erotski triler, USA, 1995 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

Andrzej Bartkowiak

James Horner

Augie Hess

SCENOGRAPHY:
Gary Fettis

Marilyn Vance

San Francisco. Prominentni poslovni čovjek Kyle Medford ubijen je antiknom sjekiricom u svom domu. Istragu vodi pomoćnik okružnog tužioca David Corelli, zajedno s policijskim detektivima Bobom Hargroveom i Peteyjem Veskom. U sefu ubijenog pronađu fotografije guvernera Lewa Edwardsa u seksualnom odnosu s prostitutkom, kasnije identificiranom kao Patrice Jacinto. Ona na ispitivanju prizna da je jedna od seksualnih djelatnica koje je ubijeni Medford plaćao kako bi imale odnose s bogatašima u njegovoj kući na obali oceana. Najželjenija prostitutka među njima znana je samo po svom nadimku – Jade (Žad)…

Linda Fiorentino, nositeljica naslovne role u major produkciji Ljubavna ucjena (izvorno Jade), proslavila se 1994. glavnom ulogom u kultnom nezavisnom filmu Posljednje zavođenje Johna Dahla, neonoiru sa snažnim elementima erotskog trilera, podžanra koji je tada bio na vrhuncu popularnosti zahvaljujući silnom uspjehu Sirovih strasti Paula Verhoevena s Michaelom Douglasom i Sharon Stone, nastalih dvije godine prije. Scenarist Sirovih strasti Joe Eszterhas - koji je u međuvremenu polučio i scenarij za još jedan ikonički erotski triler tog razdoblja, Sliver Phillipa Noycea, također sa Sharon Stone u glavnoj ženskoj ulozi – potpisao je i predložak Ljubavne ucjene, trećeg namjeravano hitoidnog erotskog trilera u nizu, ali stvari nisu krenule očekivanim smjerom. Režiser William Friedkin toliko je promijenio scenarij da je Eszterhas prijetio da ga neće potpisati, no kompanija Paramount, koja je proizvela film, smekšala ga je čekom na dva do četiri milijuna dolara za naredni bjanko projekt.

Problem scenarija Ljubavne ucjene time, međutim, nije riješen, jer u Friedkinovoj verziji  on je postao toliko konfuzan da ni sami glumci nisu znali o čemu se u filmu zapravo radi, tko je pozitivac, tko negativac i tome slično. Samom Friedkinu, zanimljivo, Ljubavna ucjena njegov je najdraži film i  kasnije je izjavljivao kako mu nije jasno što se dogodilo da je rezultirala komercijalnim i kritičarskim krahom: Sjajni glumci, divan scenarij, izvanredne lokacije – kako je mogla promašiti?. Neuspjeh ga je jako pogodio jer je osjećao da je iznevjerio glumce, studio i, najviše od svih, svoju suprugu i čelnu osobu Paramounta Sherry Lansing, koja mu je i omogućila tako prestižan projekt nakon što su njegovi dani slave s Francuskom vezom i Egzorcistom bili već davna prošlost.

Možda je dio problema, i za (patrijarhalnu) kritiku i za publiku, bio u tome što je Linda Fiorentino bila previše jaka osobnost za dvojicu svojih glavnih glumačkih partnera, Davida Carusa, čija je filmska karijera propala nakon kraha Ljubavne ucjene te se opet posvetio televiziji (i stekao veliku popularnost glavnom ulogom u seriji CSI: Miami), i Chazza Palminterija (Priča iz Bronxa, Meci iznad Broadwaya, Privedite osumnjičene), koji se žalio na Fiorentino da nije unijela emocije u njihovu ljubavnu scenu nego da se „samo skinula“, na što je glumica ironično uzvratila da bi bila nježnija da je znala da je Chazz „djevac“.

Uglavnom, Linda Fiorentino i njezin lik, kao uostalom i u Posljednjem zavođenju, nesvakidašnje je snažna (fatalna) žena u noirovskoj tradiciji, što film sasvim sigurno čini intrigantnijim, a njegov adut je i osebujna atmosfera ostvarena dojmljivim vizualnim stilom za koji velike zasluge pripadaju iskusnom direktoru fotografije Andrzeju Bartowiaku (Čast Prizzijevih, Dan ludila, Brzina). U svakom slučaju, koliko god bio naružen, Ljubavna ucjena je film koji zaslužuje pažnju, osobito gledatelja što preferiraju stil i ugođaj, a ne (standardnu) naraciju i pomno profilirane likove.

Autor teksta: Damir Radić

color, 95'