Éric Rohmer

04.04.1920, Nancy, Francuska - 11.01.2010, Pariz, Francuska

 

Director
Bivši filmski povjesničar i kritičar, Rohmer zajedno s Claudeom Chabrolom pedesetih piše knjigu o Hitchcocku. Također je zajedno s Truffautom i Godardom 1950. osnovao kratkotrajni filmski časopis La Gazette du Cinema; šest godina je bio glavni urednik Cahiers du Cinema. Njegovi filmovi često su u ciklusima: 6 moralnih priča, Priče o četiri godišnja doba, Komedije i izreke. Iako godinama stariji od većine filmaša francuskog novog vala, često je svrstavan u njega. Filmom Moja noć s Maude postiže međunarodni uspjeh, te je nominiran za Oscara.

Rohmerove filmove, pored intelektualizma, karakterizira i jednostavnost koja ponekad ide do mjere potpune ogoljenosti stilskih sredstava. Ta jednostavnost lako je vidljiva u njegovom radu, no filmovi, iako ponekad snimani u vrlo kratkom roku i vrlo često s glumcima-početnicima, rijetko kad ostavljaju drugi dojam osim potpune kontrole nad cjelinom. Njegov rad u nekim aspektima nije teško povezati s Bressonovim, iako su njihove teme možda potpuno različite. Tako se ni Rohmer ne koristi sredstvima za privlačenje pažnje poput nasilja, začudnih kutova snimanja ili glazbene podloge. Već u takvim odlukama moguće je prepoznati um koji intenzivno razmišlja o posljedicama koje film ostavlja na gledatelje; iako je takav način promišljanja naočigled nešto što bi trebalo biti urođeno svakom redatelju još od Eisensteinovih teorija montaže, malo redatelja ima takav pristup. Rohmer smatra da se umjetna namjera na ekranu odmah prepozna i ogoli - stoga ju je nužno izbjegavati. Poslije prvog filma, U znaku lava (1959), Rohmer kreće sa prvim ciklusom; 6 Moralnih priča. Jedan od filmova iz toga ciklusa, Moja noć kod Maud, osvaja publiku i kritičare te biva nominiran za Oskara. Priča o inženjeru koji provodi noć s lijepom i razvedenom Maud te umjesto avanture s njom bira dugačak razgovor osvaja svojim ležernim, neusiljenim tonom koji vjerno predočava prolaženje vremena i ukazuje na slabosti ljudskog karaktera u situacijama u kojima je potrebno izabrati. Rohmerovi likovi često govore jedno a čine sasvim drugo.
Poslije prvog ciklusa, Rohmer snima još i ciklus Komedije i izreke, te 4 Godišnja doba. Još uvijek je aktivan kao redatelj; inače je poznat po rigoroznom čuvanju vlastite privatnosti od medija. Neki od važnijih filmova su također i Clairino koljeno (1970), Ljubav poslijepodne (1972), Markiza O (1976), Pauline na plaži (1982), Noći punog mjeseca (1984).
(Milijan Ivezić)



____________________________________________________________



Rohmer, pravim imenom Jean-Marie Maurice Schérer, francuski je redatelj i scenarist te jedna od ključnih figura poslijeratnog filmskog novog vala. U početku radi u Parizu kao reporter za novine, te profesor književnost, a 1946. objavljuje roman Elizabeth pod pseudonimom Gilbert Cordier. Uskoro započinje pisanje filmskih kritika i zajedno sa Jean-Luc Godardom i Jacquesom Rivettem osniva časopis Gazette du Cinema, iste godine kada snima i prvi kratkometražni film Journal d'un scélérat (1950.). Časopis prestaje izlaziti već iduće godine i tada opet zajedno počinju pisati za Cahiers du Cinéma, filmski časopis u kojem je bio urednik u razdoblju od 1956. do 1963. godine. Prvi dugometražni film U znaku lava (Le signe du lion) snima s prekidima i dovršava ga 1959. godine. U razdoblju od 1963. do 1972. godine snima filmove iz ciklusa 6 moralnih priča (Contes moraux). Prva dva djela iz ciklusa su kratkometražni La Boulangère de Monceau (1963) i srednjemetražni La carrière de Suzanne (1963.), dok su svi ostali dugometražni filmovi: Kolekcionarka (La collectionneuse, 1967.), njegov prvi film u boji; potom Moja noć kod Maud (Ma nuit chez Maud, 1969), Claireino koljeno (Le genou de Claire, 1970.) i Ljubav poslijepodne (L'amour l'après-midi, 1972.). Film Moja noć kod Maud (1969.) je zamišljen kao treće djelo u ciklusu no snimanje je odgođeno te je film izdan kao četvrta priča, koju zapaža kritika, a Rohmeru donosi nominaciju za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma i originalnog scenarija. Pozornost međunarodne javnosti potvrdio je i slijedećim filmom Claireino koljeno (Le genou de Claire, 1970.). Nakon ciklusa 6 moralnih priča u kojima se bavio temom zauzeta muškarca zaintrigirana drugom ženom, inspiracijom poteklom iz filma Sunrise (1927.) Friedricha Wilhelma Murnaua, njegova slijedeća dva filma bila su povijesna, prema literarnom predlošku: Markiza O (Die Marquise von O..., 1976.) i Perceval le Gallois (1978.). U razdoblju od 1981. do 1987. godine snima ciklus Komedije i izreke (Comédies et proverbes) koji čine La femme de l'aviateur (1981.), Lijep brak (Le beau mariage, 1982.), Pauline na plaži (Pauline à la plage, 1983.) koji osvaja nagradu kritike i Srebrnoga medvjeda na filmskom festivalu u Berlinu, Noći punog mjeseca (Les nuits de la pleine lune, 1984.), Zelena zraka (Le rayon vert, 1986.) koji dobiva nagradu kritike i Zlatnog lava u Veneciji te posljednji iz ciklusa L'ami de mon amie (1987.). U razdoblju od 1990. do 1998. godine snima treći ciklus filmova pod nazivom Priče o četiri godišnja doba (Contes des quatre saisons). Čine ga filmovi: Conte de printemps (1990.), Conte d'hiver (1992.), Conte d'été (1996.) i Conte d'automne (1998.). Nakon tog ciklusa snima povijesne filmove L' anglaise et le duc (2001.) prema memoarima Grace Elliot i triler Triple Agent (2004.). Romantična drama Ljubav Astreje i Celadona (Les amours d'Astrée et de Céladon, 2007.) njegov je posljednji film.

