Jean Renoir

Pariz, Francuska - 12.12.1979, Beverly Hills, Kalifornija, SAD

 

Director

Jean Renoir (rođen 15. rujna 1894. godine) francuski je redatelj, scenarist i glumac te sin impresionističkoga slikara Augustea Renoira. Studirao je matematiku i filozofiju, no 1913. godine priključio se konjici i već iduće godine položio ispit za časnika. Nedugo nakon početka Prvog svjetskog rata teže je ranjen u nogu, no ubrzo se vratio u rat, ovaj put kao pilot. Zbog lošega zdravlja povučen je iz aktivne službe te stacioniran u Parizu i tada počinje njegov interes za film. Nakon očeve smrti i po vjenčanju sa Catherine Hessling, modelom i glumicom, otvara produkcijsku kuću i snima prve, nijeme filmove u kojima glavne uloge dodjeljuje supruzi.

Ipak, tek s prvim zvučnim filmovima dobiva priznanje publike i postiže komercijalni uspjeh: Kučka (La chienne,1931), Les bas-fonds (1936), Velika iluzija (La grande illusion, 1937), jedan od njegovih najpoznatijih filmova i La bête humaine (1938), film noir snimljen prema romanu Émilea Zole. Film Pravila igre (La règle du jeu, 1939), satira tadašnjeg francuskog društva, prošao je lošije i kod publike i kritike te je nedugo nakon početka prikazivanja povučen iz distribucije i premontiran. Tek ranih šezdesetih film biva restauriran i ponovno distribuiran te prepoznat kao Renoirovo remek djelo. Rad na slijedećem filmu, Tosca, Renoir je bio prisiljen prekinuti zbog početka Drugog svjetskog rata. Kratko vrijeme služio je u filmskom odjelu francuske vojske, no nakon pada Francuske preko Lisabona otišao je u SAD. Tamo za studio 20th Century Fox režira dramu Močvara (Swamp water, 1941).

Uslijedili su The Land is Mine (1943), anti-nacistički film čija je radnja smještena u Francuskoj; The Southerner (1945) koji se smatra njegovim najboljim američkim filmom i za koji je nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg redatelja; The Diary of a Chambermaid (1946), adaptaciju romana Octavea Mirbeaua i The Woman on the Beach (1947), njegov posljednji američki film. The River (1951), snimljen u Indiji, njegov je prvi film u boji, a donio mu je i međunarodno priznanje. Slijedeća dva filma, Le carrosse d'or (1953) i French Cancan (1954) obilježila su njegov povratak u Europu i Francusku gdje je režirao i preostale filmove, Elena et les hommes (1956), Ručak na travi (Le déjeuner sur l”herbe, 1959), Zarobljeni kaplar (Le caporal épinglé, 1962) i Le testament du Docteur Cordelier (1959) te Le petit théâtre de Jean Renoir (1960) snimljen za televiziju.

Osim režijom, bavio se i pisanjem, posebno u kasnijem razdoblju života kada je teško nalazio financije za snimanje filmova. Godine 1962. objavio je knjigu sjećanja na oca Renoir, My Father, u kojoj je opisao njegov rad i utjecaj na sebe. Godine 1966. objavio je roman The Notebooks of Captain Georges i svoje memoare My Life and My Films 1974. godine. Sljedeće godine Američka filmska akademija dodjeljuje mu nagradu za doprinos filmu.

