Luis Buñuel

22.02.1900, Calanda, Španjolska - 29.07.1983, Ciudad de Mexico, Meksiko

 

Director

Redatelj, scenarist, producent, otac filmskoga nadrealizma, njegov najznačajniji autor i snažni kritičar crkve, ustaljenih društvenih normi i konformizma. Kao dijete pohađao je isusovačku školu, a kasnije upisuje studij književnosti i filozofije u Madridu. Tamo se upoznaje s filmom, učlanjuje u prvi španjolski kino klub i piše filmske kritike. Godine 1925. odlazi u Pariz gdje prilazi krugu nadrealista u kojem su Salvador Dali i André Breton. Asistira redatelju Jeanu Epsteinu na Mauprat (1926) i Pad kuće Usher (La chute de la maison Usher, 1928), a potom u suradnji s Daliem režira kratkometražni film Andaluzijski pas (Un chien andalou, 1929), remek djelo filmskog nadrealizma. Njegov slijedeći, samostalno režiran, film Zlatno doba (L' Âge d'or, 1930), bio je zabranjen, a većina kopija uništena. Uslijedio je kratkometražni dokumentarni film Zemlja bez kruha (Las hurdes, 1933), nakon kojeg se pridružio republikancima. Nakon njihovog poraza u građanskom ratu 1939. Buñuel odlazi u dugotrajni egzil. U New Yorku radi u Muzeju moderne umjetnosti, a tek 1946. dobiva i prihvaća ponudu za režiranje filmova u Meksiku. Film Zaboravljeni (Los olvidados, 1950.) mu donosi nagradu za režiju u Cannesu 1951. godine, a 1956. odlazi iz Meksika u Pariz. Viridiana (1961) je prvi film koji snima u Španjolskoj nakon dugo vremena. Važniji filmovi su mu Anđeo uništenja (El ángel exterminador, 1962), posljednji kratki film Simón del desierto (1965), Dnevnik jedne sobarice (Le journal d'une femme de chambre, 1964), njegov prvi film u boji Ljepotica dana (Belle de jour, 1967) donio mu je Zlatnog lava na filmskom festivalu u Veneciji 1967. godine, te Tristana (1970), snimljena u Španjolskoj; Diskretni šarm buržoazije (Le charme discret de la bourgeoisie, 1972) koji mu je donio Oskara za najbolji strani film 1973. i posljednja dva filma Fantom slobode (Le fantôme de la liberté, 1974) i Taj mračni predmet želje (Cet obscur objet du désir, 1977).

Filmografija

Taj mračni predmet želje (Cet obscur objet du désir, 1977)
Fantom slobode (Le fantôme de la liberté, 1974)
Diskretni šarm buržoazije (Le charme discret de la bourgeoisie, 1972)
Tristana (1970)
Mliječni put (La voie lactée, 1969)
Ljepotica dana (Belle de jour, 1967)
Šimun iz pustinje (Simón del desierto (1965)
Dnevnik jedne sobarice (Le journal d'une femme de chambre, 1964)
Anđeo uništenja (El ángel exterminador, 1962)
Viridiana (1961)
Djevojka (The Young One, 1960)
Groznica silazi u El Paou (La fièvre monte à El Pao, 1959)
Nazarín (1959)
Smrt u vrtu (La mort en ce jardin, 1956)
To se zove zora (Cela s'appelle l'aurore, 1956)
El río y la muerte (1955)
Zločinački život Archibalda de la Cruza (Ensayo de un crimen/La vida criminal de Archibaldo de la Cruz, 1955)
Pustolovine Robinsona Crusoea (Las aventuras de Robinson Crusoe, 1954)
Orkanski visovi (Cumbres borrascosas, 1954)
La illusión viaja en tranvía (1954)
On (El, 1953)
Grubijan (El bruto, 1953)
Una mujer sin amor (1952)
Uznesena (Subida al cielo, 1952)
Kći obmane (La hija del engaño, 1951)
Susana (1951)
Zaboravljeni (Los olvidados, 1950)
El gran Calavera (1949)
Gran Casino (1947)
Zemlja bez kruha (Las hurdes, 1933)
Zlatno doba (L' age d'or, 1930)
Andaluzijski pas (Un chien andalou, 1929)


