Epidemija

Epidemic, igrani, drama, horor, Danska, 1987

REŽIJA: Lars Von Trier

Epidemija

ULOGE:
Lars von Trier (dr. Mesmer),
Niels Vørsel,
Allan De Waal,
Ole Ernst,
Michael Gelting,
Colin Gilder,
Udo Kier

SCENARIJ:
Lars von Trier,
Niels Vørsel

FOTOGRAFIJA:
Henning Bendtsen

GLAZBA:
Peter Bach

MONTAŽA:
Thomas Krag,
Lars von Trier

Sadržaj:

Radeći na svom novom filmskom projektu, scenaristi Lars i Niels izgube jedini primjerak scenarija naslovljenog Policajac i kurva. Zbog toga smjesta prionu na pisanje novog scenarija, priče o epidemiji odnosno o izbijanju bolesti nalik kugi. U toj priči protagonist je liječnik Mesmer, djelatnik medicinskog fakulteta koji samoinicijativno i unatoč protivljenju nadređenih stiže u jedno njemačko selo da bi mještanima pomogao u borbi protiv zarazne bolesti. U tom trenutku detalji iz scenarija na kojem rade Lars i Niels počinju se preplitati s događajima iz stvarnog života, u kojem se počinje širiti slična zaraza. Zbog toga dvojica scenarista odluče otputovati u Njemačku, gdje će upoznati čovjeka koji će im iz prve ruke opisati savezničko bombardiranje Kölna tijekom Drugog svjetskog rata. Nakon što se vrate s puta, Niels otiđe u bolnicu gdje se podvrgne manjem kirurškom zahvatu, a Lars na njegov nagovor odluči potražiti Pallea, patologa koji obavlja obdukciju na čovjeku koji je nedavno umro od nepoznate bolesti. Kad se naposljetku Lars i Niels nađu na večeri sa svojim producentom, otkrit će mu da su za širenje zaraze možda i najveću odgovornost snose liječnik Mesmer i njegov medicinski pribor.

Godine 1987. prikazana u programu Izvjestan pogled festivala u Cannesu, horor-drama Epidemija središnji je segment trilogije Europa ili E suscenarista i redatelja Larsa von Triera. Drugi redateljski i (su)scenaristički projekt u karijeri redatelja koji je scenarij supotpisao s Nielsom Vørselom, svojim tijekom 80-ih stalnim suradnikom s kojim će kasnije realizirati i hvaljenu seriju Kraljevstvo, slabije je zapažen i u cjelini manje uspio segment trilogije koju zaokružuju naslovi Element zločina i Europa. U dijelom autobiografskom ostvarenju usmjerenom na pisanje scenarija, u kojem von Trier i Vørsel glume same sebe, odnosno scenariste identičnih prezimena, te koje funkcionira i kao lažno metafikcijsko djelo u kojem se glavna filmska priča prepliće sa scenama iz filma na kojem protagonisti rade, von Trier je ostvario dvostruki glumački angažman, jer glumi i odmetnutog liječnika Mesmera koji pokušava izliječiti modernu epidemiju. Djelo u kojem je von Trier ostvario prvu suradnju s glumcem Udom Kierom, koji interpretira samog sebe i koji će kasnije nastupiti u nizu redateljevih filmova, od Medeje i Europe do Manderlaya i Nimfomanke, nekovrsna je eksperimentalna art-horor fantazija koju je autor snimio unatoč ozbiljnim problemima u zatvaranju financijske konstrukcije projekta i više ponuda za druge angažmane. U tematskom i značenjskom fokusu filma su nesvjesni slojevi europske duše, ponajprije Nijemaca koji su izišli iz Drugog svjetskog rata, a von Trier i Vørsel nacizam prikazuju kao zarazu nalik kugi, kao pošast koja je sve zahvatila, kao nešto što jest poteklo iz Njemačke ali je zapravo opće, neograničeno prostorom, poviješću i politikom, nešto čije klice prema autorima u sebi nosi svaki čovjek. Nakon ekstravagantnog debitantskog krimića Element zločina, von Trier je u sugestivno režiranoj Epidemiji, čija je priča podijeljena u pet dana i koja je realizirana kao svojevrsna pokazna vježba snimanja filma s ograničenjem niskog proračuna, demonstrirao neke stilske i izvedbene osobine koje će mu desetak godina kasnije u okviru Dogme 95 priskrbiti titulu ´Dreyera devedesetih´.

c/b, boja, 106'