Filmografija

Un tournage à la campagne (1994)
Le petit théâtre de Jean Renoir (1970) (TV)
Le caporal épinglé (1962)
Le déjeuner sur l'herbe (1959)
Le testament du Docteur Cordelier (1959) (TV)
Elena et les hommes (1956)
French Cancan (1954)
Le carrosse d'or (1953)
The River (1951)
The Woman on the Beach (1947)
The Diary of a Chambermaid (1946)
The Southerner (1945)
This Land Is Mine (1943)
Swamp Water (1941)
La règle du jeu (1939)
La bête humaine (1938)
La Marseillaise (1938)
La grande illusion (1937)
Les bas-fonds (1936)
La vie est à nous (1936)
Le crime de Monsieur Lange (1936)
Partie de campagne (1936) (srednjemetražni)
Toni (1935)
Madame Bovary (1933)
Boudu sauvé des eaux (1932)
La nuit du carrefour (1932)
Chotard et Cie (1932)
La chienne (1931)
On purge bébé (1931)
Le bled (1929)
Le tournoi dans la cité (1928)
Tire au flanc (1928)
La petite marchande d'allumettes (1928) (srednjemetražni)
Marquitta (1927)
Nana (1926)
La fille de l'eau (1925)
Une vie sans joie (1924) (koredatelj)


Filmovi redatelja

Kučka

(La chienne, 1931)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Theodor Sparkuhl
Sadržaj:

Glavni lik Renoirova prvog zvučnog filma blag je bankovni činovnik zarobljen u braku s Adele, ženom teškog karaktera. Njegova jedina radost u životu je slikanje kojemu se odano prepušta svakoga vikenda. Jednoga dana na ulici Maurice spasi ženu od batina nepoznata muškarca ne znajući da je ona prostitutka, a taj, njemu nepoznati, njezin svodnik. Maurice se polako, ali sigurno zaljubljuje...

35 mm, c/b, 91 min

Chotard i kompanija

(Chotard et Cie, 1932)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Joseph-Louis Mundwiller, René Ribault
Sadržaj:

Chotard je bogati vlasnik trgovine čija se kćer Marie nedavno udala. Julien, novopečeni suprug i novi zaposlenik u trgovini, Chotardu nikako nije po volji. To traje sve dok Julien ne dobije prestižnu nagradu za pjesništvo i time Chotardovo odobrenje. No, kako Julien sve više vremena posvećuje sada neometanom pisanju pjesama, tako posao u trgovini ide sve lošije.

35 mm, c/b, 83 min

Toni

(1935)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Claude Renoir
Sadržaj:

Mladi Talijan Toni dolazi u Francusku i zapošljava se u kamenolomu. Smještaj nalazi kod Marie koja se zaljubljuje u njega, ali njemu za oko zapne Josefa. Nakon što Tonijev predradnik Albert siluje Josefu, Toni je odbija i ženi se s Marie. Da bi se izbjegao skandal, Albert oženi Josefu, no ona je nesretna u braku i utjehu potraži u ljubavniku Gabiju te zajedno planiraju bijeg.

35 mm, c/b, 100 min

Izlet

(Une partie de campagne, 1936)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Claude Renoir
Sadržaj:

Parižanin gospodin Dufour odvodi obitelj na jednodnevni izlet u prirodu. Tamo susreću dvojicu mladića, Henrija i Rodolphea. Gospodin Dufour odlazi na pecanje s Anatoleom, zaručnikom kćerke Henriette. Gospođi Dufour za to vrijeme društvo pravi Rodolphe, a Henriette i Henri veslaju do napuštena otoka gdje iskuse kratku romancu.

35 mm, c/b, 40 min

Velika iluzija

(La grande illusion, 1937)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Christian Matras
Sadržaj:

Tijekom Drugog svjetskog rata, dva francuska zrakoplovca oboreni su i zarobljeni. Potom su smješteni u kamp ratnih zarobljenika gdje do izražaja dolaze njihove klasne razlike. Poručnik Maréchal je mehaničar, pripadnik radničke klase dok je de Boeldieu bogat aristokratski časnik. Tijekom zarobljeništva upoznaju Rosenthala, imućnoga bankara Židova, a zapovjednik kampa je Von Rauffenstein, Nijemac, pripadnik iste društvene klase kao i de Boeldieu. Film je 1939. bio nomi...

c/b, 113'

Pravila igre

(La règle du jeu, 1939)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Jean-Paul Alphen, Jean Bachelet, Jacques Lemare, Alain Renoir
Sadržaj:

André je vrstan avijatičar nesretno zaljubljen u Christine. Ona je udana za bogatog aristokrata Roberta no suprug je nesmetano vara s ljubavnicom Geneviève. Čak je poziva i u njihov dvorac na selu gdje preko vikenda organizira lov, a pozivu se, na nagovor prijatelja, odaziva i sam André. I dok gospoda igraju svoje igrice ni posluga ne miruje. Čini se kako su zakulisne ljubavne igre na svakom koraku, a jedina je razlika je u izvedbi.

