Grubijan
El bruto, igrani, drama, Meksiko, 1953
REŽIJA: Luis Buñuel
ULOGE:
Pedro Armendáriz (Pedro - Grubijan),
Katy Jurado (Paloma),
Rosita Arenas (Meche),
Andrés Soler (Andrés Cabrera),
Beatriz Ramos (gđa. Marta)
SCENARIJ:
Luis Alcoriza,
Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA:
Agustín Jiménez
GLAZBA:
Raúl Lavista
MONTAŽA:
Jorge Busto
Sadržaj:
Osiromašenim stanarima prijeti izbacivanje iz stanova u kojima žive jer vlasnik stambene zgrade, postariji Andrés Cabrera, želi prodati zemljište na kojem je zgrada izgrađena. Stanari se pobune, a Cabrera, na nagovor mnogo mlađe supruge Palome, angažira najsnažnijeg klaoničarskog radnika, Pedra zvanog Grubijan, da se obračuna s vođama pobune. Palomu Pedro snažno privuče i oni započnu aferu. Krenuvši u obračun s vođama stanarske pobune, Pedro nehotice usmrti jednog od njih, Carmela Gonzaléza, oca mlade Meche. Ostali stanari ga pronađu i rane, a on pobjegne i naiđe na Meche koja ne zna da je skrivio smrt njezina oca. Pedro se zaljubi u djevojku, iako ga ona isprva odbija. Također, počne sumnjati da je Cabrera nekad imao aferu s njegovom majkom, koja je radila kod njega kao domaćica, te da mu je stari poslodavac zapravo otac…
Grubijan je, kao i većina Buñuelovih meksičkih filmova, žanrovsko ostvarenje prvenstveno usmjereno širokoj publici. Glavni producent bio je meksički imigrant rusko-židovskog porijekla Oscar Dancigers, zaslužan za nastanak većine Buñuelovih meksičkih uradaka, koji mu je, redovno ga angažirajući kao režisera u mainstream produkcijama, omogućio da svlada 'normalan' filmski zanat, s obzirom da je Buñuel prije dolaska u Meksiko u tom smislu bio insuficijentan. Grubijan je nastao pri kraju prve autorove meksičke faze (od 1946. do 1953.) i predstavlja ga kao zanatski sigurnog, povremeno i vizualno posebno nadahnutog režisera, no glavni adut filma odličan je odabir glumaca i njihove vrlo snažne izvedbe. U glumačkoj postavi svjetskoj publici najpoznatija je Katy Jurado (u ulozi Palome) koja je iste godine nagrađena Zlatnim globusom za najbolju sporednu glumicu za sjajan nastup uz Garyja Coopera i Grace Kelly u Zinnemannovom hollywoodskom vestern klasiku Točno u podne, a godinu potom bila je nominirana i za Oscara za sporednu glumicu u filmu Edwarda Dmytryka Broken Lance. Jurado je za ulogu Palome nagrađena meksičkom verzijom Oscara, Srebrnim Arielom, a nominacije za istu nagradu dobili su Andrés Soler za sporednu ulogu Cabrere, te Augustín Jiménez za fotografiju.
c/b, 81'