Tuga i slava
Dolor y gloria, igrani, drama, Španjolska, Francuska, 2019
REŽIJA: Pedro Almodóvar
ULOGE:
Antonio Banderas (Salvador Mallo),
Penélope Cruz (Jacinta),
Raúl Arévalo (Salvadorov otac),
Asier Etxeandia (Alberto Crespo),
Cecilia Roth (Zulema),
Nora Navas (Mercedes)
SCENARIJ:
Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA:
José Luis Alcaine
GLAZBA:
Alberto Iglesias
MONTAŽA:
Teresa Font
Sadržaj:
Sredovječni Salvador Mallo ugledni je španjolski redatelj sklon rezignaciji te opterećen svakom vrstom boli, i onom stvarnom kao i metafizičkom, odnosno egzistencijalno-umjetničkom. Osim križobolje, koja mu je blokirala polovinu leđa, Mallo pati i od migrena, napadaja gušenja, Forestierova sindroma i još nekoliko manje ili više izraženih boljetica. Uz to ga muči i kreativna kriza, pa već dulje vrijeme ne režira niti je sposoban pisati, te se često prisjeća svog djetinjstva uz majku Jacintu i formativnih godina u kojima se počeo definirati kao filmski redatelj. Tri su desetljeća prošla od Malloova najvećeg uspjeha ostvarenog filmom Sabor (Aroma), djela koje je nedavno restaurirano i ponovo kreće u distribuciju te koje željno očekuju redateljevi fanovi i ljubitelji art-filma. U Saboru je glavnu ulogu tumačio Alberto Crespo, glumac kojeg je suradnja s Malloom proslavila sredinom 80-ih godina, no s kojim redatelj nije kontaktirao gotovo puna tri desetljeća. Kad ponovo kontaktira Crespoa te mu dade svoj dramski tekst Ovisnost, s kojim će glumac postići uspjeh kao protagonist monodrame, Mallo će se i zahvaljujući njemu početi navlačiti na heroin.
Egzistencijalna drama za glavnu ulogu u kojoj je Antonio Banderas nagrađen na festivalu u Cannesu 2019. godine te je osvojio i Europsku filmsku nagradu, a u vrijeme nastanka ovog teksta nominiran je i za Zlatni globus, za koji je sam film nominiran u kategoriji najboljeg ostvarenja s neengleskog govornog područja, najzrelije je, najintimističkije i najintrospektivnije, ujedno i najsuptilnije i najsmirenije ostvarenje Pedra Almodóvara realizirano tijekom posljednja dva desetljeća. Riječ je o redateljevu autobiografskom djelu u kojem on na izuzetno promišljen, očekivano dojmljivo estetiziran i stiliziran te naglašeno human i empatičan način svodi svoje životne i umjetničke račune, intimne podjednako kao i profesionalne, obiteljske, stvaralačke i egzistencijalne. Europskom filmskom nagradom za najuspjeliji dizajn produkcije ovjenčan naslov na više je razina metafilmski oblikovano djelo koje odlikuju iznimno sugestivna režija, precizna kompozicija svakog kadra, raskošni kolorit, sjajna dramaturgija i naracija sa skladno i nenametljivo uklopljenim retrospektivnim epizodama i digresivnim momentima te polagani ritam koji svim likovima ostavlja dovoljno vremena za makar i minimalnu ali učinkovitu razradu. Film nosi impresivna interpretacija Antonija Banderasa, koji je u liku Salvadora Malloa ostvario ulogu karijere, a uz sugestivno ozračje dominantno nostalgije i sjete izdvojiti vrijedi i odličnu glazbu Almodóvarova stalnog suradnika Alberta Iglesiasa (Cvijet moje tajne, Slomljeni zagrljaji), također nagrađenog u Cannesu.
boja, 113'