35 mm, c/b, 110 min

Močvara (1941)

(Swamp water, 1941)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: J. Peverell Marley
Sadržaj:

Renoirov prvi film snimljen u Americi priča je o krivo optuženu čovjeku. Tom Keefer, iako nedužan, osuđen je zbog ubojstva na vješanje. Uspijeva pobjeći te započne novi život skrivajući se u močvari. Tamo ga igrom slučaja susretne lovac Ben, a nakon što mu Tom ispriča svoju priču Ben mu povjeruje i njih dvojica postaju partneri. Zajedno love životinje čije krzno Ben daje svom ocu koji ih prodaje, a Tom zatraži da svoj dio zarađena novca pošalje kćeri Julie...

35 mm, c/b, 88 min

Ručak na travi

(Le déjeuner sur l”herbe, 1959)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Georges Leclerc
Sadržaj:

Etienne Alexis ugledni je biolog i kandidat za predsjednika Europe koji čvrsto vjeruje da će umjetna oplodnja i eliminacija strasti povoljno utjecati na razvoj društva. Sterilne, gotovo kliničke zaruke s budućom suprugom, frigidnom Njemicom, odluči proslaviti na pikniku u prirodi. Upravo tamo sva dotadašnja uvjerenja bit će poljuljana pri susretu s Nénette, mladom djevojkom sa sela.

35 mm, boja, 91 min

Zarobljeni kaplar

(Le caporal épinglé, 1962)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Georges Leclerc
Sadržaj:

U njemačkoj invaziji na Francusku 1940. godine, kaplar biva uhvaćen i odveden u zarobljenički kamp. Uz pomoć dvojice prijatelja planira bijeg koji realiziraju neuspješno. Planirajući ponovno bijeg saznaje da jedan od prijašnjih sudruga više nije zainteresiran za akciju, no on sam ne odustaje. Štoviše, usput zavodi kćer njemačkog zubara.

35 mm, c/b, 90 min

French Can Can

(Francuska, 1955)

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Michel Kelber
Sadržaj:

French Can Can lepršava je i rafinirana priča o obnovi kazališta Moulin Rouge, o dražesnoj plesačici Nini i o kabaretskom impresariju Ziedleru (Jean Gabin). Film odlikuje bogata vizualnost (utjecaj francuskih impresionista: Auguste Renoir, Edgar Degas, Toulouse-Lautrec), umješno prikazani osjećajni odnosi među likovima u sjajno predočenu ozračju fin de sieclea).  

boja, 115 min

Dan u prirodi

(Partie de Campagne, Francuska, 1936 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5))

Režija: Jean Renoir
FOTOGRAFIJA: Claude Renoir
Sadržaj:

Jednog vrućeg ljetnog dana obitelj Dufour odlazi iz Pariza u Bezons-sur-Seine. Monsieur Dufour, u pratnji svoje žene, svoje svekrve, svoje kćeri i svog službenika, zaustavlja se u šarmantnoj gostionici na obalama Seine. Dok se priprema ručak na travi, u susret im dolaze dva čamca. Uz pomoć vrućine i vina, odlučeno je da će Madame Dufour i njezina kći Henriette otići na vožnju čamcem po rijeci u društvu dvojice mladića. Kad čamci odu od obale, nebo postaje sivo i najavljuje nadolaze...

c/b, 40'
Vidi cijeli program