Andrej Tarkovski

04.04.1932, Zavrazhe, SSSR (danas Bjelorusija) - 29.12.1986, Pariz, Francuska

 

Director

Redatelj, scenarist, montažer, teoretičar filma, kazališni redatelj i vjerojatno najpoznatiji ruski filmski autor uz Ejzenštajna, prepoznatljiv je po specifičnoj poetici filmova, nekonvencionalnoj dramskoj strukturi, dugim kadrovima, sporoj kameri i vizualnoj upečatljivosti.
Početkom pedesetih započeo je studij arapskog jezika u Moskvi, no nije ga završio. Odlučuje se za film, te tri godine kasnije upisuje se u filmsku školu VGIK u Moskvi na režiju. U to vrijeme upoznaje se s filmovima talijanskih neorealista, francuskog novog vala te redatelja kao što su Akira Kurosawa, Luis Buñuela, Ingmar Bergman, Robert Bresson, Andrzej Wajda i Kenji Mizoguchi. Prvi, kratkometražni film Ubojice (Ubiytsy, 1956.) surežirao je s Aleksandrom Gordonom tijekom studija prema priči Ernesta Hemingwaya. A scenarij i režiju za kratki Segodnya uvolneniya ne budet (1959.) također ostvaruje u suradnji s Gordonom. Samostalni mu je rad kratkometražni diplomski film Parni valjak i violina (Katok i skripka, 1960.) s kojim osvaja prvu nagradu na festivalu studentskog filma u New Yorku 1961. godine. Priliku za prvi dugometražni film dobio je nakon što je redatelj Eduard Abalov godinu ranije napustio započeto snimanje filma Ivanovo djetinjstvo (Ivanovo detstvo, 1962.). Za taj projekt Tarkovski je saznao od direktora fotografije Vadima Yusova s kojim je snimio ne samo ovaj nego i buduće filmove. Već tim dugometražnim prvijencem osvojio je naklonost publike (jedan je to od njegovih komercijalno najuspješnijih filmova) i pozornost filmske kritike (film je osvojio Zlatnoga lava na filmskom festivalu u Veneciji). Četiri godine kasnije snima biografski film Andrej Rubljov (1966.) o velikom ruskom slikaru ikona iz 15. stoljeća. Nakon prve i jedine projekcije u Moskvi 1966. godine, tadašnje sovjetske vlasti su ga prisilile da film nekoliko puta mijenja te je nastalo nekoliko verzija različitog trajanja. Ipak, film je prikazan u Cannesu 1969. godine osvojivši nagradu FIPRESCI. U Rusiji je izdan tek 1971. godine u cenzuriranoj verziji. Do danas, film je stekao status jednog od njegovih najboljih filmova i jednog od najboljih filmova u povijesti filmske umjetnosti. Godine 1972. izlazi znanstvenofantastični film Solaris (1972.), adaptacija romana ruskog pisca Stanisława Lema, koji osvaja i publiku i kritiku u domovini i inozemstvu. Nagrađen je FIPRESCI nagradom, ali i nagradom žirija u Cannesu 1972. godine. U dijelom autobiografskoj priči Ogledalo (Zerkalo, 1975.) kroz kompleksno obrađenu obiteljsku priču prenio je na film i ukupnu povijest Rusije od doba prije Drugog svjetskog rata do početka sedamdesetih. U filmu je koristio pjesme i naraciju svog oca, priznatog pjesnika i prevoditelja Arsenija Tarkovskog, a u manjim ulogama se pojavljuju i njegova majka i druga supruga, Larisa. Dugo se mučeći s realizacijom filma, napravio je 32 verzije prije nego je odobrio posljednju, 33. montiranu verziju filma. Sovjetske vlasti film svrstavaju u "treću kategoriju" ograničivši tako njegovu distribuciju u kinima i onemogućivši prikazivanje u Cannesu. U prosincu 1976. režirao je Hamleta u kazalištu u Moskvi. Znanstvenofantastični film Stalker (1979.) morao je dijelom snimiti potpuno iznova nakon što su sve snimke eksterijera uništene u laboratoriju. Uz brojne ostale produkcijske poteškoće, film je ipak završen, osvojivši nagradu ekumenskog žirija u Cannesu. Godine 1979. započeo je rad na novom filmu pod nazivom Prvi dan, no nakon snimljene polovice ponovno se našao u problemima s državnim cenzorima. Navodno je razljućen nastalim okolnostima uništio većinu filma. Tijekom ljeta 1979. u Italiji je snimio dokumentarni film Putovanje u vremenu (Tempo di viaggio) s prijateljem, talijanskim scenaristom Toninom Guerrom. S njim je napisao i scenarij za dramu Nostalgija (1983.) o ruskom pjesniku koji putuje Italijom istražujući život ruskog skladatelja iz 18. stoljeća. Radi snimanja filma vratio se u Italiju i tad prebjegao u Europu. Na filmskom festivalu u Cannesu film je osvojio FIPRESCI i nagradu ekumenskog žirija te nagradu za najboljeg redatelja (dijeljeno s Robertom Bressonom za L'argent, 1983.). U Londonu u Royal Opera House 1983. godine režirao je operu Boris Godunov. Pripremajući novi film Žrtva, 1984. godine na tiskovnoj konferenciji u Milanu je izjavio da se više nikad neće vratiti u Sovjetski Savez. Žrtvu je snimio iduće godine u Švedskoj, surađujući sa suradnicima Ingmara Bergmana. Potkraj godine, dijagnosticiran mu je neizlječiv rak pluća. Film je osvojio uz nekoliko kanskih i nagrade na par ostalih filmskih festivala, no zbog zdravstvenih problema redatelj nije mogao prisustvovati dodjelama. Preminuo je potkraj 1986. godine u Parizu gdje je bio na liječenju. Oko njegove smrti razvile su se kontroverze i nagađanja da ga je ubio KGB zbog "protusovjetske propagande". I njegova druga supruga Larisa i čest suradnik, glumac Anatolij Solonitsyn, preminuli su od iste vrste tumora pluća. Dnevnici koje je tijekom života Tarkovski vodio, nakon njegove smrti, izdani su 1989. (na njemačkom), 1991. (na engleskom) i 2008. godine (na ruskom). Napisao je i knjigu o teoriji filma "Sculpting in time" u kojoj je iznio svoj pogled na umjetnost i film, s osvrtom na vlastiti život i filmska djela. Ingmar Bergman, koga je Tarkovski cijenio od mladosti, smatrao je Tarkovskog jednim od najvažnijih redatelja svih vremena. Prijateljevao je sa Sergejem Parajanovim, koji mu je posvetio film Ashik Kerib (1988.), snimljen nakon smrti Tarkovskog.