Filmografija

Ljubav Astreje i Celadona (Les amours d'Astrée et de Céladon, 2007)
Le canapé rouge (2005) (kratkometražni)
Triple Agent (2004)
L'anglaise et le duc (2001)
Conte d'automne (1998)
Conte d'été (1996)
Les rendez-vous de Paris (1995)
L'arbre, le maire et la médiathèque (1993)
Conte d'hiver (1992)
Conte de printemps (1990)
L'ami de mon amie (1987)
4 aventures de Reinette et Mirabelle (1987)
Zelena zraka (Le rayon vert, 1986)
Noći punog mjeseca (Les nuits de la pleine lune, 1984)
Loup y es-tu? (1983) (kratkometažni)
Pauline na plaži (Pauline a la plage, 1983)
Lijep brak (Le beau mariage, 1982)
La femme de l'aviateur (1980)
Perceval le Gallois (1978)
Die Marquise von O (1976)
Ljubav poslijepodne (L'amour l'apres-midi, 1972)
Claireino koljeno (Le genou de Claire, 1970)
Moja noć kod Maud (Ma nuit chez Maud, 1969)
Kolekcionarka (La collectionneuse, 1967) (kratkometražni)
Une étudiante d'aujourd'hui (1966) (kratkometražni)
Paris vu par… (1965) (koredatelj)
Nadja a Paris (1964) (kratkometražni)
La boulangere de Monceau (1963) (kratkometražni)
La carriare de Suzanne (1963) (srednjemetražni)
U znaku lava (Le signe du lion, 1959)
Véronique et son cancre (1958) (kratkometražni)
La sonate a Kreutzer (1956) (kratkometražni)
Bérénice (1954) (kratkometražni)
Présentation ou Charlotte et son steak (1951) (kratkometražni)
Journal d'un scélérat (1950) (kratkometražni)


Program kratkometražnih filmova Erica Rohmera


Filmovi redatelja

Noći punog mjeseca

(Les nuits de la pleine lune, 1984)

Režija: Éric Rohmer
Sadržaj:

Louise živi u predgrađu Pariza s dečkom, ali isto tako ima stan u centru u kojem mnogo vremena provodi sama. Dvoje ljudi postaju međusobno sve udaljeniji, ali nitko to ne želi priznati - sve dok se nešto ne dogodi što će ih na to prisiliti.

boja, 100 min

Claireino koljeno

(Le genou de Claire, 1970)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Néstor Almendros
Sadržaj:

Jerome je zaručeni diplomat koji odlučuje posljednji samački odmor provesti u Alpama. Tamo susreće staru poznanicu, talijansku spisateljicu Auroru. Da bi dobila inspiraciju za novi roman, ona nagovara Jeromea na udvaranje objema kćerima njezine stanodavke. Jerome isprva počne zavoditi Lauru, no uskoro mu pažnju privuče njezina polusestra Claire. Točnije, njezino koljeno koje postaje njegova opsesija.

35 mm, boja, 105 min

Moja noć kod Maud

(Ma nuit chez Maud, 1969)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Néstor Almendros
Sadržaj:

Jean-Louis je inženjer i katolik koji redovno odlazi u crkvu. Tamo uočava plavokosu Françoise koju odlučuje oženiti, no ne usuđuje joj se prići. S prijateljem, marksistom Vidalom posjećuje Maude, privlačnu razvedenu majku. Njih troje provedu večer raspravljajući o filozofiji i vjeri, a nakon što se Vidal zaputi kući Jean-Louis ostaje. Ostatak večeri s Maude primorat će ga da preispita svoja načela.

