Rio Lobo

igrani, western, SAD, Meksiko, 1970

REŽIJA: Howard Hawks

Rio Lobo

ULOGE:
John Wayne (pukovnik Cord McNally),
Jorge Rivero (kapetan Pierre Cordona),
Jennifer O'Neill (Shasta Delaney),
Jack Elam (Phillips),
Christopher Mitchum (narednik Tuscarora Phillips),
Victor French (Ketcham)

SCENARIJ:
Burton Wohl,
Leigh Brackett

FOTOGRAFIJA:
William H. Clothier

GLAZBA:
Jerry Goldsmith

MONTAŽA:
John Woodcock

Sadržaj:

Nedugo pred okončanje Američkog građanskog rata unionistički vlak s pošiljkom zlata biva opljačkan od strane pripadnika Konfederacije predvođenih satnikom Pierreom Cordonom i narednikom Tuscarorom Phillipsom. Tijekom pljačke smrtno je ranjen poručnik Ned Forsythe, a na temelju načina na koji je prepad izveden može se pretpostaviti da su pljačkaši imali ključnog pomagača iznutra. Stoga pukovnik Cord McNally, Forsytheov kolega i blizak prijatelj koji je kao i on pratio pošiljku, zaključi da u vojničkim redovima postoji izdajnik ili više njih koji su neprijateljskoj strani dojavili o prolasku vlaka. Nakon što rat ubrzo završi, Cord će u Teksasu slučajno stupiti u kontakt sa satnikom Cordonom i narednikom Phillipsom, dojučerašnjim neprijateljima koji će mu sad neočekivano postati saveznicima. Naime, Cord traga za izdajnikom iz sjevernjačkih redova, a Cordona i Phillips su mu spremni pomoći u potrazi. Potraga će svu trojicu ubrzo dovesti u gradić Black Thorne, čiji su mještani nemoćni pred terorom korumpiranog šerifa Toma Hendricksa. Mještani trebaju zaštitu koju bi im upravo Cord s dvojicom ortaka mogao pružiti.

Vestern Rio Lobo posljednje je ostvarenje velikog američkog redatelja Howarda Hawksa, filmaša koji je u svojim djelima zazirao od introspekcije i krupnih planova, te koji je demonstrirao praktični pogled na svijet, zbog čega su ga mnogi držali „najameričkijim” holivudskim redateljem. Markantne autorske osobine u Hawksovu opusu 50-ih je godina otkrila francuska filmska kritika, koja ga je baš kao i Hitchcocka proglasila paradigmatičnim filmskim autorom, da bi ga potom uvrstila među tzv. „velike pripovjedače” klasičnog filma, te je on postao i jedan od prvih kultnih redatelja. Posrijedi je završno poglavlje njegove neformalne trilogije koju zaokružuju naslovi Rio Bravo i El Dorado, film koji se kao i prethodnik El Dorado u kreiranju likova i zbivanja nadahnuo autorovim klasikom Rio Bravo, u tolikoj mjeri da se Rio Lobo nerijetko navodi kao njegov neslužbeni prepravak. Ipak, neobični su za klasične vesterne neuobičajeno eksplicitni nasilni prizori, što se u vrijeme premijere tumačilo kao danak tada popularnim špageti-vesternima, ili pak kao njihov odraz. Premda je riječ o najslabijem segmentu neformalne trilogije, posrijedi je svakako vrlo uspjelo ostvarenje sigurne i sugestivne režije, markantnih likova i njihovih intrigantnih odnosa, vrlo dobrog ritma, uobičajeno autoritativnog nastupa Johna Waynea te raspoloženih nastupa sporedne glumačke postave u kojoj su i tada mlada Jennifer O´Neil (Skeneri Davida Cronenberga) te glumac posebne fizionomije Jack Elam (Poljubac smrti Roberta Aldricha, Utrka Cannonball Hala Needhama), kojem su domaći filmofili svojedobno nadjenuli nadimak Ćoro. U liku meksičke djevojke Amelite pojavljuje se tada mlada Sherry Lansing, koja se ubrzo posvetila karijeri producentice koja će kulminirati uspješnim vođenjem studija Paramount Pictures.

boja, 114'