Zvonimir Berković

21.03.1928, Beograd - 09.06.2009, Zagreb

 

Director

Redatelj je i scenarist, autor Ronda, jednog od ključnih filmova takozvane autorske kinematografije u Hrvatskoj i Jugoslaviji.
Studirao je violinu na konzervatoriju te režiju na Kazališnoj akademiji u Zagrebu. Bavio se lutkarskim kazalištem, a pisao je glazbene i kazališne kritike. S filmskim je radom započeo 1954. godine. Kao prvi dramaturg u Jadran filmu ubrzo počinje pisati scenarije. Za scenarij filma H-8 (1958, redatelj Nikola Tanhofer), koji je napisao s Tomislavom Butorcem, dobio je Zlatnu Arenu i nagradu publike Jelen na festivalu u Puli. Redateljski prvijenac mu je dokumentarac Moj stan (1962), koji je nagrađen na festivalima u Beogradu i Cannesu. Godine 1966. filmom Rondo
debitira kao redatelj dugometražnog igranog filma. Film je nagrađen u Puli sa šest nagrada a ponio je i nagradu za scenarij na festivalu u Atlanti (SAD). Drugi film Putovanje na mjesto nesreće snimio je na početku sedamdesetih. Ljubavna pisma s predumišljajem (1985), njegov treći film, jedan je od najznačajnijih filmova osamdesetih, a nagrađivana Kontesa Dora (1993) zasigurno jedno od najvrednijih djela hrvatske kinematografije devedesetih. Niz godina Berković je bio profesor filmskog scenarija i dramaturgije na ADU u Zagrebu. Posljednje desetljeće intenzivno se bavio komentiranjem društvene zbilje, te je bio redoviti kolumnist nekoliko novinskih izdanja. Tijekom devedesetih godina Berković je tako najveću pozornost plijenio duhovitom, ironijski intoniranom političko-kulturnom kolumnom Zvonar katedrale duha u tjedniku Globus (ti su tekstovi skupljeni i objavljeni u knjiškom obliku).


Zapis:
Zvonimir Berković po mnogočemu se razlikuje od filmskih kolega, a ponajviše po svima dobro poznatoj činjenici da ne voli svoj drugi igrani film Putovanje na mjesto nesreće i da bi bio najsretniji da ga nikada nije snimio; umjesto radosne vijesti da mu je film restauracijski sačuvan od propadanja, više bi se veselio obavijesti da se uratku nepovratno zametnuo trag ili da se pretvorio u prah. U uvjerenju ga nisu pokolebala dvojica kritičara koji su, zadovoljni svojim nalazima, autoru poručili da je na njima, kritičarima, da procjenjuju vrijedi li film ili ne; odgovorio im je svojedobnom «zabranom» prikazivanja filma na I. programu Hrvatske televizije u elitnom terminu. A nekom je drugom zgodom u redovitoj kolumni obznanio da je povijesno burna 1971. «kriva» što je film ispao takav; ustvrdio je da se - nakon što ga je zgromila spoznaja da se sprema raditi suptilan intimistički film o bračnim petljavinama jedne žene dok njegov prijatelj i kolega iz Hrvatskog tjednika, Vlado Gotovac, mučenički prkosi naopaku vremenu - hitro prihvatio svog odlično strukturirana scenarističkog predloška i temeljito ga uneredio. Na pulskom festivalu 2005. nije pristao biti na projekciji restaurirane kopije Putovanja na mjesto nesreće. (s web stranice Pulskog filmskog festivala)

Filmografija

Kontesa Dora (1993)
Ljubavna pisma s predumišljajem (1985)
Putovanje na mjesto nesreće (1971)
Rondo (1966)
Balada o pijetlu (dokumentarni) (1964)
Moj stan (dokumentarni) (1962)

Kratkometražni filmovi Zvonimira Berkovića
Kratkometražni filmovi Zvonimira Berkovića: - II
Što je motorno ulje


Filmovi redatelja

Kontesa Dora

(Hrvatska, 1993)

Režija: Zvonimir Berković
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Film o životu prve hrvatske skladateljice Dore Pejačević. Lude dvadesete u Zagrebu. Tijekom kišne noći Karlo Armano, kabaretski umjetnik i filmski amater, upoznaje Doru, nepoznatu provincijalku s kojom provodi noć nježnosti i čarolija. Sutradan, djevojka nestaje. Uskoro otkriva da je Pepeljuga zapravo Princeza - grofica Pejačević... Produkcijski i umjetnički ambiciozan projekt Kontesa Dora Berković je počeo stvarati krajem 1980-ih. Iako je prvo napravio TV seriju, ona je na prikazivanje...

