Dolina smrti
Zabriskie point, igrani, drama, SAD, 1970
REŽIJA: Michelangelo Antonioni
ULOGE:
Mark Frechette (Mark),
Daria Halprin (Daria),
Paul Fix (vlasnik kafića),
Rod Taylor (Lee Allen),
G.D. Spradlin (Leejeva suradnica),
Bill Garaway (Morty),
Kathleen Cleaver (Kathleen)
SCENARIJ:
Michelangelo Antonioni,
Fred Gardner,
Sam Shepard,
Tonino Guerra,
Clare Peploe
FOTOGRAFIJA:
Alfio Contini
GLAZBA:
Jerry Garcia,
Pink Floyd
MONTAŽA:
Franco Arcalli
Sadržaj:
Krajem 60-ih i na samom početku 70-ih godina prošlog stoljeća u Americi je bilo razdoblje rađanja hipi pokreta, velikih studentskih nemira i prosvjeda protiv rata u Vijetnamu. Među studentima sveučilišta u Los Angelesu, koji se dogovaraju na koji način djelovati i kamo usmjeriti to djelovanje, je i mladi Mark, usamljen i buntovan momak koji je praktički odustao od studija i koji za život zarađuje upravljajući viličarom. On je gorljivi ljevičar koji s radikalnim studentima dijeli uvjerenja i sobu te koji se, nakon što odluči napustiti studentski plenum, uključi u sukob studenata i policije koja je bacila suzavac, te u naguravanju i neredima pištoljem koji je prethodno nabavio ustrijeli policajca. Odlučivši se na bijeg, Mark ukrade mali avion te se njime zaputi u Dolinu smrti. Stigavši u pustinju, Mark će upoznati atraktivnu Dariu, djevojku koja je tajnica i ljubavnica utjecajnog poduzetnika Leeja Allena te s kojom će nastaviti putovanje do Zabriskie Pointa, područja drevnih jezerskih korita.
Angažirana pustolovna egzistencijalna drama suscenarista i redatelja Michelangela Antonionija jedini je njegov američki film, u vrijeme realizacije kojeg je redatelj uživao ugled jednog od najznačajnijih svjetskih filmaša. Zahvaljujući tome što je njegovo prethodno ostvarenje, enigmatična drama s elementima trilera Povećanje, ostvarila veliki komercijalni uspjeh te uz osvojenu Zlatnu palmu dobila dvije nominacije za Oscara i jednu za Zlatni globus, studio MGM je Antonioniju za realizaciju Zabriskie Pointa ponudio za ono vrijeme prilično visok proračun od sedam milijuna dolara, očekujući da će autor filmom za tadašnju američku kontrakulturu, hipi pokret i radikalne prosvjednike protiv vijetnamskog rata napraviti ono što je Povećanjem napravio za ´swingin London´. U realizaciji filma, za koji scenarij supotpisuju Sam Shepard (Pariz, Texas), Tonino Guerra (Povećanje, Kaos braće Taviani), Franco Rossetti (Django) i Clare Peploe (Bertoluccijev Mjesec), autor je inzistirao na autentičnosti, od uporabe pjesama tada najpopularnijih bendova na soundtracku filma (Rolling Stones, Pink Floyd, Grateful Dead) preko pojavljivanja stvarnih radikalnih ljevičara, protagonista tadašnjih zbivanja poput istaknute pripadnice Crnih pantera Kathleen Cleaver, do izbora naturščika za tumače dvoje središnjih likova. Marka tako interpretira Mark Frechette, mladić koji je i sam bio pripadnik jedne komune, da bi nekoliko godina nakon snimanja filma zbog pokušaja pljačke dospio u zatvor, gdje je i preminuo 1975. godine. Na ideju za snimanje Zabriskie Pointa Antonioni je došao još 1966., tijekom američke promocije Povećanja, nakon što je u novinama pročitao tekst o mladiću koji je ukrao avion i njime se zaputio u pustinju Arizone. No kad sam nije uspijevao napisati zadovoljavajući scenarij, u pomoć je pozvao Sheparda i ostale koji su mu pomogli, te je snimanje započelo tijekom ljeta 1968. godine. Zabriskie Point predstavlja klasični primjer filmskog modernizma i avangarde, ostvarenje koje obiluje mistikom i simbolikom te koje je u vrijeme premijere bilo odveć moderno i radikalno, zbog čega je ostvarilo komercijalni (manje od milijun dolara zarade na kino-blagajnama), ali dijelom i kritičarski neuspjeh.
boja, 113'