Montparnasse 19
igrani, biografska drama, Francuska, Italija, 1958
REŽIJA: Jacques Becker
							                                                                        
                          ULOGE:
                            Gérard Philipe (Amedeo Modigliani),
 Lilli Palmer (Béatrice Hastings),
 Lea Padovani (Rosalie),
 Lino Ventura (Morel)
                        
                          SCENARIJ:
                            Jacques Becker (prema romanu Michel-Georgesa Michela)
                        
                          FOTOGRAFIJA:
                            Christian Matras
                        
                          GLAZBA:
                            Paul Misraki
                        
                          MONTAŽA:
                            Marguerite Renoir
                        
                          Sadržaj:
                            
Talijanski slikar Amadeo Modigliani 1919. godine boemskim životom živi u pariškoj četvrti Montparnasse. Dok se bori da bi preživio i uspio kao umjetnik, slikar znan pod nadimkom Modi održava vezu s atraktivnom književnicom Beatrice Hastings te najviše vremena provodi uz čašicu. Istodobno i slika, no gotovo ništa od onog što naslika ne uspije i prodati. Kad upozna privlačnu mladu studenticu Jeanne Hébuterne, Modigliani će se u nju snažno zaljubiti, da bi se ubrzo suočio s neprihvaćanjem od strane djevojčinih roditelja, koji će poduzeti sve da kći zadrže što dalje od njega. A Modiglianijevo propadanje od alkoholizma i tuberkuloze promatra beskrupulozni trgovac umjetninama Morel, koji vjeruje da će nakon slikarove smrti dobro zaraditi na prodaji njegovih slika.
Realizirana u suprodukciji Francuske i Italije, biografska drama redatelja Jacquesa Beckera (Crvenoruki Goupi, Zlatne kacige, Ne diraj u lovu, Rupa) dijelom se temelji na posljednjim godinama života glasovitog talijanskog slikara Amadea Modiglianija, a dijelom na romanu Les Montparnos francuskog slikara, novinara, prozaika i prevoditelja Michela Georgesa-Michela. U svom pretposljednjem filmu, koji je prvotno trebao režirati Max Ophüls, no koji je tijekom snimanja preminuo, Ophülsov prijatelj Becker prikazuje tragične okolnosti posljednjih godina Modiglianijeva života, kao i njegovu podjednako tragičnu ljubavnu vezu s Jeanne Hébuterne. Djelo koje je Becker i posvetio Ophülsu odlikuju izuzetno sugestivna režija, dojmljiva likovnost i estetiziranost, za što je zaslužan snimatelj Christian Matras (Velika iluzija, Ophülsova Lola Montès, Lucrezia Borgia Christiana-Jaquea, Cartouche Philippea de Broche), u cjelini fascinantan, emotivan i nenametljivo melodramatičan pogled na Modiglianijevu osobnost, te iznimno raspoložene interpretacije čitave glumačke postave. U naslovnoj roli gledamo sjajnog Gérarda Philipea (Ophülsov Vrtuljak, Fanfan la Tulipe Christiana-Jaquea, Veliki manevri Renéa Claira), njegove su partnerice Anouk Aimée (Slatki život, Osam i po, Jedan čovjek i jedna žena) i Lili Palmer (Hitchcockov Tajni agent, Momci iz Brazila, Wellesova Druga strana vjetra), a u sporednoj ulozi nastupa i uvijek odlični Lino Ventura (Lift za gubilište, Vojska u sjeni, Saslušanje Claudea Millera). Gledamo kraću verziju filma koji postoji u najmanje dvije verzije, pri čemu je dulja duga oko dva sata i sadrži više scena sa sporednim likom Léopoldom Zborowskim.
c/b, 108'