Berlin Alexanderplatz Rainera Wernera Fassbindera na velikom platnu

Televizijska serija Berlin Alexanderplatz (1980) Rainera Wernera Fassbindera, jednog od najvećih genija poslijeratnog njemačkog filma, bit će prikazana u 14 nastavaka od srijede 23. do srijede 30. ožujka u kinu Tuškanac u Zagrebu. Program je ostvaren zahvaljujući svesrdnoj pomoći Goethe-Institut Kroatien.

Rainer Werner Fassbinder bio je njemački redatelj, scenarist i glumac, jedan od najuglednijih predstavnika tzv. novog njemačkog filma i jedan od najznačajnijih redatelja svjetskog filma 1970-ih. Iako je preminuo u dobi od trideset i sedam godina, jedan je od najplodnijih filmskih autora s gotovo četrdesetak naslova snimljenih u razdoblju od svega dvanaest godina. 

Svoj interes za film razvio je odmalena i već polovicom 1960-ih počeo režirati kratkometražne filmove, a potom osnovao i vlastiti “antiteatar”. Svoj prvi dugometražni igrani film Ljubav je hladnija od smrti režirao je u dobi od svega dvadeset i četiri godine, a iste je godine režirao još dva dugometražna filma, u kojima je razvidan utjecaj njegova kazališnog iskustva i Jean-Luc Godarda. 

Već tada, od kraja šezdesetih, Rainer Werner Fassbinder počeo je graditi kvantitativno i kvalitativno iznimno bogat opus kao jedan od prvaka novog njemačkog filma koji je okupljao autore poput Wernera Herzoga, Wima Wendersa, Volkera Schlöndorfa i dr. Na  prijelazu u 1970te okreće se melodrami, ponajviše pod utjecajem Douglasa Sirka, čijoj je revalorizaciji ključno pridonio. 

U tim filmovima Fassbinder se bavi brojnim društveno relevantnim temama, a za Strah jesti dušu (1974) osvaja nagradu kritike na filmskom festivalu u Cannesu. U trećoj, posljednjoj fazi stvaralaštva kojom je stekao međunarodnu afirmaciju režirao je trilogiju o poratnoj Njemačkoj usredotočenu na središnje ženske likove (Brak Marije Braun, Lola, Čežnja Veronike Voss). 

Televizijsku seriju Berlin Alexanderplatz koju čini 14 nastavaka, Fassbinder je snimao punih godinu dana u zapadnonjemačko-talijanskoj koprodukciji. Riječ je o ekranizaciji istoimenog romana Afreda Döblina, modernističkog klasika iz 1929, visoko respektiranog kao jednog od ključnih predstavnika tzv. romana (vele)grada, oslonjen na tehniku filmske montaže. 

Rainer Werner Fassbinder je spomenuti roman prvi puta čitao u dobi od 14 godina i bio njime fasciniran. Štoviše, izjavio je da mu je taj roman pomogao preživjeti njegov „ubojiti pubertet“. Na neki način je sebe vidio u središnjem liku Franza Biberkopfa, sitnog svodnika izrazite naivnosti na udaru onih koji ga neposredno okružuju, ali i cijelog društvenog sistema.

Berlin kojim se autor bavi u svojoj adaptaciji romana svijet je društvene margine i podzemlja, ispunjen snažnim emocijama, bizarnošću i perverzijama, a središnji Fassbinderov interes osebujni je erotski trokut. Spomenuta serija koju je autor smatrao dugometražnim igranim filmom, po mnogima predstavlja vrhunac njegova opusa. 

Kino Tuškanac će Berlin Alexanderplatz prikazati u nastavcima, po dvije projekcije dnevno, osim prvog nastavka te čuvenog dvosatnog epiloga. Zagrebačka publika će tako krajem ožujka imati jedinstvenu priliku na velikom platnu pogledati seriju velikana njemačke i svjetske kinematografije.