Filmovi redatelja

Andaluzijski pas

(Un chien andalou, 1929)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Albert Duverger
Sadržaj:

Filmski klasik nadrealizma i redateljski prvijenac Luisa Buñuela rađen u suradnji sa Salvadorom Dalíjem. Prema Buñuelu, film je nastao kao razrada dva njihova sna, a čini ga niz uglavnom nepovezanih nadrealnih slika, bez linearne naracije.

c/b, 17 min

Viridiana

(1961)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: José F. Aguayo
Sadržaj:

Viridiana je časna sestra početnica koju, tik pred davanje konačnoga zavjeta, nadređena časna sestra natjera da posjeti svog ujaka Jorgea koji ju je dotad uzdržavao. Budući da Viridiana sliči na njegovu pokojnu suprugu Jorge ju raznim načinima pokušava nagovoriti da ostane s njim na imanju... Buñuelov prvi film snimljen u Španjolskoj nakon dvadesetpetogodišnjeg izgnanstva, nagrađen Zlatnom palmom na filmskom festivalu u Cannesu 1961. godine.

c/b, HD, 90 min

Anđeo uništenja

(El ángel exterminador, 1962)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Gabriel Figueroa
Sadržaj:

Gorka satira visoke klase u kojoj pratimo postupnu degeneraciju skupine otmjenih ljudi sve do divljaka životinjskog ponašanja. Film započinje dolaskom nekolicine gostiju na večeru. Svi su svečano odjeveni i čini se da se dobro zabavljaju. Nakon večere povlače se u salon gdje odjednom spoznaju da je sva posluga nestala, a oni iz nekog razloga fizički nisu sposobni napustiti sobu, iako su sva vrata i prozori otvoreni.

c/b, 95'

Šimun iz pustinje

(Simón del desierto, 1965)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Gabriel Figueroa
Sadržaj:

Radnja je smještena u V. stoljeće, a glavni junak je pustinjak Simón. On je duboko religiozan kršćanin te se, želeći biti bliži Bogu, popne na stup usred pustinje. Tamo mu se ukazuje vrag testirajući njegovu vjeru. Svaki puta dolazi u drugom obliku: kao žena, pastir pa i svećenik, no Simón ga svaki puta prozre. Na kraju ga vrag odvodi u disko u New Yorku šezdesetih godina prošlog stoljeća.

c/b, 45 min

Zlatno doba

(L' Âge d'or, 1930)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Albert Duverger
Sadržaj:

Prvi samostalni redateljski rad Luisa Buñuela jedan je od najpoznatijih predstavnika filmskog nadrealizma. Zlatno doba Buñuelova je kritika religije i buržoazije koja započinje kao dokumentarni film o škorpionima, a temeljni motiv pak čini ljubavni par koji konstantno biva ometan u pokušajima vođenja ljubavi.

c/b, 16 mm, 60 min

To se zove zora

(Cela s'appelle l'aurore, 1955)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Robert Lefebvre
Sadržaj:

Dobrodušni doktor Valerio smješten je na jedan mediteranski otok gdje živi sa suprugom. Uvijek je spreman pomoći drugim ljudima te je zgrožen načinom na koji vlasnik tvornice iskorištava otočane. Dolazak lijepe strankinje Clare označit će početak promjena u njegovom životu. Zaljubljuje se u nju te ga supruga napušta, a odlučuje se suprotstaviti i vlasniku tvornice...

c/b, 35 mm, 102 min

Djevojka

(The Young One, 1960)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Gabriel Figueroa
Sadržaj:

