Loš odgoj
La mala educación, igrani, krimi drama, Španjolska, 2004
REŽIJA: Pedro Almodóvar
ULOGE:
Gael García Bernal (Ángel),
Fele Martínez (Enrique Goded),
Daniel Giménez Cacho (otac Manolo),
Lluís Homar (Manuel Berenguer),
Francisco Maestre (otac José)
SCENARIJ:
Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA:
José Luis Alcaine
GLAZBA:
Alberto Iglesias
MONTAŽA:
José Salcedo
Sadržaj:
Dok 1980. godine u Madridu priprema svoj novi film, mladi redatelj Enrique Goded primi neočekivani poziv glumca koji traži posao. On tvrdi da je Enriqueov nekadašnji školski kolega Ignacio Rodríguez, ujedno i njegova prva ljubav koji se sada zove Ángel Andrade te koji je napisao kratku priču Posjet, za koju se nada da bi mogla zaintrigirati Enriquea i da bi on prema njoj mogao snimiti film. Dok se Ángel nada da bi u tom filmu mogao tumačiti glavnu ulogu, Enriquea njegova priča itekako zanima, jer je u njoj opisano i vrijeme koje su obojica provela u katoličkom internatu tijekom 60-ih godina. Iako je nekad bio zaljubljen u Ignacija, Enrique će ga pri novom susretu jedva prepoznati, a kad pročita njegovu priču shvatit će da je riječ o poluautobiografskoj prozi u kojoj je opisan i razvoj njihove veze koja ih je obojicu zamalo uništila. Naime, rađanje njihove ljubavi tada je naslutio otac Manolo, strogi ravnatelj internata, profesor književnosti i svećenik pedofilskih sklonosti koji ih je ubrzo uhvatio na djelu te im zaprijetio da će ih obojicu izbaciti iz internata. A Ignaciova priča Posjet odigrava se 70-ih godina i prati transseksualku Zaharu, drag-umjetnicu koja se nekad zvala Ignacio.
Godine 2004. nominirana za pet Europskih filmskih nagrada, uključujući one za najbolji europski film, redatelja i scenarista, te godinu kasnije nominirana za nagradu BAFTA u kategoriji najuspjelijeg filma s neengleskog govornog područja i za najprestižniju francusku filmsku nagradu César u kategoriji najboljeg filma Europske Unije, drama scenarista i redatelja Pedra Almodóvara prvi je španjolski film u povijesti koji je otvorio festival u Cannesu. Jedan od najkontroverznijih autorovih filmova postmodernistička je farsa u kojoj Almodóvar, s osloncem na zasićeni kolorit i sveprisutni kič te izuzetno emotivne likove dvojbenih identiteta i nestalnih spolnosti, vješto kombinira pop-art i izrazitu filmsku citatnost. Dramaturški i narativno razdijeljen u tri međusobno isprepletene priče koje se odigravaju u (filmskoj) sadašnjosti i prošlosti za vrijeme Francove diktature te koje povezuju isti likovi, Loš odgoj kroz priču o mladom redatelju zaokupljenom idejama za novi film koji kroz susret s mogućim novim suradnikom evocira sjećanja na mladost te se osvrće i na filmove koje je tada gledao i na ukupno ozračje u zemlji, sadrži i prepoznatljive autorove autobiografske detalje. Riječ je o djelu tužnog i tjeskobnog ugođaja koje uz maestralnu režiju, izuzetnu sugestivnost i odlično dočaravanje emotivnih stanja i karakternih mijena likova odlikuju i sjajne glumačke interpretacije, osobito meksičkog glumca Gaela Garcíje Bernala (Zločin oca Amara, Babel, No, Dnevnik motociklista), koji je u ovom filmu ostvario zasad jedinu suradnju s Almodóvarom. Ipak, nepotrebne metafilmske dosjetke s nerazrađenim trilerskim podzapletom u određenoj mjeri slabe dramsku tenziju cjeline.
boja, 106'