Abeceda straha

igrani, ratni triler, Jugoslavija: Hrvatska, 1961

REŽIJA: Fadil Hadžić

Abeceda straha

ULOGE:
Vesna Bojanić (Vera / Katica),
Josip Zappalorto (Molnar),
Nada Kasapić (Molnarova supruga),
Tatjana Beljakova (Elza),
Jasenka Kodrnja (Saša)

SCENARIJ:
Fadil Hadžić,
Fedor Vidas

FOTOGRAFIJA:
Tomislav Pinter

GLAZBA:
Bojan Adamič

MONTAŽA:
Radojka Ivančević (Radojka Tanhofer)

Sadržaj:

Mlada skojevka dolazi u obitelj ustaškog glavešine raditi kao sluškinja praveći se da je nepismena. Njezin zadatak je da se dokopa važnih dokumenat - popisa špijuna što ih neprijatelj šalje na oslobođeni teritorij. Taj zadatak je vrlo opasan, a osobito se mora čuvati Elze, starije kćeri ustaškog glavešine, koja je zaručnica njemačkog oficira i nema povjerenja u nju. Saša, mlađa kći, još je dijete pa nastoji "nepismenu" seljanku naučiti pisati...

Filmski prvijenac Fadila Hadžića Abeceda straha, inspiriran istinitim događajem, jedan je od najuspjelijih predstavnika tzv. komornog partizanskog filma, podžanra koji je od svih jugoslavenskih republika najviše cvjetao u Hrvatskoj (Ne okreći se sine, Naši se putovi razilaze, Dvostruki obruč, Kota 905, Osma vrata). Od svih tih filmova Hadžićev je bio najkomorniji, jer se skoro cijeli odvijao u jednom stanu. Vješto gradeći napetost kroz hičkokovsku igru mačke i miša te slikovno inspiriran holivudskim ekspresionističkim trilerima, Hadžićev film jedan je i od ranijih primjera upotrebe erotike u domaćem filmu. Kritičari su primijetili i Hadžićevo igranje rodnim i spolnim ulogama, posebice u slučaju glavnog lika Vere. Abeceda straha je bila i produkcijska novost, jer se radi o prvom hrvatskom filmu u kojem je primijenjena, kapitalizmu svojstvena, stavka ugovora da ekipa filma dobije određeni dio prihoda od zarade filma. Hadžić je film napisao u suradnji s književnikom i scenaristom Fedorom Vidasom (Martin u oblacima, Ponedjeljak ili utorak).

c/b, 35 mm, 98'