Shadow of a Doubt
feature film, triler, USA, 1943
DIRECTED BY: Alfred Hitchcock
CAST:
Teresa Wright (Charlie Newton),
Joseph Cotten (Charlie Oakley),
Macdonald Carey (Jack Graham),
Henry Travers (Joseph Newton),
Patricia Collinge (Emma Newton)
SCRIPT:
Thornton Wilder,
Sally Benson,
Alma Reville
PHOTOGRAPHY:
Joseph A. Valentine
MUSIC:
Dimitri Tiomkin
EDITING:
Milton Carruth
Synopsis:
Tajanstveni sredovječni muškarac Charles Oakley, kojeg slijede dvojica tipova, odluči se skloniti na sigurno, te iz Philadelphije otputuje u kalifornijski gradić Santa Rosa, u kojem živi njegova sestra Emma Newton sa svojom obitelji. Newtoni su tipična američka obitelj: Emmin suprug Joseph bankovni je činovnik, Emma je kućanica, a njihovo troje djece muče problemi tipični za njihovu dob. Dok malene Rogera i Ann muče standardne dječje nevolje, adolescentica Charlie sve je nezadovoljnija jednoličnim obiteljskim životom. Dolazak ujaka Chalireja razveselit će isprva sve njih, pogotovo Charlie, koja je po njemu i dobila ime. Ipak, upravo će Charlie nakon nekog vremena početi sumnjati u karakter svoga omiljenog ujaka. Naime, Charlie očito krije neku mračnu tajnu pa izbjegava fotografiranje, a iz novina trga stranice koje obitelj ne bi smjela vidjeti. Jednoga dana obitelj Newton posjetit će isti oni tipovi koji su Charlieja slijedili u Philadelphiji, a koji će se predstaviti kao novinari.
Godine 1944. nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg scenarija odnosno najuspjelije izvorne priče, noirovski triler Alfreda Hitchcocka jedan je od najuspjelijih psiholoških trilera iz razdoblja klasičnog Hollywooda. Izvornu priču Gordona McDonella, temeljenu na istinitim događajima povezanima s Earleom Nelsonom, serijskim ubojicom zvanim Gorila koji je operirao krajem 20-ih, u scenarij su pretočili tijekom 40-ih godina redateljeva stalna suradnica Alma Reville, cijenjena književnica i scenaristica Sally Benson (Srest ćemo se u St. Louisu Vincentea Minellija) te trima Pulitzerovim nagradama ovjenčani dramatičar i književnik Thornton Wilder, autor sklon intrigantnim prikazima malih i ´neiskvarenih´ američkih provincijskih mjesta. Dijelom i zbog takve tematike i mjesta zbivanja, Sjena sumnje se često naziva i najameričkijim od svih filmova u bogatoj Hitchcockovoj filmografiji. Sam Hitch je, pak, u ovom djelu započeo plodnu suradnju s glasovitim i trima Oscarima nagrađenim skladateljem Dmitrijem Tiomkinom (Točno u podne), a naknadno je višekratno izjavio da mu je upravo Sjena sumnje najdraže ostvarenje u karijeri. Riječ je o djelu u kojem su morbidnost, tjeskoba i cinizam kao tipična obilježja film noira vezani uz lik ujaka Charlieja, kojeg maestralno interpretira Joseph Cotten. Upravo će razrada ovog karaktera, kreiranog kao mješavine simpatičnosti, ležernosti i stalno prisutne zlokobne prijetnje, Hitchcocka nagnati na definiranje trajnog modela negativca koji će definirati riječima da je „film to bolji što je bolji negativac”. Osim iznimno sugestivnom režijom, izuzetno raspoloženim glumačkim interpretacijama i dojmljivom fotografijom Hitchcockova čestog suradnika Josepha A. Valentinea, koji je Oscarom nagrađena za rad na Ivani Orleanskoj Victora Fleminga, ovaj film se odlikuje i jedinstvenim majstorstvom u gradnji suspensa, jednim od ključnih obilježja redateljeva autorskog rukopisa. U maestralnoj glazbenoj partituri Dmitri Tiomkin se nadahnuto poigrava motivima iz operete Vesela udovica Franza Lehára, koje u ponešto izmijenjenim oblicima koristi kao lajtmotive u prikazu ujaka Charlieja i njegovih zlodjela.
b/w, 108'