Andrej Tarkovski - filmski.net

Filmografija

Žrtva (Offret, 1986)
Nostalgija (Nostalghia, 1983)
Putovanje u vremenu (Tempo di viaggio, 1983) (dokumentarni film, suredatelj)
Uhoda (Stalker, 1979)
Prvi dan (Pervyy den, 1979) (nestali film)
Zrcalo (Zerkalo, 1974)
Solaris (1972)
Andrej Rubljov (snimljen 1966., prikazan u Cannesu 1969., a u Rusiji izdan 1971.)
Ivanovo djetinjstvo (Ivanovno detstvo, 1962)
Parni valjak i violina (Katok i skripka, 1960) (kratkometražni)
There Will Be No Leave Today (Segodnya uvolneniya ne budet, 1959) (kratkometražni) (suredatelj)
Ubojice (Ubitsi, 1958) (kratkometražni) (suredatelj)


Filmovi redatelja

Andrej Rubljov

(Andrej Rublëv, Rusija, 1966)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Vadim Jusov
Sadržaj:

Rusija na samom početku 15. stoljeća. Baš kao i njegovi suputnici Danilo Čorni i Kiril, i Andrej Rubljov je nomadski svećenik i slikar ikona u potrazi za poslom. Dok je Andrej promatrač, humanist koji u ljudima traži dobro i želi ih nadahnuti, povučeni i rezignirani Danilo je okrenut samospoznaji, a ljubomorni i pronicljivi Kiril želi ostvariti slikarsku slavu, iako mu nedostaje dara. Sva trojica su poslije mnogo godina napustili manastir Andronikov, te su krenuli prema Moskvi. Kad se zbo...

c/b i boja, 183'

Nostalgija

(Nostalghia, SSSR, Italija, 1983)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Giuseppe Lanci
Sadržaj:

Ruski pjesnik Andrej Gorčakov u društvu prevoditeljice Eugenije putuje Italijom, istražujući život 18-stoljetnog ruskog skladatelja Sosnovskog koji je u svoje doba emigrirao u Italiju, a onda se vratio u Rusiju i počinio samoubojstvo. U antičkom lječilišnom gradiću Andrej upozna mentalno poremećenog Domenica koji je svojedobno zatočio vlastitu obitelj u kuću na punih sedam godina, kako bi ih 'spasio od zla svijeta'. Vidjevši nešto iskonski duboko u takvom Dome...

