To Live And Die In L.A.
crime-triler, USA, 1985 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)
DIRECTED BY: William Friedkin
CAST:
William Petersen,
Willem Dafoe,
John Pankow,
Debra Feuer,
John Turturro,
Darlanne Fluegel,
Dean Stockwell
SCRIPT:
William Friedkin,
Gerald Petievich
PHOTOGRAPHY:
Robby Müller
MUSIC:
Wang Chung
EDITING:
M. Scott Smith
SCENOGRAPHY:
Cricket Rowland
COSTUMES:
Linda M. Bass
Synopsis:
Richie Chance je tajni agent u Los Angelesu, specijaliziran za slučajeve falsificiranja novca. Njegov novi partner je John Vukovich, za kojeg se čini da nema Chanceovu čvrstinu, beskompromisnost, pa i beskrupuloznost. Chance i Vukovich istražuju iskusnog krivotvoritelja Rica Mastersa, kriminalca koji ne preza ni od čega da bi ostvario svoje ciljeve i čija je stalna pratilja podjednako opasna i atraktivna Bianca Torres…
Nakon kratkog predaha s kriminalističkom komedijom Posao stoljeća, William Friedkin vratio se nelagodnoj tematici i mračnoj atmosferi nekih ranijih svojih filmova, kad je riječ o kriminalističkom žanru prije svega Mamcu koji je realizirao 1980. s Al Pacinom u naslovnoj roli. Živjeti i umrijeti u Los Angelesu donosi nezaboravnu međuigru Williama L. Petersena kao agenta bez kočnica i Willema Dafoea kao dijaboličnog krivotvoritelja, pri čemu granice između dobra i zla postaju propusne, što se naposljetku efektno manifestira u razvoju naizgled sporednog karaktera Johna Vukovicha, čiju je ambivalentnost umješno utjelovio John Pankow.
Fascinantna je, intenzivnim erotizmom prožeta karizmatičnost zla kojom odiše zločinački par predstavljen sugestivnim izvedbama Dafoea i Debre Feuer, pri čemu valja spomenuti da je budućem klasiku Dafoeu to bila tek druga istaknutija filmska rola nakon uloge također karizmatičnog negativca Gavrana u Vatrenim ulicama Waltera Hilla godinu ranije. William L. Petersen, s druge strane, godinu kasnije ostvarit će još jednu pamtljivu rolu intrigantnog predstavnika zakona u još jednom antologijskom filmu, Lovcu na ljude Michaela Manna (prva ekranizacija nekog romana Thomasa Harrisa o Hannibalu Lecteru), i baš kad se činilo da je velika filmska karijera pred njim, razvoj događaja odvest će ga u televizijske vode gdje će postići status zvijezde u dugovječnoj konfekcijskoj kriminalističkoj seriji Ekipa za očevid.
Živjeti i umrijeti u Los Angelesu je adaptacija romana bivšeg tajnog agenta Geralda Petievicha (očito da južnoslavensko prezime Vukovich jednog od glavnih likova nije slučajno), romana koji je Friedkin čitao još u rukopisu i koji ga je impresionirao prikazom posla tajnih agenata kao nečeg nadrealnog. Odlučio je film raditi u stilu nezavisnih produkcija (mada je jedna od kuća koje su ga producirale bila major kompanija United Artists, a distribuciju su vodili moćni UIP i MGM ), s malom ekipom, nepoznatim glumcima, minimumom repeticija i na stvarnim lokacijama, i pritom je još, da bi dobio što autentičniji učinak, često zavaravao glumce koji su mislili da uvježbavaju scenu dok se ona zapravo snimala.
U pogledu autentičnosti znakovita je i seksualna scena između likova koje utjelovljuju Dafoe i Darlanne Fluegel, kojima je Friedkin dao uputu da je učine stvarnom koliko je najviše moguće, a oni su tu uputu doista i slijedili. Film sadrži antologijsku scenu automobilske potjere autocestom u smjeru suprotnom od propisanog, koja se snimala šest tjedana i kojom je Friedkin možda nadmašio svoju slavnu scenu auto potjere iz Francuske veze. Kritičari su Živjeti i umrijeti u Los Angelesu primili podijeljeno, jedni su ga jako hvalili, drugi kudili, s vremenom je stekao kultni status, a sam Friedkin svrstao ga je u najdraža svoja ostvarenja, ustvrdivši da je jedan od dva filma koji su bili najbliži viziji s kojom ih je krenuo raditi (drugi je Nadnica za strah).
Autor teksta: Damir Radić
color, 116'