Ljubavna pisma s predumišljajem

drama, Hrvatska, 1985 | Mjesto prikazivanja filma: Centar za kulturu Histrionski dom (Ilica 90)

REŽIJA: Zvonimir Berković

Ljubavna pisma s predumišljajem

ULOGE:
Zlatko Vitez (Ivan Kosor),
Irina Alfjorova (Melita),
Kruno Šarić (Željko Gajski),
Mustafa Nadarević ('Papageno'),
Relja Bašić (primarijus)

SCENARIJ:
Zvonimir Berković

FOTOGRAFIJA:
Goran Trbuljak

GLAZBA:
Wolfgang Amadeus Mozart

MONTAŽA:
Maja Virag-Rodica

KOSTIMI:
Jasna Novak

Sadržaj:

Hospitalizirani muzikolog i sveučilišni profesor Ivan Kosor zaljubi se u Melitu, suprugu Željka Gajskog, pacijenta s kojim leži u istoj sobi. Melita svakodnevno posjećuje supruga, a Kosor svjedoči polaganu razotkrivanju njihova bračnog stanja. Za privlačnu Melitu zainteresirani su mnogi muškarci s bolničkog odjela, a Kosor joj počinje pisati anonimna ljubavna pisma, koja u njoj pobude romantične osjećaje...
 

Zvonimiru Berkoviću trebalo je punih 14 godina da realizira svoj treći dugometražni igrani film. Nakon izvanrednog debija „Rondom“ 1966., Berković je 1971. polučio „Putovanje na mjesto nesreće“, u ono doba vrlo podcijenjen uradak, pa je na novu priliku čekao jako dugo. Ljubavna pisma s predumišljajem zamislio je i ostvario kao kombinaciju motiva Mozartove Čarobne frule i Rostandova Cyrana de Bergeraca, a najveći adut filma fascinantan je dizajn za koji glavne zasluge idu dvojici vrhunskih kreativaca, direktoru fotografije Goranu Trbuljaku i scenografu Željku Senečiću, na festivalu u Puli nagrađenom Zlatnom arenom za taj svoj scenografski rad.

Koliko god film bio vizualno vrlo dojmljiv, autorovo uobičajeno 'filtriranje' protagonistice  kroz takozvani muški pogled te mistifikacija žene kao takve (takozvana nedokučivost žene povezana s idolopokloničkim poštovanjem, iza kojeg se krije u biti duboko patrijarhalan odnos prema njoj) znatni su utezi na kvalitativnoj razini djela, kojima treba dodati i patetičnu izvedbu Zlatka Viteza u ključnoj ulozi takozvane središnje svijesti narativa, opterećenog i nizom pretencioznih 'poetskih' verbalizama. Fatalnu Melitu utjelovila je ruska glumica Irina Alfjorova u kojoj je Berković pronašao muzu, a u Puli je za svoju izvedbu dobila specijalnu nagradu.

Autor komentara: Damir Radić

boja, 95'