Ante Babaja

06.10.1927, Imotski - 14.01.2010, Zagreb

 

Director
Ante Babaja, redatelj i scenarist, rođen je u Imotskom 6. listopada 1927. godine. Nakon završene srednje škole upisuje studij ekonomije i prava. Zahvaljujući poznanstvu s petnaest godina starijim Brankom Belanom ulazi u film. Tako je potkraj 1949. godine angažiran kao asistent Kreše Golika na njegovom prvom igranom filmu Plavi 9, a 1953. godine, kao volonter na setu, pritio je nastanak filmova istaknutih francuskih autora Christiana-Jaquea, Yvesa Ciampija i Jacquesa Beckera. Godine 1954. Belan ga uzima za pomoćnika u antologijskom Koncertu. Naredne godine režira prvi film, dokumentarističku impresiju Jedan dan na rijeci. Godine 1961. režira prvi igrani film Carevo novo ruho. Sredinom šezdesetih okreće se eksperimentalnom filmu i snima eksperimentalno - dokumentarne filmove Tijelo (1965), Kabina (1966) i Plaža (1966). Svoj najpopularniji i najčuveniji film Breza, temeljen na motivima Kolarovih pripovijetki, snima 1967. godine. U 1971. snima film Mirisi, zlato i tamjan, adaptaciju istoimenog romana Slobodana Novaka. Slijedi razdoblje u kome radi isključivo kao dokumentarist i tada nastaje dokumentarac Čuješ li me sada? nastavak njegova klasičnog dokumentarnog filma Čuješ li me? iz 1965. godine. Film Izgubljeni zavičaj (ponovno adaptacija djela Slobodana Novaka), po mnogima njegov najljepši film, realizira 1980. godine. Godine 1992. realizira film Kamenita vrata. Zbog različitih okolnosti, film zapravo nikada ni nije došao do publike. Bio je i dugogodišnji profesor na Akademiji za dramsku umjetnost u Zagrebu. Godine 1988. nagrađen je nagradom Vladimir Nazor za životno djelo. Osam godina kasnije, kulturna javnost odala mu je priznanje Vjesnikovom nagradom Jelen za životno djelo.

_______________________________________________________________





Podrijetlom s Visa, školovao se u Beogradu i Zagrebu, u kojem je maturirao i upisao studij ekonomije i prava. Filmom se počeo baviti 1949. asistirajući Kreši Goliku u dugometražnom igranom prvijencu Plavi 9, a kao režiser debitirao je 1955. kratkometražnim dokumentarnim filmom Jedan dan na Rijeci. Uslijedili su kratkometražni igrani filmovi Lakat, kao takav iz 1959. i Pravda (1962.). Dugometražni igrani debi ostvario je prilagodbom slavne bajke Hansa Christiana Andersena Carevo novo ruho (1961.). Sredinom šezdesetih posvetio se eksperimentalnom prosedeu što je rezultiralo eksperimentalno-dokumentarnim filmovima Tijelo (1965.), Kabina (1966.) i Plaža (1966.); u tom razdoblju nastao je i sugestivan dokumentarni film Čuješ li me? (1965.), koji je 1978. dobio dojmljiv nastavak Čuješ li me sad?. Brezu, njegov najpoznatiji i najcjenjeniji film, snimio je 1967. prema motivima Kolarovih pripovijetki, a režirao je i adaptacije djela Slobodana Novaka Mirisi, zlato i tamjan (1971.) i Izgubljeni zavičaj (1980.). Godine 1992. režirao je film Kamenita vrata. U osamdesetoj godini Babaja je snimio dugometražni dokumentarni film Dobro jutro. Osnivač je filmskog odsjeka na ondašnjoj Akademiji za kazalište, film i televiziju u Zagrebu (danas ADU), na kojoj je godinama predavao filmsku režiju. Skupina autora posvetila mu je monografiju Ante Babaja, objavljenu 2002. godine.




Program kratkometražnih filmova Ante Babaje



Izbor dokumentarnih filmova Ante Babaje



Kratkometražni filmovi Ante Babaje

Filmografija

Kamenita vrata (1992)
Izgubljeni zavičaj (1980)
Čuješ li me sad? (dokumentarni film) (1978)
Starice (dokumentarni film) (1976)
Čekaonica (dokumentarni film) (1975)
Basna (karatki film) (1974)
Mirisi, zlato i tamjan (1971)
Breza (1967)
Plaža (dokumentarni film)(1966)
Kabina (dokumentarni film) (1966)
Čuješ li me? (dokumentarni film) (1965)
Tijelo (dokumentarni film) (1965)
Putokazi stoje na mjestu (kratki film) (1964)
Ljubav (kratki film) (1963)
Jury (kratki film) (1962)
Pravda (karatki film) (1962)
Carevo novo ruho (1961)
Riječka luka (dokumentarni film) (1960)
Uradi sam dokumentarni film) (1960)
Lakat (kao takav) (kratki film) (1959)
Opasnost pri radu u lukama (dokumentarni) (1959)
Nesporazum (kratki film) (1958)
Pozdravi s Jadrana (dokumentarni film) (1958)
Moj dom (dokumentarni film) (1958)
Brod (dokumentarni film) (1957)
Ogledalo (igrani) (1955)
Jedan dan na rijeci (dokumentarni film) (1955)


Filmovi redatelja

Carevo novo ruho

(1961)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Oktavijan Miletić
Sadržaj:

Carevo novo ruho prvi je cjelovečernji igrani film Ante Babaje. Stilizirana parodija, nadahnuta bajkom Hansa Christiana Andersena, alegorija na totalitarizam, kult ličnosti vladara i ozračje sveopćeg uhođenja ondašnjeg doba (Titova Jugoslavija).

boja, 80 min

Breza

(Hrvatska, 1967)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Tomislav Pinter
Sadržaj:

Uoči projekcije u utorak, 19. travnja, uvodnu riječ održat će Juraj Kukoč, filmski arhivist. Potresna priča o nježnoj seoskoj djevojci Janici koju uništavaju primitivni uvjeti života i surovost međuljudskih odnosa. Ona je odbačena i neshvaćena od svog muža Marka Labudana, a suosjećanje nalazi jedino kod seoskog osobenjaka Jože Svetog. No, to nije dovoljno za opstanak u sredini gdje je nježnost nedopustiva slabost i sramota... Modernistički klasik Ante Babaje Breza, cijenjen jednako...

boja, digitalna restauracija, 91'

Mirisi, zlato i tamjan

(1971)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Janez Kališnik
Sadržaj:

U otočkom gradiću sredovječni intelektualac Mali i njegova supruga Draga već godinama njeguju staricu Madonu, nekadašnju veleposjednicu koju je komunistički režim razvlastio. Naporna briga za Madonu postaje jedini smisao ispraznog života Malog i Drage. Najgroteskniji film Ante Babaje, u kojem se uspjelo spajaju naturalizam i simbolizam, posebno fascinantan kao adaptacija predloška koji se po uobičajenim kriterijima smatra nefilmičnim (introspektivno-refleksivni Novakov roman). Ist...

c/b, 90'

Izgubljeni zavičaj

(1980)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

U središtu priče su otac i sin. Kroz retrospekcije sina, koji se vraća svom ishodištu, prikazano je nekoliko povijesnih razdoblja te sučeljavanje tih vremena i tragičnost junaka (oca i sina) i njihova odnosa... Film Izgubljeni zavičaj snimljen je na Cresu, a posebno se ističe odlični snimateljski rad Gorana Trbuljaka.

boja, 35 mm, 110 min

Kamenita vrata

(Hrvatska, Jadran film, 1992)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Razveden, otuđen i tankoćutan doktor Branko Boras piše knjigu o zagrobnom životu. Upoznaje srodnu dušu, misterioznu Anu, a stvarnost i mašta isprepleću se na njegovu putu u onostrano.  Igrani film Kamenita vrata godinama se navodio kao zagubljeno majstorsko djelo hrvatskog art filma i kasno djelo visokog modernizma u hrvatskoj kinematografiji, kao i "svojevrstan Babajin kreativni testament, u kojem su obuhvaćeni i majstorski isprepleteni gotovo svi elementi njegov...

boja, 35 mm, 101'

Pravda

(1962)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Tomislav Pinter
Sadržaj:

Tučnjava na ulici postavlja dilemu za prolaznike: umiješati se ili ne. Filozofična alegorija prema istoimenoj noveli Vladana Desnice. Produkcija: Zagreb film – Studio za dokumentarni film (SDF)

c/b, 10'22''

Tijelo

(Hrvatska, 1965)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Tomislav Pinter
Sadržaj:

Filmski esej o ljudskom tijelu – u zdravlju, bolesti, ljepoti, ružnoći, rođenju, smrti, ljubavi, sportu, odmoru, seksu, snazi, slabosti itd. Ante Babaja napravio je vrhunski primjerak filmskog eseja kakvome, prema riječima Ante Peterlića, „nije lako naći pandan ni u svjetskom filmu“. Inspiriran kratkim esejom Tijelo Tomislava Ladana, film nudi filozofski sveobuhvatnu sliku ljudskog tijela i onoga što ljudi misle o tijelu i prolaznosti bez da izrekne ijednu riječ tokom t...

c/b, 35 mm, 11'08''

Dobro jutro

(Hrvatska, 2007)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Ante Babaja, Goran Trbuljak, Tomislav Jagec
Sadržaj:

Velikan hrvatskog filma, Ante Babaja, malom amaterskom kamerom koju je dobio na korištenje, bilježi svoju svakodnevnicu u doma za starije osobe. Kadrove svakodnevice prekidaju isječci iz Babajinih filmova… Zadnji umjetnički pokušaj ostarjelog Ante Babaje pretvorio se u jedan od vrhunaca hrvatskog dokumentarnog filma. Kombinirajući isječke iz svojih filmova koji se bave temom smrti s emotivnim i duhovitim prizorima svojeg staračkog života Babaja je napravio nenametljivu stud...

boja, digitalno, 85'

Lakat kao takav

(Hrvatska, Jugoslavija, Zagreb film, 1959)

Režija: Ante Babaja
FOTOGRAFIJA: Hrvoje Sarić
Sadržaj:

Uoči projekcije u utorak, 19. travnja, uvodnu riječ održat će Juraj Kukoč, filmski arhivist. Dva brata blizanca suprotnih karaktera na različit se način snalaze u životu. Dok jedan beskrupuloznošću brzo dostigne uspjeh, drugi strada zbog svog poštenog ponašanja. Sve se promijeni kad drugi brat ode u školu laktarenja. Lakat (kao takav) jedan je iz sjajnog niza kratkometražnih satiričnih filmova o društvenim anomalijama koje je redatelj Ante Babaja napravi...

c/b, digitalna restauracija, 17'
Vidi cijeli program