Fadil Hadžić

23.04.1922, Bileća, Bosna i Hercegovina - 03.01.2011, Zagreb, Hrvatska

 

Director
Filmski redatelj i scenarist, dramski pisac, komediograf, putopisac, vrsni novinar i feljtonist, jedna od središnjih osoba hrvatske kulture u drugoj polovici dvadesetog stoljeća. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Iako nije izabrao slikarstvo kao karijeru, nastavio se intenzivnije baviti njime sedamdesetih godina prošloga stoljeća sudjelujući kasnije na brojnim samostalnim i grupnim izložbama. U vrijeme bivše Jugoslavije bio je višegodišnji uspješan glavni urednik nekolicine listova: Vjesnika u srijedu – popularnog VUS-a i tjednika za kulturu Telegram, osnivač i prvi glavni urednik tjednika Oko, urednik Kerempuha i dr. Od 1954. do 1955. bio je predsjednik Hrvatskog novinarskog društva. Bio je pokretač i umjetnički rukovoditelj Kerempuhova vedroga kazališta (kasnije Komedija), Satiričkog kazališta Jazavac (danas Kerempuh), kazališta Vidra te intendant Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu od 1981. do 1982. godine. Kvantitativno najplodniji hrvatski dramatičar, autor šezdeset kazališnih komedija po čemu je bio najizvođeniji suvremeni hrvatski komediograf. Kao osnivač i voditelj Duga-filma (1951. godine), prve tvrtke za proizvodnju crtanih filmova u Hrvatskoj i Jugoslaviji, jedan je od utemeljitelja crtanog filma u Hrvatskoj. Također, bio je jedan od osnivača i glavni promotor filmskog festivala u Puli. Kao filmski redatelj debitirao je crtanim filmom Začarani dvorac u Dudincima (1952.), nakon čega slijedi nekolicina kratkometražnih dokumentarnih filmova. Godine 1961. režira prvi igrani film, ratni triler Abeceda straha, a iste godine režira i dugometražni dokumentarni film Zemlja s pet kontinenata. Nakon toga slijedi komedija Da li je umro dobar čovjek? (1962.) te ratni film Desant na Drvar (1963.) koji postiže velik uspjeh kod publike. Za film Službeni položaj (1964.) biva nagrađen Velikom Zlatnom Arenom na festivalu u Puli. Režiser je prve hrvatske humoristične tv-serije Sedma sila (1966.), a do početka sedamdesetih snima još šest filmova, među kojima se ističu društvena kritika Protest (1967.), povijesni Sarajevski atentat (1968.) i komediju Idu dani (1970.). Godine 1972. realizira hvaljenu triler-dramu Lov na jelene. Nakon dulje stanke, 1979. godine, snima svoj najbolji film Novinar. U osamdesetim snima film Ambasador (1984.). U 2003. godini, nakon punih 19 godina pauze, snima igrani film, komediju Doktor ludosti. Godine 2005. snima komediju Lopovi prve klase, a njegovo posljednje filmsko djelo je Zapamtite Vukovar (2008).

Filmografija

Zapamtite Vukovar (2008)
Lopovi prve klase (2005)
Doktor ludosti (2003)
Ambasador (1984)
Novinar (1979)
Lov na jelene (1972)
Prethistorija - metalna razdoblja (kratkometražni, dokumentarni) (1972)
Idu dani (1970)
Divlji anđeli (1969)
Hokus-pokus (Jugoslavensko radno vrijeme) (kratkometražni) (1969)
Sarajevski atentat (1968)
Tri sata za ljubav (1968)
Protest (1967)
Konjuh planinom (1966)
Druga strana medalje (1965)
Službeni položaj (1964)
Desant na Drvar (1963)
Da li je umro dobar čovjek? (1962)
Abeceda straha (1961)
Zemlja sa pet kontinenta (dokumentarni ) (1961)
Karneval (kratkometražni, dokumentarni) (1960)
Sarakacani (kratkometražni, dokumentarni) (1960)
Jedan iz legende (kratkometražni, dokumentarni) (1959)
Slavni sude (kratkometražni, dokumentarni) (1959)
Posljednja čerga (kratkometražni, dokumentarni) (1958)
Tamo, kraj opasne rijeke (kratkometražni, dokumentarni) (1957)
Začarani dvorac u Dudincima (animirani) (1952)

Slavni sude!