c/b i boja, 125'

Ivanovo djetinjstvo

(Ivanovo detstvo, SSSR, 1962)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Vadim Jusov
Sadržaj:

Drugi svjetski rat. Nakon sna, 12-godišnji Ivan budi se, ustaje i prolazi kroz ratom razoren krajolik da bi stigao do močvare, a onda preplivao rijeku. Na drugoj obali hvataju ga sovjetski vojnici i odvode svom pretpostavljenom, mladom poručniku Galcevu. Galcev ga ispituje i naposljetku se ispostavi da je dječak izviđač glavnog štaba u kojeg štapski pukovnik Grjaznov ima potpuno povjerenje. Kroz niz snova i razgovora različitih likova otkriva se da je Ivan u ratu izgubio cij...

c/b, 84'

Solaris

(SSSR, 1972)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Vadim Jusov
Sadržaj:

Ulaznice za ovu projekciju su rasprodane! Psiholog Kris Kelvin poslan je na svemirsku postaju koja kruži oko planeta Solarisa, kako bi za vladu analizirao tamošnje čudne događaje. Prije odlaska posjećuje ga bivši astronaut Berton, koji se svojedobno tamo suočio s neobičnim preobrazbama oceana kojim je čitav planet prekriven. Došavši na svemirsku postaju, Kelvin pored dvojice čudno otuđenih članova posade pronalazi i svoju preminulu suprugu Hari koja je počinila samou...

c/b i boja, 167'

Zrcalo

(Zerkalo, SSSR, 1974)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Georgi Rerberg
Sadržaj:

Četrdesetogodišnji Aleksej, zvan i Aljoša, prisjeća se svojeg djetinjstva i mladosti, posebno majke Marije i traume rata i razvoda roditelja. Odrasli Aleksej vizualno se samo nakratko nazire, ali njegov glas nerijetko prati prizore koji se odvijaju pred nama. Tako svjedočimo predratnom vremenu na selu, kad Aleksej, njegova majka i sestra gledaju kako im vatra sjenik pretvara u prah i pepeo. Potom Aleksej sanja majku kako pere kosu. Nakon toga, u poslijeratnom periodu, čuje se kako...

c/b i boja, 107'

Stalker

(SSSR, 1979)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Aleksandar Knjazinski
Sadržaj:

Ulaznice za ovu projekciju su rasprodane! Neodređena budućnost postapokaliptičnog ugođaja. Neimenovani muškarac radi kao stalker, ilegalni vodič kroz Zonu, tajanstveno područje u koje vlasti ne dozvoljavaju ulaz i gdje ne vrijede zemaljski zakoni fizike. Stalker živi sa suprugom i maloljetnom kćeri, a supruga ga moli da zbog velike opasnosti više ne odlazi u Zonu, no on je ne sluša. U obližnjoj krčmi susreće se s novim 'klijentima', Piscem i Profesorom koji žele da...

c/b i boja, 162'

Parni valjak i violina

(Katok i skripka, SSSR, 1961)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Vadim Yusov
Sadržaj:

Sedmogodišnji dječak Saša živi s majkom i sestrom u staroj moskovskoj stambenoj zgradi i svaki dan odlazi u muzičku školu gdje vježba sviranje violine. Drugi dječaci njegovih godina koji žive u istoj zgradi ne žele se igrati s njim, nego mu se izruguju i maltretiraju ga zbog njegovih glazbenih sklonosti. Jednog dana Saša upozna radnika na parnom valjku Sergeja zvanog Serjoža, koji postavlja asfalt u blizini njegove zgrade i koji ga zaštiti pred napasnim dječaci...

boja, 46'

Žrtva

(Offret, Švedska, Francuska, UK, 1986)

Režija: Andrej Tarkovski
FOTOGRAFIJA: Sven Nykvist
Sadržaj:

Sredovječni Alexander, glumac koji je napustio pozornicu da bi se bavio novinarsko-kritičarskim i kunsthistoričarskim radom, na svoj rođendan, zajedno s privremeno, uslijed operacije grla nijemim sinom zvanim Mali Čovjek, zasadi drvo na morskoj obali. Nakon toga pripovijeda sinu kako su on i njegova supruga, dječakova majka Adelaide, inače glumica, slučajno bili naišli na dražesnu kuću kraj mora gdje sada žive te kako su se odmah zaljubili u nju i njezin okoliš. Potom započne gorku...

boja, 149'
Vidi cijeli program