henryja na ponovni rad. Star, bolestan, grub i odan alkoholu, Henry ga odmah otjera. Stefan ga polako pridobije, no okolina će pretrpjeti cijenu umjetnosti... Za ulogu u ovome filmu Max von Sydow...

boja, digitalno, 96 min

Život kao smrtonosna seksualno prenosiva bolest

(Zycie jako smiertelna choroba przenoszona droga plciowa, Poljska / Francuska, 2000)

Režija: Krzysztof Zanussi
FOTOGRAFIJA: Edward Klosinski
Sadržaj:

Pitanja o životu i smrti, te prirodi same ljudske egzistencije postat će duboko osobna doktoru kada se suoči sa spoznajom vlastite skorašnje smrti. Tomasz Berg poljski je liječnik koji radi u Francuskoj na snimanju filma o Svetom Bernardu. Po povratku u domovinu, saznaje da ima rak i da mu je jedina opcija skupa operacija u Parizu. Posjećuje bivšu suprugu Annu da bi je zamolio za novac te kreće na put. U Parizu saznaje da je bolest previše uznapredovala... Film nosi trinaest prestižnih festival...

boja, digitalno, 99 min
Vidi cijeli program