Filmovi redatelja

Abeceda straha

(Jugoslavija: Hrvatska, 1961)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Tomislav Pinter
Sadržaj:

Mlada skojevka dolazi u obitelj ustaškog glavešine raditi kao sluškinja praveći se da je nepismena. Njezin zadatak je da se dokopa važnih dokumenat - popisa špijuna što ih neprijatelj šalje na oslobođeni teritorij. Taj zadatak je vrlo opasan, a osobito se mora čuvati Elze, starije kćeri ustaškog glavešine, koja je zaručnica njemačkog oficira i nema povjerenja u nju. Saša, mlađa kći, još je dijete pa nastoji "nepismenu&quo...

c/b, 35 mm, 98'

Druga strana medalje

(Jugoslavija: Hrvatska, 1965)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Nenad Jovičić
Sadržaj:

Eva Ružić, bivša komunistička ilegalka, osuđena je na sudu zbog pronevjere. Inspektor Hribar ne vjeruje da je to ona učinila zbog vlastite koristi i započinje istraživati njezinu prošlost… Druga strana medalje jedan je od Hadžićevih filmova koji je tokom godina iznimno dobio na cijeni. Više se ne gleda kao standardni kriminalistički film, već kao višeslojni prikaz postrevolucionarne moralne degradacije koja, u skladu s načelima film noira, zahvaća sve por...

c/b, 35 mm, 100'

Protest

(Jugoslavija: Hrvatska, 1967)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Ivica Rajković
Sadržaj:

Uoči projekcije u četvrtak 1. rujna uvodnu riječ održat će filmski kritičar Dean Šoša, koji će tom prigodom s voditeljicom izdavačke djelatnosti HFS-a Dianom Nenadić predstaviti i monografiju Protest – 55 godina poslije u izdanju Hrvatskog filmskog saveza. Radnik Ivo Bajsić počini samoubojstvo skočivši s nebodera na zagrebačkom Trgu republike. Policijski istražitelj Marković pokušava dokučiti razloge njegova čina te razgovara s ljudima koji...

c/b, 35 mm, 86'

Divlji anđeli

(Jugoslavija: Hrvatska, 1969)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Ivica Rajković
Sadržaj:

Trojica delikvenata odluče se okušati u pljački. Obiju dućan i s ukradenim novcem odu s djevojkama na more. U hotelu se počnu družiti s hotelskim animatorom, kojemu je sumnjivo odakle im toliki novci… Hadžić se u svojim filmovima često trudio progovarati o aktualnom stanju u društvu. Divlji anđeli njegov je pokušaj da progovori o osjećaju beznađa među pripadnicima mlade generacije. Uzore je našao u američkim filmovima o „buntovnicima bez razloga“ i...

boja, 35 mm, 94'

Idu dani (1970)

(Jugoslavija: Hrvatska, 1970)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Frano Vodopivec
Sadržaj:

Mladić Tino čeka na pustom mjestu. Onaj koga čeka nije Godot, ali ipak ne dolazi. U međuvremenu povorka bizarnih likova prolazi kraj njega… Iako je Hadžić u intervjuima često kritizirao modernizam i slavio narativnost, i on se filmom Idu dani upustio u eksperiment nenarativnog modernističkog filma. Inspiraciju je našao u kazališnom modernizmu direktno se nadovezujući na teatar apsurda. Minimalizirajući dijalog, Hadžić koristi karikiranost, stilizaciju, slapstick i globalnu...

boja, digitalna restauracija, 100'

Novinar

(Jugoslavija: Hrvatska, 1979)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Tomislav Pinter
Sadržaj:

Vlado Kovač novinar je zagrebačkog dnevnog lista koji sve teže podnosi činjenicu da mu urednik Tomac, urednik redakcije Milan i glavni urednik Mirko ne objavljuju politički provokativne tekstove, kao i da sve više cenzuriraju i krate one u kojima razmjerno benigno pokušava ukazati na određene anomalije u društvu. Nakon što mu novi glavni urednik Tomac odbije objaviti i tekst o opravdanom štrajku u tvornici alata Mikros, Kovač će kao kvalitetan i iskusan novinar...

boja, 35 mm, 110'

Ambasador

(Jugoslavija: Hrvatska, 1984)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Živko Zalar
Sadržaj:

Umirovljeni ambasador i moralno posrnuli revolucionar Vlado Milković živi u zagrebačkoj vili s novom partnericom i odraslom djecom s kojom je u lošim odnosima. Njegova depresivna kći Miki posvetila se štovanju kulta pokojne majke, sin Roni buntovnik je koji svira u bendu i upušta se u krađe automobila, a najstariji sin Mark od oca traži da mu posudi novac… Hadžićev zadnji film napravljen u razdoblju komunizma Ambasador je i njegov posljednji film o samodestruktivnim...

boja, digitalna restauracija, 96'

Službeni položaj

(Jugoslavija: Srbija, 1964)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Tomislav Pinter
Sadržaj:

Kroz rad nekoliko službenika u jednom radnom kolektivu, koji koriste forme upravljanja poduzećem da bi postigli vlastitu materijalnu korist, otkrivaju se razlozi koji dovode do nezakonitih pojava, pronovjera i osobnih drama. Okvir radnje sačinjava polemički dijalog u jednoj redakcijskoj sobi...  Službeni položaj prva je Hadžićeva provokativna politička drama, koju je dio kritike odbacio kao slabiju kopiju filma napravljenog godinu dana ranije Licem u lice Branka Bauera, vjerojatno prvog ju...

c/b, 35 mm, 96'

Lov na jelene

(Jugoslavija: Hrvatska, 1972)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Milorad Jakšić-Fanđo
Sadržaj:

Ivan Šušnjar vraća se nakon mnogo godina u rodni grad, iz kojeg je izbjegao nakon Drugog svjetskog rata bojeći se da bi, kao državni službenik NDH, mogao stradati od nove vlasti. Vrativši se shvati da je potvoren za ustaštvo, a sve kako bi lokalni partizani nakon rata prigrabili njegovu imovinu. Želeći dokazati istinu i ostvariti pravdu, Šušnjar se sukobljuje s opasnim protivnicima... Filmovi Lov na jelene, Protest i Novinar smatraju se najhrabrijim Had...

c/b, digitalna restauracija, 102'

Tri sata za ljubav

(Jugoslavija: Hrvatska, 1968)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Frano Vodopivec
Sadržaj:

Mlada i privlačna Maca kućna je pomoćnica kod imućnog bračnog para zagrebačkih intelektualaca. Jedino slobodno vrijeme koje može posvetiti sebi jest nedjeljno poslijepodne. Upravo te nedjelje Maca izlazi s prijateljicom Ankicom koja dolazi s dečkom Zizijem i naočitim mladićem Rikijem. Nakon plesa Riki želi seks s Macom, no ona ga odbija i vraća se u stan, gdje je čeka gazda. Tri sata za ljubav još je jedan Hadžićev film čija je iznimna kvaliteta otkrivena revalorizacijom tridesetak godin...

boja, 35 mm, 100'

Posljednja čerga

(1958.)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Jure Ruljančić
Sadržaj:

Dokumentarni film o jednoj od posljednjih čergi. Ješa i njegova šira obitelj žive tradicionalno, obilaze mjesta popravljajući lonce i čitajući iz dlana. Ipak sve je više Roma koji nastanjuju stalne adrese i napuštaju nomadski način života, pa je i Ješi i njegovoj čergi teško opstati. Fadil Hadžić - zanemareni filmski klasik

c/b, 16 min

Da li je umro dobar čovjek?

(1962.)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Branko Ivatović
Sadržaj:

Penzioner Petar želi zaraditi da bi pokojnoj ženi sagradio spomenik. Nalazi posao u robnoj kući. Trebao bi tražiti dužnike i potom ih prijaviti, ali je previše dobronamjeran i naivan za taj posao. Pomalo ulazi u zamršenu mrežu odnosa svojih klijenata. Fadil Hadžić - zanemareni filmski klasik

35 mm, c/b, 105 minuta

Hokus pokus

(1969.)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Ivica Rajković
Sadržaj:

Duhovita satira o jugoslavenskom poimanju radnog vremena i rada općenito naspram europskog načina rada. Većina Jugoslavena smatra da je njihovo radno vrijeme odlično prilagođeno kulturi i običajima, a da bi se u europsko teško uklopili. Fadil Hadžić - zanemareni filmski klasik

c/b, 16 min

Desant na Drvar

(Jugoslavija: Hrvatska, 1963)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Branko Ivatović
Sadržaj:

Po cijeloj Jugoslaviji partizani uporno pružaju otpor okupatoru. Milan i njegova mlađa sestra su u partizanima, u Drvaru, a ona je pomalo ljuta jer se Milan ponaša odveć zaštitnički i ne dopušta joj da se uključi u samu borbu. Istovremeno njemački general Rendulitz po Hitlerovoj zapovjedi odlučuje napasti partizanski štab u Drvaru i ubiti Tita da bi slomio otpor. Desant na Drvar pripada skupini produkcijski vrlo ambicioznih, vizualno spektakularnih partizanskih filmo...

c/b, digitalna restauracija, 105'

Karneval

(1960.)

Režija: Fadil Hadžić
FOTOGRAFIJA: Ivica Rajković
Sadržaj:

Dokumentarni film o pokladnim običajima u selu Cerkno u blizini Idrije. Drvene maske smatraju se jednom od najdragocjenijih osobnih stvari, a pokladni običaji su iznimno važni za cijelu zajednicu. Fadil Hadžić - zanemareni filmski klasik

boja, 9 min
Vidi cijeli program