Koriolan (NTL)

Coriolanus, snimka kazališne predstave, Donmar Warehouse, Velika Britanija, 2014

REŽIJA: Josie Rourke

Koriolan (NTL)

ULOGE:
Tom Hiddleston,
Hadley Fraser,
Jacqueline Boatswain,
Helen Schlesinger,
Deborah Findlay

SCENARIJ:
Lucy Osborne

GLAZBA:
Michael Bruce

Sadržaj:

Kada stari protivnik prijeti Rimu, vrijeme je da se u obranu grada uključi njegov heroj i hrabri ratnik Koriolan. No, gradu prijeti i glad te su stanovnici očajni, ali i gladni za promjenom pa se Koriolan po povratku sa sela, suočava s političkim igrama i nezadovoljstvom ljutite mase.
Josie Rourke, umjetnička ravnateljica kazališta Donmar, režirala je ovu usijanu Shakespearovu tragediju o političkoj manipulaciji i osveti, a Tom Hiddleston (znan iz filmova Thor:Svijet tame, Osvetnici, te Jarmuschov Samo ljubavnici preživljavaju) u naslovnoj ulozi ostvario je veličanstven povratak na daske kazališta Donmar. Ova mu je uloga donijela i nagradu Evening Standarda.

Kritika predstave:
Koriolan, Donmar Warehouse, London

Dinamična, dosjetljiva i inteligentna predstava s izvrsnim Tom Hiddlestonom u ulozi Koriolana

Komorna predstava Koriolana? Zvuči kao proturječje, no, kako je navedeno u programu, Shakespeareova epska drama vjerojatno je prvi put postavljena u malome kazalištu Blackfriars. Redateljica Josie Rourke također vrlo uspješno koristi intimnost kazališta Donmar da bi stvorila dinamičnu, dosjetljivu i inteligentnu predstavu s izvrsnim Tom Hiddlestonom u ulozi Koriolana. Usprkos tome što možda ima sitnih zamjerki, to je odlično provedena večer u kazalištu.

Prvo što plijeni pozornost redateljičina je genijalna uporaba prostora. Nezadovoljstvo Rimljana izraženo je grafitom na zidu koji traži: „Žito po našim cijenama“. Često zbunjujuće scene bitki kod grada Koriola izvedene su jednostavnom uporabom stolica, ljestvi i bacanjem vatrenih kugli. A kada se arogantni ratnik-junak nevoljko zalaže za konzula, vidimo građane kako obilježavaju crvene glasačke listiće koji će kasnije, kada presuda bude poništena, biti iskidani u komadiće. Sve to pridonosi svijetu drame stvorenu maštovitom štedljivošću.

I razumijevanje je potpuno: i onaj tko ne poznaje priču, vrlo će brzo shvatiti da vojnim herojem upravlja majka te da je on u odsudnu sukobu s narodom kojemu je prekipjelo.

Iako je originalni tekst morao biti skraćen da bi predstava bila kraća od tri sata, što je značilo određene ustupke na uštrb Shakespearova remek-djela, to je u potpunosti nadoknađeno kvalitetom izvedbe.

Hiddlestoneov Koriolan iskazuje posvemašnju složenost karaktera junaka. On je čovjek koji odbija mito i kojemu je, nakon krvave bitke, prva briga čovjek koji mu je pružio utočište. Istovremeno, Hiddleston utjelovljuje i junakovu smionu naglost i političku nepopustljivost: odlično se nosi s tiradom senata protiv naroda i tribuna te ostavlja kolege patricije da očajni samo odmahuju glavom ne vjerujući koliko je naivan.

Je li Koriolan tragičan lik, otvorena je tema za razgovor, no Hiddleston je stvorio čovjeka kojega naposljetku uništi vlastita naglost kao i privrženost militarističkoj majci. Deborah Findlay zaokruženo je portretirala Voluminiju kao ženu čiji je odnos sa sinom posebna mješavina obožavanja junaka i ogorčenja. Tu je i Birgitte Hjort Sorensen, poznata iz serije Borgen, kao Koriolanova supruga koja, u sceni kada ga žene mole da ne uništi Rim, na veoma neobičan način koristi izrazite putene moći.
Michael Billington, The Guardian

Distribucija: Cikanek management, Češka

DCP, hrvatski titl, 160 min

Trailer