Element zločina

Forbrydelsens element, igrani, drama, triler, Danska, 1984

REŽIJA: Lars Von Trier

Element zločina

ULOGE:
Michael Elphick (Fisher),
Esmond Knight (Osborne),
Me Me Lai (Kim),
Jerold Wells (Kramer),
Ahmed El Shenawi,
Astrid Henning-Jensen

SCENARIJ:
Lars von Trier,
Niels Vørsel

FOTOGRAFIJA:
Tom Elling

GLAZBA:
Bo Holten

MONTAŽA:
Tómas Gislason

Sadržaj:

Tijekom prve polovine 80-ih godina prošlog stoljeća britanskog detektiva imenom Fisher zatječemo u Kairu, gdje se pokušava prisjetiti svog posljednjeg slučaja u kojem je lovio ubojicu. Želeći rekonstruirati svoja sjećanja, Fisher se odluči podvrgnuti hipnozi, da bi mu ubrzo uz uspomene na lov na serijskog asasina zvanog ´Loto ubojica´ navrla i sjećanja na Europu kao kontinent. Dok se prisjeća da je ´Loto ubojica´ najprije davio a potom i sakatio mlade djevojke koje su prodavale srećke, po čemu je i dobio nadimak, Europa koje se Fisher sjeća kao u snu je mračna i raspadajuća distopija. Da bi ušao u trag ubojici, Fisher će se početi služiti i kontroverznim metodama navedenim u knjizi Element zločina (The Element of Crime), koju je napisao njegov osramoćeni mentor Osborne. U toj je knjizi Osborne opisao kako je pokušavao ući u trag ubojici koji je ubijao na isti način kao i ´Loto ubojica´, ali koji je navodno u međuvremenu poginuo u automobilskoj nesreći. A u lovu na serijskog asasina Fisheru će se pridružiti prostitutka Kim, djevojka koja je s ´Loto ubojicom´ dobila dijete. No dok traga za zločincem, Fisher će početi shvaćati da se postupno i sam počinje ponašati poput serijskog ubojice.

Godine 1984. prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu, na kojem je autor osvojio Tehničku Veliku nagradu, te godinu kasnije ovjenčana prestižnom danskom filmskom nagradom Robert u sedam kategorija, uključujući onu za najbolji film, neobična neonoirovska krimi-drama suscenarista i redatelja Larsa von Triera njegovo je debitantsko dugometražno ostvarenje. Ujedno je i riječ o prvom segmentu njegove trilogije Europa ili trilogije E, koja je tijekom sljedećih sedam godina zaokružena naslovima Epidemija i Europa. Pozornost kritike von Trier je privukao već svojim diplomskim radom, srednjometražnom ratnom dramom Slike oslobođenja (Befrielsesbilleder) iz 1982. godine, da bi upravo Element zločina označio prijelomnu točku u njegovoj karijeri. Posrijedi je nekonvencionalan neonoirovski krimić u kojem se zbivanja stalno odigravaju tijekom noći, pri snimanju kojeg su intenzivno korišteni filteri, čime je postignuta konstantna zlatnožuta i povremeno gotovo narančasta boja slike. Riječ je o filmu sporog ritma i nadrealne priče koji je režiran izuzetno sugestivno, zahvaljujući čemu često posjeduje hipnotičku snagu. Sam von Trier rekao je da je pri radu na filmu bio nadahnut poetikom Andreja Tarkovskog, a na vizualnoj i simboličkoj razini moguće je pronaći sličnosti i s ostvarenjima avangardnog britanskog filmaša Petera Greenawaya. U trilogiji Europa von Trier je kreirao tjeskobnu i apokaliptičnu sliku našeg kontinenta i njegove distopijske budućnosti, a premda segmenti trilogije nisu narativno povezani, njihove poveznice su autorovo stilsko eksperimentiranje kao i tematiziranje socijalne i moralne krize Europe u tadašnjem i prošlom vremenu, ali i onom budućem. Kao zanimljivost vrijedi izdvojiti scenu u kojoj jedan od likova recitira brojalicu u kojoj se izgovara fraza ´The House That Jack Built´(Kuća koju je sagradio Jack), a tako glasi naslov zasad posljednjeg redateljeva ostvarenja.

boja, 104'

Trailer