Lift za gubilište

Ascenseur pour l'échafaud, igrani, kriminalistički, Francuska, 1958

REŽIJA: Louis Malle

Lift za gubilište

ULOGE:
Jeanne Moreau (Florence Carala),
Maurice Ronet (Julien Tavernier),
Georges Poujouly (Louis),
Yori Bertin (Véronique),
Jean Wall (Simon Carala)

SCENARIJ:
Noël Calef (roman),
Louis Malle,
Roger Nimier

FOTOGRAFIJA:
Henri Decaë

GLAZBA:
Miles Davis

MONTAŽA:
Léonide Azar

Sadržaj:

Uspješni pariški poslovni čovjek Julien Tavernier, bivši vojni padobranac i veteran ratova u Indokini i Alžiru, već dulje vrijeme održava ljubavnu vezu s elegantnom Florence Carala, suprugom svog šefa Simona. Ne želeći više tajiti svoju ljubav i skrivati se pred Simonom, Julien i Florence smisle plan kako ubiti njezina supruga i čitav slučaj prikazati kao da je riječ o samoubojstvu. Iako im se čini da je posrijedi savršeni zločin, zbivanja će krenuti neočekivanim tijekom kad Julien, nakon počinjenog ubojstva, shvati da je zaboravio ukloniti trag koji bi mogao upućivati na njega kao krivca, te se vrati na mjesto zločina, u šefov ured. Pri ponovnom odlasku Simon će ostati zarobljen u dizalu koje bi se trebalo pokrenuti tek slijedećeg jutra, dok Florence nestrpljivo čeka da on stigne na dogovoreni sastanak s njom, a istovremeno će jedan mladi par iz susjedstva ukrasti njegov automobil. Ubrzo će i oni počiniti zločin za koji će, zbog njegova automobila, biti osumnjičen upravo Julien.

Godine 1957. ovjenčana francuskom filmskom nagradom Louis Delluc za najuspjeliji debitantski igrani film nacionalne kinematografije, impresivna krimi-drama scenarista i redatelja Louisa Mallea (Ljubavnici, Izgaranje, Slatka mala, Doviđenja djeco) adaptacija je istoimenog romana podrijetlom bugarskog, a životom i radom francuskog pisca Noëla Calefa. Jedno od najznačajnijih ostvarenja žanra kriminalističkog filma iz 50-ih godina prošlog stoljeća proslavilo je iznimno darovitu Jeanne Moreau (Noć, Jules i Jim, Dnevnik jedne sobarice, Gospodin Klein), jednu od najvećih francuskih karakternih glumica svih vremena, koja je za glavnu ulogu u drami Moderato cantabile Petera Brooka u Cannesu 1960. nagrađena kao najbolja glumica. Posrijedi je vrlo originalan kriminalistički film u kojem je Malle, nekadašnji suradnik Roberta Bressona u remek-djelu Osuđenik na smrt je pobjegao, u dobi od 25 godina na maestralan način stilski francuski novi val, sa sjajno dočaranim sumornim ozračjem pariških ulica noću, čemu pridonosi i izvrsna fotografija Henrija Deaaëa (400 udaraca, Samuraj, Momci iz Brazila), te s osloncem na jazz Milesa Davisa (Nuit sur les Champs Elysées), nadogradio motivima i ikonografijom američkog film noira. Malle iznimnu pozornost poklanja detaljima i krupnim planovima, vizualnost i ugođajnost dominiraju nad dijalozima, sjajno se poigrava svjetlošću i tamom te impresivno gradira dramsku tenziju, svim tim iznimno sugestivno naglašavajući frustracije i izgubljenost dvoje protagonista. Partner Jeanne Moreau je odlični i prerano preminuli Maurice Ronet (U zjenici sunca Renéa Clémenta, Izgaranje, Bazen Jacquesa Deraya, Nevjerna žena Claudea Chabrola).

c/b, 91'

Trailer