Pucajte na pijanista
Tirez sur le pianiste, igrani, krimi-drama, Francuska, 1960
REŽIJA: François Truffaut
ULOGE:
Charles Aznavour (Charlie Kohler/Edouard Saroyan),
Marie Dubois (Léna),
Nicole Berger (Thérese Saroyan),
Michele Mercier (Clarisse)
SCENARIJ:
François Truffaut,
Marcel Moussy (prema romanu Davida Goodisa)
FOTOGRAFIJA:
Raoul Coutard
GLAZBA:
Georges Delerue
MONTAŽA:
Claudine Bouché,
Cécile Decugis
Sadržaj:
Traumatiziran samoubojstvom supruge, nekoć slavni francuski pijanist Edouard Saroyan se nakon tragičnog događaja odlučio povući iz javnosti, te početkom 60-ih godina prošlog stoljeća pod novim imenom Charlie Koller za život zarađuje kao pijanist u baru u problematičnom dijelu Pariza. Charlie trenutno živi s mlađim bratom Fidom, a sve ga više privlači kolegica s posla, privlačna konobarica Léna. No i ona krije određene tajne iz prošlosti, a sve će se dodatno zakomplicirati kad se Charlieju za pomoć obrate njegova braća, sitni kriminalci Richard i Chico. Oni su upravo prevarili opasne gangstere Moma i Ernesta, a da bi im pomogao, kao i da bi raščistio svoj odnos s Lénom, Charlie će se ni kriv ni dužan naći usred sukoba s gangsterima te će biti uvučen u mafijaški obračun.
Krimi-drama suscenarista i redatelja Françoisa Truffauta, koju je glasoviti francuski filmski časopis Cahiers du Cinéma 1960. uvrstio na 4. mjesto deset najuspjelijih filmova godine, adaptacija je romana Down There (Tamo dolje) američkog pisca Davida Goodisa. Prozu izrazito žanrovski usmjerenog književnika, koji se afirmirao kao autor kratkih priča i romana ponajviše noirovskog predznaka, čiji su protagonisti dominantno autsajderi, bjegunci, sitni kriminalci, nepravedno optuženi pojedinci i sirotinja iz radničke klase, uz Truffauta je u scenarij pretočio Marcel Moussy (Gori li Pariz? Renéa Clémenta), koji je s njim surađivao i na remek-djelu 400 udaraca. Snimivši ga godinu dana nakon tog filma, Truffaut je ovim ostvarenjem želio dati nekovrsnu posvetu holivudskom film noiru, pritom odabirući nekonvencionalniji pristup blizak francuskom novom valu, pristup koji je uključivao nekonvencionalnu strukturu, česte montažne skokove, naraciju u offu i slične izvedbene detalje. No publika u vrijeme premijere nije znala cijeniti takav Truffautov autorski prosede, zbog čega je film doživio komercijalni neuspjeh, da bi u naknadnim revalorizacijama stvari u dobroj mjeri sjele na svoje mjesto, te je film danas itekako cijenjen. Ne samo zbog tjeskobne premise prošarane vodviljskim ugođajem, što je autoru omogućilo izvrsnu karakterizaciju protagonista te niza sporednih i epizodnih likova, nego i zbog spretnog umetanja svog tipičnog lika, protagonista razapetog između neugodnih uspomena i utjehe koju traži u umjetnosti, u okrilje film noira. U naslovnoj se ulozi sjajno snašao glasoviti francuski šansonjer ali i glumac Charles Aznavour (Taksi za Tobruk), a podjednako mu raspoloženo i uvjerljivo pariraju Marie Dubois (Kradljivac iz Pariza Louisa Mallea) kao putena Léna te dominantno scenarist Daniel Boulanger, koji je za scenarij pustolovne komedije Čovjek iz Ria Philippea de Broce, s Jeanom-Paulom Belmondoom u glavnoj ulozi, osvojio oskarovsku nominaciju.
c/b, 92'