Traver, mladi crni glazbenik, u bijegu nakon lažne optužbe za silovanje stiže na izolirani otok. Na njemu žive sredovječni Miller i četrnaestogodišnja Evalyn, kojoj je nedavno preminuo djed. Miller trenutno brine o njoj, namjeravajući ju i oženiti. U njegovu odsustvu, Traver upoznaje Evalyn i daje joj novac u zamjenu za potrebne mu namirnice i pištolj. Saznavši za taj posjet, Miller ga odluči potražiti i ubiti. No, uskoro na otok dolazi i svećenik po Evalyn...

c/b, 35 mm, 95 min

Dnevnik jedne sobarice

(Le journal d'une femme de chambre, 1963)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Roger Fellous
Sadržaj:

Pratimo život Céléstine, sobarice koja tridesetih godina prošlog stoljeća dolazi na seosko imanje raditi za obitelj Monteil. Obitelj čine gospodin Rabour, koji ima fetiš na cipele, njegova frigidna kći i kćerin suprug koji pak naganja sluškinje. Céléstine će se morati naučiti snalaziti u novom okruženju kojeg čine još i lugar Joseph, fašist koji joj udvara te susjed, umirovljeni oficir koji naprosto ne podnosi gospodina Monteila.

c/b, 35 mm, 101 min

Ljepotica dana

(Belle de jour, 1967)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Sacha Vierny
Sadržaj:

Séverine je mlada lijepa žena, netom udana za doktora. I iako voli supruga, dosađuje se u braku i suprug ju seksualno nimalo ne zanima. S druge strane, ona počinje imati živopisne seksualne fantazije, koje polako počinje i ostvarivati zaposlivši se u obližnjem bordelu pod imenom Ljepotica dana. Ili je i to tek dio njezine mašte? Film je nagrađen Zlatnim lavom na filmskom festivalu u Veneciji 1967. godine.  

boja, 35 mm, 101 min

Mliječni put

(La voie lactée, 1968)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Christian Matras
Sadržaj:

Dvojica hodočasnika, Pierre i Jean putuju na sjever Španjolske, u svetište Santiago de Compostella. Putem njihova vjera biva iskušavana šarolikim spektrom susreta sa svećenicima, časnim sestrama, Isusom Kristom, Djevicom Marijom, Marquis De Sadeom, vragom...

boja, 35 mm, 101 min

Taj mračni predmet želje

(Cet obscur objet du désir, 1977)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Edmond Richard
Sadržaj:

Posljednji film Luisa Buñuela priča je o odnosu Mathieua i Conchite. On je bogati sredovječni Francuz, a ona njegova bivša devetnaestogodišnja sobarica koja ga privlači i koja se s njim igra mačke i miša. Njezinu ulogu tumače dvije glumice, a povijest njihova odnosa prepričava Mathieu za vrijeme vožnje vlakom, koju je započeo prethodno izlivši kantu vode na mladu djevojku na peronu.

boja, 35 mm, 102 min

Diskretni šarm buržoazije

(Le charme discret de la bourgeoisie, 1972)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: Edmond Richard
Sadržaj:

Društvena satira nagrađena Oscarom u kategoriji najboljeg stranog filma 1973. godine. Centralna tema filma vrti se oko pokušaja skupine dobrostojećih prijatelja i poznanika da se nađu zajedno na večeri. Taj ustaljen i ni po čemu poseban društveni događaj pokazat će se praktički neostvarivim kada razne prepreke počnu iskakati jedna za drugom.

35 mm, boja, 102 min

Tristana

(Španjolska, Italija, Francuska, 1970)

Režija: Luis Buñuel
FOTOGRAFIJA: José F. Aguayo
Sadržaj:

Nakon smrti majke, mlada Tristana ostaje siroče te je posvaja Don Lope, ugledni sredovječni intelektualac i ateist. Isprva je tretira kao kćer, no brzo je počne doživljavati kao ženu i zavodi je. S vremenom Tristana sazrijeva i počinje željeti slobodu. Zaljubljuje se u mladog umjetnika s kojim odlazi. Nakon što se razboli te ostaje bez noge, vraća se Don Lopeu, no njihov odnos moći više nije isti kao prije. Film je bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma &scar...

boja, 99'
Vidi cijeli program