35 mm, c/b, 110 min

Lijep brak

(Le beau mariage, 1982)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Bernard Lutic
Sadržaj:

Sabine je privlačna mlada studentica umjetnosti koja je u vezi s oženjenim slikarom Simonom. Posve iznenada, odluči ga ostaviti i udati se. Naravno, da bi to ostvarila prvo mora pronaći muža. Nakon što je njezina udana prijateljica Clarisse upozna s rođakom Edmondom, odvjetnikom iz Pariza, Sabine će dati sve od sebe kako bi ga uvjerila da je ona savršena supruga za njega.

35 mm, boja, 97 min

Pauline na plaži

(Pauline ŕ la plage, 1983)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Néstor Almendros
Sadržaj:

Petnaestogodišnja Pauline odlazi na ljetovanje u Normandiju sa starijom, razvedenom rođakinjom Marion. Lijepa i u poslu uspješna Marion još iščekuje pravu ljubav. Tijekom ljetovanja srest će starog poznanika Pierrea koji je zaljubljen u nju i njegova starijeg prijatelja Henrija koji će joj zapeti za oko. Za to vrijeme Pauline sa skepsom i čuđenjem prati igre odraslih: udvaranja, ljubavi i razočarenja...

35 mm, boja, 95 min

Prijatelj moje prijateljice

(L'ami de mon amie, 1987)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Bernard Lutic
Sadržaj:

Blanche je mlada službenica koja se zbog posla nedavno preselila u Cergy-Pontoise, predgrađe Pariza. Upoznaje Leu i odmah se sprijatelje. Na lokalnom bazenu upoznaju Alexandrea i njegovu djevojku Adrienne. Blanche se svidi Alexandre, no ne uspijeva mu prići. Tijekom praznika Lea odlazi iz grada, a Blanche upozna njezina dečka, Fabiena.

35 mm, boja, 102 min

Suzanina karijera

(La carričre de Suzanne, 1963)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Daniel Lacambre
Sadržaj:

Bertrand je prijatelj ženskara Guillaumea prema kojem istovremeno osjeća i prijezir i divljenje. Guillaume započne vezu sa Suzanne i financijski je iskoristi nakon što ona pristane da mu da novac. Bertrand gaji dvojake osjećaje prema Suzanne, istovremeno razmišljajući o još jednoj djevojci.

c/b, 52 min

Charlotte i njezin odrezak

(Charlotte et son steak, 1951)

Režija: Éric Rohmer
Sadržaj:

Charlotte je na odlasku. Prije polaska vlaka svraća u stan da na brzinu spravi nešto za jelo. Istovremeno posjećuje ju Walter koji ne želi da ona ode. Za kratko vrijeme, točno za onoliko koliko je potrebno za pripremu odreska, Walter će je pokušati odgovoriti od odlaska...

c/b, 12 min

Pekarica iz Monceaua

(La boulangčre de Monceau, 1962)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Bruno Barbey, Jean-Michel Meurice
Sadržaj:

Mladi student prava zaljubi se u djevojku koju svaki dan susreće na ulici. Nakon što joj konačno priđe, ona nestane. Tijekom potrage za njome upozna Jacqueline, prodavačicu peciva s kojom dogovori izlazak.Ali, odjednom se pojavljuje prva djevojka...

c/b, 26 min

Nadja u Parizu

(Nadja ŕ Paris, 1964)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Néstor Almendros
Sadržaj:

Nadja je Amerikanka jugoslavenskog podrijetla na studiju u Parizu. U ovom kratkometražnom filmu ona šeće gradom, opisuje svoje doživljaje i impresije o gradu.

c/b, 13 min

Ljubav poslijepodne (1972)

(L'amour l'après-midi, Francuska, 1972)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Néstor Almendros
Sadržaj:

Frédéric je čovjek ranih srednjih godina koji uživa u životu. I na privatnom i na poslovnom planu mu sve ide od ruke, u sretnom je trogodišnjem braku s privlačnom Hélène, nastavnicom engleskog jezika s kojom trenutno očekuje drugo dijete, a na poslu je partner u malom odvjetničkom uredu koji vodi s ležernim Gérardom. Iako izuzetno voli svoju ženu, Frédéric i dalje mašta o vatrenim vezama s drugim djevojkama, a u ostvarenju tih ma&sca...

boja, 97'

Zimska priča

(Conte d'hiver, Francuska, 1992)

Režija: Éric Rohmer
FOTOGRAFIJA: Luc Pagès
Sadržaj:

Tijekom ljetovanja u jednom mjestašcu u Bretanji, mlada Félicie upoznala je naočitog kuhara Charlesa, a unatoč međusobnoj zaljubljenosti i želje da ostanu zajedno, par se nakon jednog nesporazuma razdvojio. Charles se tada namjeravao odseliti u Ameriku, a zbog pogrešno napisane adrese Félicie je izgubila svaki kontakt s njim. Ona je tog ljeta ostala trudna te je, nastanivši se u rodnom Bellevilleu, rodila djevojčicu. Zaposlila se u frizerskom salonu te je, žive...

boja, 114'
Vidi cijeli program