Nadnica za strah
Le salaire de la peur, igrani, drama, triler, Francuska, Italija, 1953
REŽIJA: Henri-Georges Clouzot
ULOGE:
Yves Montand (Mario),
Charles Vanel (Jo),
Folco Lulli (Luigi),
Peter van Eyck (Bimba),
Véra Clouzot (Linda)
SCENARIJ:
Henri-Georges Clouzot,
Jérôme Géronimi (prema romanu Georgesa Arnauda)
FOTOGRAFIJA:
Armand Thirard
GLAZBA:
Georges Auric
Sadržaj:
U gradu Las Piedras u Južnoj Americi tijekom prve polovine 50-ih godina prošlog stoljeća, četvorica siromašnih europskih pustolova odluče prihvatiti vrlo zahtjevnu i neugodnu poslovnu ponudu. Žele li se domoći nadnice od dvije tisuće dolara, Korzikanac Mario, Parižanin M. Jo, Nijemac Bimba i Talijan Luigi moraju do nekoliko stotina kilometara udaljenih izvora nafte za naftnu tvrtku Southern Oil Company kojom upravlja Bill O´Brien prevesti dva kamiona s nitroglicerinom. Dok ih put vodi vrlo nekvalitetnim cestama i teško pristupačnim terenom, grubi momci shvaćaju da su se prihvatili možda i neizvedivog zadatka transporta smrtonosnog tereta. Istodobno, svi oni imaju različite planove koje žele ostvariti teško zarađenim novcem, a Mariju je najviše na pameti njegova ljubavnica Linda. No sa svakim novim prijeđenim kilometrom sve više shvaćaju da možda nikad neće stići na cilj.
Godine 1953. na festivalu u Cannesu ovjenčana Grand Prixom, pretečom dvije godine kasnije uvedene Zlatne palme, i Posebnim priznanjem za glumački nastup Charlesa Vanela, te nagrađena berlinskim Zlatnim medvjedom i nominirana za nagradu BAFTA u kategoriji najboljeg filma, sjajna psihološka triler-drama glasovitog Henrija-Georgesa Clouzota (Gavran, Demoni) impresivna je adaptacija istoimenog romana francuskog književnika Georgesa Arnauda. Riječ je o jednom od najboljih filmova svih vremena, koji podjednako imponira dramaturškom kompaktnošću i savršenim ritmom naracije koji otkucava poput paklene naprave, kao i suptilnim psihološkim profiliranjem protagonista obilježenih intrigantnim i tjeskobnim egzistencijalnim motivima i socijalnim kontekstom. Djelo čvrste narativne strukture koje funkcionira i kao dojmljiva karakterna studija odlikuju i iznimno efektno gradiranje suspensa, što gledateljeve živce dovodi do ruba pucanja, izuzetno sugestivna režija koja nevjerojatno spretno koristi skučeni prostor kabine kamiona, ekspandirajuće ozračje pesimizma i fatalizma, izvrsna glazba hvaljenog Georgesa Aurica (Praznik u Rimu) i podjednako uspjela fotografija Clouzotova stalnog suradnika Armanda Thirarda (I Bog stvori ženu) te impresivne glumačke interpretacije. Ravnopravni partneri slavnog Yvesa Montanda (Z, Izbor oružja) su pouzdani Charles Vanel (Drž´te lopova), pouzdani Peter van Eyck (1000 očiju doktora Mabusea, Špijun koji se sklonio u zavjetrinu) i znani Folco Lulli (Estera i kralj).
c/b, 131'