boja, digitalna restauracija, 118'

Rondo

(Hrvatska, 1966 | Mjesto prikazivanja filma: Centar za kulturu i informacije Maksimir (ul. Lavoslava Švarca 18))

Režija: Zvonimir Berković
FOTOGRAFIJA: Tomislav Pinter
Sadržaj:

Umjetnički dizajner Feđa sredovječni je Zagrepčanin otuđen od svoje mlade, emotivne i senzualne supruge Nede, s kojom živi u ukusno uređenom potkrovlju zgrade u središtu grada. Promatrajući jednog dana u parku odigravanje partije dvojice dokonih šahista, Feđa će upoznati šutljivog i povučenog suca Mladena, također pasioniranog šahista i kibicera. Među dvojicom muškaraca ubrzo se razvije neobičan poluprijateljski odnos, te Mladen počne redovito nedjeljom poslije...

c/b, 94'

Putovanje na mjesto nesreće

(1971)

Režija: Zvonimir Berković
FOTOGRAFIJA: Aleksandar Petković
Sadržaj:

Psihološka drama iz suvremenog života o ženi koju slučajni sudionik prometne nesreće izvijesti da je u njoj stradao njen muž, ali je uvjeri i da se u nju zaljubio "prije prvog pogleda"....

boja, 94 min

Ljubavna pisma s predumišljajem

(Hrvatska, 1985)

Režija: Zvonimir Berković
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Profesor-muzikolog Kosor, u traumatološkoj bolnici, dolazi do svijesti nakon teške prometne nesreće. Na postelji do njega leži srdačni ekonomist Gajski, koga redovito posjećuje njegova žena Melita. Ta žena nesvakidašnje ljepote prva je osoba koju Kosor ugleda nakon bunila i potpuno je njome očaran. On postaje opsjednut njenom fizičkom ljepotom i pouzdanim karakterom te se upušta u rizičnu igru pisanja i slanja anonimnih ljubavnih pisama... Zvonimir Berković često je...

boja, digitalna restauracija, 95'

Moj stan

(1962)

Režija: Zvonimir Berković
FOTOGRAFIJA: Hrvoje Šarić
Sadržaj:

Početkom 1960-ih četveročlana obitelj živi u jednoj sobi kolektivnog stana u starinskoj zgradi. Nakon toga dobiju stan u novogradnji, no on nije ništa manje skučen. Produkcija: Zagreb film – Studio za dokumentarni film (SDF)

c/b, 12'42''

Dubrovačke ljetne igre

(Jugoslavija, Zagreb film, 1969)

Režija: Zvonimir Berković
FOTOGRAFIJA: Nikola Tanhofer
Sadržaj:

Zvonimir Berković odlučio je obaviti zadatak filmskog predstavljanja Dubrovačkih ljetnih igara na vrlo maštovit način. Postavio je scene iz najpopularnijih predstava Igara na razne dubrovačke lokacije, pa tako Pero Kvrgić glumi Negromantov monolog iz Dunda Maroja ulazeći u interakciju s prodavačicama na dubrovačkoj tržnici, a u snovitoj atmosferi Lokruma šumske vile izvode scenu iz Držićeve Grižule. Berković duhovito spaja starinski svijet teatra i moderni svijet Dubrovnika, pa tak...

boja, digitalna restauracija, 12'

More, grebeni, pisma

(Jugoslavija, Filmoteka 16, 1987)

Režija: Zvonimir Berković
FOTOGRAFIJA: Enes Midžić
Sadržaj:

Intelektualno i osjetilno spajaju se u ovom prekrasnom esejističkom prikazu opusa dubrovačkog slikara Ive Vojvodića. Kroz prikaz tri česta motiva Vojvodićeva slikarstva - more, grebene i pisma – Berković se dotiče emigrantske sudbine Vojvodićeve obitelji u čežnji za domom i dubrovačkog ideala slobode. U glazbenoj podlozi filma izmjenjuju se lirski i dramatični motivi klasične glazbe. Berković je ideju za ovaj dokumentarac dobio nakon što je za najavnu špicu svojeg igranog fil...

boja, filmska vrpca, 9'
Vidi cijeli program