Od petka 14. do ponedjeljka 17. listopada u Zagrebu se održava 29. Tjedan češkog filma. Program ostvaren u suradnji s Veleposlanstvom Češke održat će se u kinu Tuškanac, a čine ga četiri suvremena naslova i tri netom restaurirana klasika.
29. Tjedan češkog filma počinje u petak u Zagrebu projekcijom nagrađivane biografske sportske drame Zátopek (2021) o životu i sportskoj karijeri Emila Zátopeka, prema nekima najvećeg atletičara svih vremena. Sugestivno režirano te dramaturški i narativno skladno komponirano djelo, na momente vrlo efektnog epskog zamaha, nose sigurna i uglavnom nadahnuta režija Davida Ondříceka, vrlo raspoložene glumačke interpretacije te dojmljiva fotografija i glazba.
Program se nastavlja u subotu komedijom Prvok, Šampon, Tecka i Karel (2021) cijenjenog suvremenog češkog dramatičara, kazališnog i filmskog redatelja Patrika Hartla. On je autor kojem leži prepoznatljivi češki smisao za humor, a komika u njegovim djelima je dinamična i šarmantna. Njegovi filmovi su vrstom humora ponajprije namijenjeni nešto starijim gledateljima, jer on sam drži da je češka filmska produkcija posljednjih godina pretrpana tinejdžerskim komedijama.
Restaurirani klasik Daleki put (1949) Alfréda Radoka bit će prikazan iste večeri. Ovaj iznimno značajan film se na inventivan i provokativan način bavi temama ratnih zala i strahota na dvjema simboličnim razinama: kao univerzalnom tragedijom Holokausta i kao individualnom odnosno intimnom tragedijom pojedinca. Ubrzo nakon premijere, film je zabranjen i „bunkeriran” na više od 40 godina, da bi nakon toga bio proglašen remek-djelom.
Među netom restauriranim kopijama na programu su i Ševe na žici (1969) Jiří Menzela, komedija ovjenčana Zlatnim medvjedom i nagradom FIPRESCI u Berlinu. U vrijeme završetka filma cenzura je već bila na djelu pa je na dulje od 20 godina završio u „bunkeru”. Posrijedi je politička alegorija i provokativna satira koja predstavlja britku kritiku onodobnog režima, pri čemu Menzel groteskne i apsurdne situacije vješto nadograđuje prepoznatljivim češkim humorom i neobičnom poetičnošću.
29. Tjedan češkog filma u nedjelju nudi i Atlas ptica (2021), intrigantnu dramu Olme Omerzua, slovenskog filmaša koji živi i radi u Pragu. Atlas ptica je neosporno ambiciozan u pokušaju križanja žanrova i u izlaganju kompleksne priče o turbulentnim odnosima unutar jedne obitelji, kao i unutar tvrtke koja se može shvatiti i kao šira obitelj. Omerzu je vješt pripovjedač i inteligentan redatelj koji umješno sve konce drži u rukama, a rezultat je cjelina vrlo dobrog ritma.
Među novijim češkim naslovima je i drama Zrcala u tami (2021), dugometražni prvijenac scenarista i redatelja Šimona Holýja. On za sebe tvrdi da je u radu nadahnut nasljeđem i poetikom češkog novog vala, a njegov debitantski film snimljen crno-bijelom fotografijom usmjeren je na par mladih protagonista koji se suočavaju s važnim egzistencijalnim pitanjima. Sigurno i razmjerno sugestivno režiran film odlikuju efektna atmosferičnost i odlični glumački nastupi.
Zadnji film programa u ponedjeljak bit će još jedan restaurirani klasik, izvrsna ratna drama Kočija za Beč (1966) Karela Kachyňe koji je u vrijeme premijere proglašavan kontroverznim. Neki su ga kritičari proglašavali „sramotnim ideološkim zlom”, antičeškim, antinjemačkim i antipartizanskim djelom, da bi 1968. bio zabranjen za distribuciju. Posrijedi je maestralno režiran film impresivne crno-bijele fotografije o okrutnosti i bezdušnosti rata.